Keuzehulp speed pedelec met een lichte beperking

Plaats reactie
Dub
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2023, 15:46

Dag iedereen

Na eindeloze reviews te lezen van verschillende modellen kwam ik op dit forum terecht.
Door een wijziging op het werk ben ik genoodzaakt te kijken naar een alternatief vervoermiddel ipv mijn dienstwagen, liefst met een goed ondersteunende fiets zodat ik volop kan profiteren van de fietsvergoeding.

Echter heb ikzelf een kleine beperking, ik zit van mijn knie tot mijn hiel met een spil door mijn been.
Daardoor kan ik dus met een gewone fiets enkel zeer korte afstanden zonder pijn afleggen.

Nu zou ik voor een afstand van 30 km per dag (heen en terug) toch een oplossing willen zoeken en kwam ik uit op speed pedelecs.
Ik heb deze afstand al eens gedaan met een gewone (oudere) elektrische fiets, dat lukt. Maar toch nog enkele uurtjes met pijn gelopen omdat ik toch redelijk wat kracht heb moeten zetten op de pedalen.

Dus ik zoek de best ondersteunende speed pedelec die met weinig beenkracht de 45km/h kan halen.

Het zal via een leasemaatschappij aangekocht worden via het werk en uitgerekend kan ik ongeveer €13.500 uitgeven. Natuurlijk opteer ik om niet dat volledige bedrag uit te geven, maar indien het nodig is voor een speed pedelec met de allerbeste ondersteuning ben ik wel bereid dat bedrag uit te geven.

Je vind hier online weinig over, vooral met mensen die een lichte beperking hebben zoals ik dus ik hoop met de expertise van de ervaren leden hier de beste speed pedelec te vinden met de beste ondersteuning.

Hopelijk kunnen jullie me goede tips geven, waarvoor mijn dank alvast!
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22964
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hey Dub, is de Ellio Elite niks voor je?

https://www.speedpedelecreview.com/foru ... php?t=5097

Comfortabele speed pedelec, 30km enkel is geen probleem (wel bijladen op je werk) , de ondersteuning is top en - dat lijkt me heel interessant voor jou - hij heeft 'cruise control'. De Ellio rijdt niet volledig autonoom, maar hij kan op een door jou ingestelde snelheid (ook 45km/u) blijven rijden zolang je de pedalen maar rond blijft draaien. Met cc aan hoef je nauwelijks meer kracht te zetten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Dub
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2023, 15:46

Stromeur schreef: 06 mar 2023, 13:01 Hey Dub, is de Ellio Elite niks voor je?

https://www.speedpedelecreview.com/foru ... php?t=5097

Comfortabele speed pedelec, 30km enkel is geen probleem (wel bijladen op je werk) , de ondersteuning is top en - dat lijkt me heel interessant voor jou - hij heeft 'cruise control'. De Ellio rijdt niet volledig autonoom, maar hij kan op een door jou ingestelde snelheid (ook 45km/u) blijven rijden zolang je de pedalen maar rond blijft draaien. Met cc aan hoef je nauwelijks meer kracht te zetten.
Hey Stromeur, bedankt voor je reactie.
Heb inderdaad al naar dit model zitten kijken maar ik vind het model toch maar speciaal (zo'n kleine fiets).
Aangezien ik een vrij grote kerel ben (1m85+) maak ik me daar een beetje zorgen over.

Als dit het voorstel is van de meeste mensen, ga ik hem toch eens gaan testen. Misschien bevalt hij me wel!
Het gaat om 15 km enkel & 15 km terug. Dus bijladen lijkt me niet zo'n noodzaak.
Enige wat ik wel al gelezen had is het soms moeilijke systeem om te vertrekken nadat je in "park" bent gegaan en het nadeel dat als de batterij leeg is je er geen kant meer mee op kan.

Moesten jullie nog andere modellen op het oog hebben, alle tips zijn welkom!
MarkSpartaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 apr 2021, 19:02
Locatie: Dordrecht
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 1600

Sluit me aan bij Stromuer , beter dan de Ellio Elite wordt het niet in jouw geval.Simpelweg een Proefrit maken om uit te vogelen of hij bij je lengte past .Anders zijn de Stromer ST5 en ST7 volgens mij de krachtigst ondersteunende SP's ,De ST7 gaat wel je budget opeten maar dan heb je ook wat.Succes met je keuze.
Sparta E-Speed M9B Sept. 2017 , Klever X Speed Pinion Alpha April 2021
Nothing behind me, everything ahead of me, as is ever so on the road.
Jack Kerouac, On the Road
Trivmvirate
Expert
Expert
Ukraine
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 feb 2022, 11:44
Locatie: Almelo
Merk SP: Klever N Rogue

Niet dat ik je van een pedelec af wil praten (uiteraard niet) maar de nieuwste Bosch middenmotoren (Bosch smart system) voor normale elektrische fietsen hebben ook een soort 'cruise control' modus; daardoor werken ze vooral op rotatie en minder op kracht (zoals je waarschijnlijk had gemerkt bij de andere ebike, er zijn nog maar weinig ebikes met dit nieuwe systeem).

Dan kan je natuurlijk niet zo snel als op een pedelec, maar voor 15 kilometer enkel zou dat geen probleem hoeven te zijn. De nieuwe Riese/Muller Charger4 is wel een hip model met dat nieuwe systeem. Ik zou jou sterk aanraden daar ook eens op te gaan zitten en vergelijkt met de ervaring op een Ellio, er zijn genoeg dealers voor dat merk in Nederland.

Edit: Bosch adverteert ook een speed versie van die motor, en de Charger4 Vario HS (pedelec versie) van Riese/Muller lijkt die motor al te hebben. Ik zou je aanraden die ook even te testen. Die gaat gegarandeert niet 45 km/h op cruise modus halen (dat is zonder Cruise modus al moeilijk met een Bosch motor), maar misschien wel 30/35, en dat kan voor jou afstand ook wel snel genoeg zijn met weinig inspanning? Maar je moet wel even uitvinden wat de limiet is van die cruise/automatic modus qua snelheid.
NarN
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 mar 2022, 20:33
Locatie: Tessenderlo
Merk SP: Klever X Speed Original
Km-stand: 4600

Geen idee vanwaar je bent maar in Laakdal is er een fietswinkel met ervaring voor mensen met extra eisen.

https://www.wieleke.be/
Terribilis
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 feb 2023, 19:24
Merk SP: klever

Ik zou je ook de Ellio aanraden. Heb deze onlangs getest. De cruise control voldoet perfect aan je noden. Je moet dan nagenoeg geen kracht zetten, alleen blijven roteren, om je snelheid vast te houden.

Het is inderdaad een ietwat atypische fiets maar hij rijdt heel comfortabel en is, anders dan je zou denken op het eerste zicht, heel stabiel.

Wat het bereik is als je steeds de cruise control gebruikt zal je best wel even navragen mocht je gaan testen.

Je lengte is volgens mij geen probleem. Ik ben 1m93 en dat ging perfect. (Hierover had ik trouwens op voorhand ook mijn twijfels.) Met de optionele stuurverhoger was ik perfect geholpen en er is ook een verlengde zadelpen beschikbaar.

Veel succes
Klever N Rogue 45 2023 1200Wh
(1600Wh is besteld)
Plaats reactie