Riese & Müller Vario HS tandwielen verwisseld, motorkracht te laag

Beeldbuisje
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 apr 2022, 10:38

Als nieuwe Speedpedelec rijder me vorige zomer rot geërgerd in de Enviolo naaf van mijn R&M speedpedelec. Het klassieke probleem: trapfrequentie te hoog bij hogere snelheden.

Tijdens de koude wintermaanden de fiets bij een vriend afgegeven samen met nieuwe riem tandwielen. Enkele weken terug kon hij ze plaatsen en met het mooie weer vorige week eindelijk nog eens wezen rijden.

Ik heb ervoor gekozen om vooraan twee tanden bij te plaatsen, achteraan twee minder. Zo is één probleem opgelost en zijn er drie nieuwe bij gecreëerd. Als je gaat sleutelen blijf je natuurlijk bezig, I know :lol:

Het belangrijkste probleem is de motorkracht. De versnellingshendel op de hoogste versnelling gedraaid laat me in een acceptabele trapfrequentie fietsen. Zo haal je wind mee makkelijk 42-43 km/u (vanaf 43,6 grijpt de begrenzer in, maar das zorg voor later).
Waar ik altijd dacht dat die motor kracht genoeg heeft, moet ik nu toch kleur bekennen: het minste zuchtje wind tegen laat me de versnellingshendel terugdraaien. Opnieuw hogere trapfrequentie natuurlijk.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat mijn fietsje van 2019 met Bosch Performance Speed motor toen een koppel had van 65nm. In diezelfde tekst was te vinden dat er updates zouden bestaan om die naar 85nm te krijgen.
Heeft er iemand daar ervaring mee? Kan dat effectief op motoren uit die tijd en hoe krijgt men die update er dan op?

Dank voor de hulp!
Gert
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Beeldbuisje schreef: 07 mar 2023, 12:06 Heeft er iemand daar ervaring mee? Kan dat effectief op motoren uit die tijd en hoe krijgt men die update er dan op?

Dank voor de hulp!
Gert
Ik vrees voor de naafversnelling met een hoger koppel.
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever B-Speed / Grace easy IG
Km-stand: 25052

Beeldbuisje schreef: 07 mar 2023, 12:06 .

Ik meen ergens gelezen te hebben dat mijn fietsje van 2019 met Bosch Performance Speed motor toen een koppel had van 65nm. In diezelfde tekst was te vinden dat er updates zouden bestaan om die naar 85nm te krijgen.
Heeft er iemand daar ervaring mee? Kan dat effectief op motoren uit die tijd en hoe krijgt men die update er dan op?
Soweit ich weiß, gab es das Update nur für das Pedelec und nicht beim S-Pedelec. Durch das Update würde die CoC ihre Gültigkeit verlieren, da der Motor nach dem Update mehr Leistung hat,



_________




Voor zover ik weet was de update alleen beschikbaar voor de elektrische fiets en niet voor de S-pedelec. Door de update zou de CoC zijn geldigheid verliezen, omdat de motor na de update meer vermogen heeft,
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jins schreef: 07 mar 2023, 12:55 Ik vrees voor de naafversnelling met een hoger koppel.
Valt misschien mee, aangezien de eindoverbrenging kleiner geworden is.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Beeldbuisje
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 apr 2022, 10:38

Flyy schreef: 07 mar 2023, 18:00
Beeldbuisje schreef: 07 mar 2023, 12:06 .

Ik meen ergens gelezen te hebben dat mijn fietsje van 2019 met Bosch Performance Speed motor toen een koppel had van 65nm. In diezelfde tekst was te vinden dat er updates zouden bestaan om die naar 85nm te krijgen.
Heeft er iemand daar ervaring mee? Kan dat effectief op motoren uit die tijd en hoe krijgt men die update er dan op?
Soweit ich weiß, gab es das Update nur für das Pedelec und nicht beim S-Pedelec. Durch das Update würde die CoC ihre Gültigkeit verlieren, da der Motor nach dem Update mehr Leistung hat,



_________




Voor zover ik weet was de update alleen beschikbaar voor de elektrische fiets en niet voor de S-pedelec. Door de update zou de CoC zijn geldigheid verliezen, omdat de motor na de update meer vermogen heeft,
Begrijp ik.
Het is ook zo dat een Speedpedelec 45km/u mag en hoort te rijden. De Riese&Müllers uit de generatie van mijn fiets doen dat niet. Origineel kan geen mens het volhouden (trapfrequentie) en na modificatie kan men het nog even goed niet wegens te weinig vermogen.
Ik zou het vreemd vinden mocht een vermogenstoename op vlak van wetgeving problemen veroorzaken.
Hier in België maakt een hoger vermogen (voorlopig) niks uit op juridisch vlak.

De naaf kwestie wil misschien nog wel eens wat andere problemen veroorzaken.

Ik vraag me wel af of het überhaupt mogelijk zou zijn die een hoger koppel te bezorgen.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Beeldbuisje schreef: 07 mar 2023, 20:31 Het is ook zo dat een Speedpedelec 45km/u mag en hoort te rijden.
Nee. Een speedpedelec MAG 45 km/h rijden. Of liever gezegd: boven de 45 km/h (met een beetje marge) moet de ondersteuning stoppen. That's it.

Er is geen enkele wet die een minimale snelheid voorschrijft.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

FreddyH schreef: 07 mar 2023, 18:30
Jins schreef: 07 mar 2023, 12:55 Ik vrees voor de naafversnelling met een hoger koppel.
Valt misschien mee, aangezien de eindoverbrenging kleiner geworden is.
In mijn beleving wordt de overbrenging groter.
Een gelijk vermogen met een lager toerental (lagere cadans) is een hoger koppel. En dan dat koppel nogmaals verhogen met een update… = einde Enviolo.
Maar het staat iedereen vrij het eens te testen.
Gebruikersavatar
Rubz
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:00
Locatie: Twente
Merk SP: Koga Pace B20

Volgens mij hebben de meeste SP's met Enviolo de Trekking uitvoering. Die kan 85Nm hebben. Volgens mij gaat er eerder van alles kapot tussen de motor en Enviolo in plaats de Enviolo zelf.

Misschien kan de fietsenmaker nog wat met de instellingen doen? Misschien moet het e.a. opnieuw afgesteld worden.
Koga Pace B20
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Jins schreef: 07 mar 2023, 22:37
FreddyH schreef: 07 mar 2023, 18:30
Jins schreef: 07 mar 2023, 12:55 Ik vrees voor de naafversnelling met een hoger koppel.
Valt misschien mee, aangezien de eindoverbrenging kleiner geworden is.
In mijn beleving wordt de overbrenging groter.
Een gelijk vermogen met een lager toerental (lagere cadans) is een hoger koppel. En dan dat koppel nogmaals verhogen met een update… = einde Enviolo.
Maar het staat iedereen vrij het eens te testen.
Hier maak ik een denk fout. Voor de naaf veranderd er niets. De kracht op de riem/ketting wordt groter maar door de kleinere hefboom (-2 tandjes) veranderd het koppel voor de naaf niet.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Als een update mogelijk is voor jou type kan je het doen met het risico voor de naaf want dat is zo meer even 30% meer koppel.
Als een update niet mogelijk is kan je de shuntweerstand in je controller verkleinen. Als die bv 0.1 Ohm is zet je daar 1 Ohm parallel over. Zo win je 10% koppel. Voor de snelheidsbegrenzing veranderd er niets, enkel wind tegen/helling op heb je een klein voordeel.
Voor het COC volgens mij dus ook geen probleem, Bosch levert meer dan 350W (eerder richting 500W) en de max voor een SP = 4kW.
Die 10% extra gaat wel voor meer warmte in je controller en motor zorgen, er is een reden dat het voor jou type motor in eerste instantie niet mogelijk is.
Plaats reactie