Kinekt Bodyfloat/2.1/LR afstelbout gaat automatisch strakker

Mikey87
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mar 2023, 10:38
Locatie: Bladel
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 2000

Hallo!

Ik heb recentelijk een 2e hands Kinekt Bodyfloat gekocht en heb er een korte paarse en lange zwarte veer in zitten (ben zelf 58 kg). Ik merkte dat ik de afstelling met de afstelbout op stand 1/1,5 het fijnste vond. Echter merk ik nu dat deze afstelbout gedurende een rit van 20 km naar stand 3 gaat. Dit betekent dus dat de bout waarschijnlijk door vibratie of iets dergelijks steeds verder wordt aangedraaid. Dit is volgens mij eenvoudig omdat de bout relatief makkelijk is aan te draaien wanneer iemand op het zadel zit.

Herkent iemand dit probleem? En wat is er mogelijk tegen te doen? Ik zoek waarschijnlijk een middel wat het tegenovergestelde doet van smeerolie/WD40, want de bout gaat 'te soepel'.
Daarnaast vind ik het vreemd dat ik een zwarte ring heb terwijl overal op de webshops een rode 'elastomer' staat afgebeeld. Zie plaatje eronder van een bodyfloat met de rode 'elastomer'. Mogelijk heeft dit met mijn probleem met de afstelbout te maken?

Hopelijk kan iemand mij helpen :ay

Groet,

Mike
Laatst gewijzigd door Mikey87 op 21 mar 2023, 20:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Je hebt een Kinekt Seatpost, of je het een BodyFloat. De BodyFloat is het vorige model.

Kun je eens een foto plaatsen van de jouwe? Dan weten we waar we het over hebben.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Mikey87
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mar 2023, 10:38
Locatie: Bladel
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 2000

Het product stond geadverteerd als een Bodyfloat, maar volgens mij is het een Seatpost.

Op de eerst foto is het zwarte ringetje/elastomeer duidelijk te zien.
Bijlagen
WhatsApp Image 2023-03-21 at 20.35.332.jpeg
WhatsApp Image 2023-03-21 at 20.35.332.jpeg (117.85 KiB) 485 keer bekeken
WhatsApp Image 2023-03-21 at 20.35.33.jpeg
WhatsApp Image 2023-03-21 at 20.35.33.jpeg (103.71 KiB) 485 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Mikey87 op 21 mar 2023, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Mikey87 schreef: 21 mar 2023, 19:55 Ik zoek waarschijnlijk een middel wat het tegenovergestelde doet van smeerolie/WD40, want de bout gaat 'te soepel'.
Ik zou teflon lint, zoals in de sanitaire schroefdraad afdichting gebruikt wordt, proberen. De hoeveelheid kan je dan zelf bepalen. Wel met je nagel het lint goed in de schroefdraad drukken zodat het er niet al uit komt bij het inschroeven van die afstelbout en dus zijn effect verliest voordat het gediend heeft.
GoodSoundManiac
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 jan 2023, 23:06
Locatie: Delft
Merk SP: ST3 SE

Een middel? Met beleid met een tang in de schroefdraad van de bout knijpen. Deze zal dan iets zwaarder draaien. Of een poduct als Loc Tite gebruiken.
------------------------------------------------------------------------------------
Cube Touring Hybrid/////////Qwic RD11 Speed/////////Stromer ST3 SE
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dit is inderdaad de Kinekt Seatpost LR.

Ik heb ze nog nooit met zo'n zwart ringetje gezien (maar ik zie niet alles). Ik vraag me af of die zwarte op de jouwe misschien niet origineel is en dat de boel daarom gaat draaien. Ik heb namelijk niet eerder gelezen dat de BodyFloat of Kinekt z'n positie verliest. Zelf ook nooit last van gehad.

Volgens mij heb je dit nodig:
https://www.kinekt.eu/nl/product/replacement-bushing/

Met een beetje geluk kan een Kinekt Seatpost dealer bij jou in de buurt je eraan helpen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Mikey87
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mar 2023, 10:38
Locatie: Bladel
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 2000

Bedankt voor de snelle reacties en tips!

Voor het stroever maken van de bout ga ik de methode met de nijptang eens proberen. Als dat niet werkt dan zal ik teflon tape gaan gebruiken.


M.b.t. de zwarte ring, ik zag op de website van Kinekt dat ze ombouwsets verkopen waarbij de rode ring er ook afzonderlijk bij zit.
https://www.kinekt.eu/product/full-rebuild-kit/
https://www.2wheels.nl/accessoires/fiet ... t-compleet

Deze 'Elastomeer' is volgens mij wat anders dan de 9 Bushings/Glijbussen die er ook bijzitten. Die 9 witte glijbussen zijn ergens anders voor en hebben volgens mij niets te maken met de rode/zwarte ring.
Ik zou zo'n 'full rebuild set' kunnen kopen voor ongeveer 30 euro voor het rode ringetje en kijken of het daar aan ligt, maar dat vind ik wel een relatief dure 'oplossing' als het al daar aan ligt.
Radiotechniman
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 499
Lid geworden op: 02 mei 2021, 15:58
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3 pinion 2022 red
Km-stand: 14000

Mikey87 schreef: 22 mar 2023, 09:20 Bedankt voor de snelle reacties en tips!

Voor het stroever maken van de bout ga ik de methode met de nijptang eens proberen. Als dat niet werkt dan zal ik teflon tape gaan gebruiken.


M.b.t. de zwarte ring, ik zag op de website van Kinekt dat ze ombouwsets verkopen waarbij de rode ring er ook afzonderlijk bij zit.
https://www.kinekt.eu/product/full-rebuild-kit/
https://www.2wheels.nl/accessoires/fiet ... t-compleet

Deze 'Elastomeer' is volgens mij wat anders dan de 9 Bushings/Glijbussen die er ook bijzitten. Die 9 witte glijbussen zijn ergens anders voor en hebben volgens mij niets te maken met de rode/zwarte ring.
Ik zou zo'n 'full rebuild set' kunnen kopen voor ongeveer 30 euro voor het rode ringetje en kijken of het daar aan ligt, maar dat vind ik wel een relatief dure 'oplossing' als het al daar aan ligt.
De nijptang zou ik niet doen. Hierdoor verniel je de schroefdraad van de bus en de bout (vreet op elkaar in met vastdraaien). Dan kun je beter voor Loctite 222 gaan, dat is bedoeld om loslopende moeren en bouten te voorkomen (maar zit niet muurvast en kan je nog losmaken).
https://www.henkel-adhesives.com/nl/nl/ ... e_222.html

Als dit niet werkt kan je ook nog een slag zwaarder gaan met Loctite 243.
https://www.henkel-adhesives.com/nl/nl/ ... e_243.html
0-7800km: Stromer ST2 Belt Royal Blue (vanaf april 2021)
7800-...: Stromer ST3 Pinion Imperial Red (vanaf september 2022)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mikey87 schreef: 22 mar 2023, 09:20 Voor het stroever maken van de bout ga ik de methode met de nijptang eens proberen. Als dat niet werkt dan zal ik teflon tape gaan gebruiken.
Zou ik niet doen. Ik zou gewoon Kinekt zelf eerst om advies vragen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 22 mar 2023, 10:10 Zou ik niet doen. Ik zou gewoon Kinekt zelf eerst om advies vragen.
Inderdaad. Wellicht hebben ze een briljant idee of gewoon hele goede service... Niet geschoten is sowieso niet geschoten!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie