Ik ga op reis (naar NL) en neem mee: mijn speedpedelec

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FraMat schreef: 06 apr 2023, 11:07 Ik heb zo het gevoel dat ik wel eens toevallig mijn nummerplaat in België zou kunnen vergeten, en me dan onopvallend als "gewone" fietser zou kunnen gaan gedragen...
Die boete is nog hoger dan de boete voor het rijden op de rijbaan.

Tot een paar jaar geleden kon je er nog wel aardig mee weg komen, met je SP illegaal op het fietspad zonder kentekenplaat. Maar de speed pedelec wordt steeds bekender; politie en andere handhavers herkennen 'm inmiddels ook. Scheelt wel dat je geen Stromer hebt, R&M biedt ook low-speed modellen aan, maar toch. Wat verder mee speelt is de groeiende aandacht voor illegaal opgevoerde ebikes op het fietspad, en de irritatie hierover bij andere weggebruikers. Men heeft het tegenwoordig echt wel snel door als je snelheid hoger is dan mag op het fietspad. (Dat automobilisten vinden dat je óók niet op de rijbaan thuis hoort is weer een ander verhaal... daar hebben wij als speed pedelec rijders in Nederland helaas gewoon mee te dealen.)

Over dat verbod op naast elkaar rijden op het bromfietspad zou ik me trouwens niet mega druk maken. Zeker niet als je met gematigde snelheid rijdt. Maar mocht de ebike van je vrouw illegaal zijn opgevoerd (Amerikaanse stand b.v.) en je gaat 'gezellig' naast elkaar met 33km/u over het bromfietspad rijden dan bega je overtreding op overtreding en daar komen problemen van.

Mijn advies: gedraag je als gast in het land dat je bezoekt en hou je gewoon aan de geldende verkeersregels. Of volg het advies van @baklap op en leen/huur een ebike.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
FraMat
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jan 2023, 15:03
Locatie: Brasschaat
Merk SP: R&M Charger '17
Km-stand: 19.000

Stromeur schreef: 06 apr 2023, 11:46
FraMat schreef: 06 apr 2023, 11:07 Ik heb zo het gevoel dat ik wel eens toevallig mijn nummerplaat in België zou kunnen vergeten, en me dan onopvallend als "gewone" fietser zou kunnen gaan gedragen...
Die boete is nog hoger dan de boete voor het rijden op de rijbaan.

Tot een paar jaar geleden kon je er nog wel aardig mee weg komen, met je SP illegaal op het fietspad zonder kentekenplaat. Maar de speed pedelec wordt steeds bekender; politie en andere handhavers herkennen 'm inmiddels ook. Scheelt wel dat je geen Stromer hebt, R&M biedt ook low-speed modellen aan, maar toch. Wat verder mee speelt is de groeiende aandacht voor illegaal opgevoerde ebikes op het fietspad, en de irritatie hierover bij andere weggebruikers. Men heeft het tegenwoordig echt wel snel door als je snelheid hoger is dan mag op het fietspad. (Dat automobilisten vinden dat je óók niet op de rijbaan thuis hoort is weer een ander verhaal... daar hebben wij als speed pedelec rijders in Nederland helaas gewoon mee te dealen.)

Over dat verbod op naast elkaar rijden op het bromfietspad zou ik me trouwens niet mega druk maken. Zeker niet als je met gematigde snelheid rijdt. Maar mocht de ebike van je vrouw illegaal zijn opgevoerd (Amerikaanse stand b.v.) en je gaat 'gezellig' naast elkaar met 33km/u over het bromfietspad rijden dan bega je overtreding op overtreding en daar komen problemen van.

Mijn advies: gedraag je als gast in het land dat je bezoekt en hou je gewoon aan de geldende verkeersregels. Of volg het advies van @baklap op en leen/huur een ebike.
Helemaal akkoord met je advies en dat van @baklap, intussen al een huurfiets geregeld! Maar ik denk wel dat ik met mijn oude R&M bij 22 km/h niet echt zou opvallen op het fietspad (zonder kenteken) en sneller dan dat zal het echt niet worden met de hondenkar erachter... Het blijft recreatief fietsen, ook voor de hond! En aan die snelheid ga ik ook geen Nederlandse automobilisten pesten door op de weg te rijden. Maar dat betekent toch dat er fundamenteel iets mis is met de wetgeving op speedpedelecs...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FraMat schreef: 06 apr 2023, 12:36 intussen al een huurfiets geregeld!
:ay
FraMat schreef: 06 apr 2023, 12:36 Maar ik denk wel dat ik met mijn oude R&M bij 22 km/h niet echt zou opvallen op het fietspad (zonder kenteken)
Dat denk ik ook.
FraMat schreef: 06 apr 2023, 12:36 Maar dat betekent toch dat er fundamenteel iets mis is met de wetgeving op speedpedelecs...
Het is lastig.

De Nederlandse wetgeving is gebaseerd op hoe hard een speed pedelec in theorie kán rijden, niet op hoe hard deze in de praktijk rijdt (beperkt door het type aandrijving, kracht van de berijder, resterende accu capaciteit en omstandigheden zoals wind). Tegelijkertijd zijn de fietspaden in Nederlandse grote steden zo allemachtig vol dat elektrisch aangedreven voertuigen die harder dan 25km/u gaan een gevaar vormen voor 'normale' fietsers, met name ouderen en scholieren. (Beetje afhankelijk van wie erop zit natuurlijk, maar in de regel kopen mensen geen speed pedelec, VanMoof of illegaal opgevoerde fatbike om daar langzaam mee te rijden.)

Ik zie alleen oplossingen in de vorm van maatwerk, afgestemd op wat de lokale infra aan kan in inrichting en drukte, en in het verlagen van de maximum snelheid voor auto's naar 30km/u in de bebouwde kom. Zo wordt de situatie op de rijbaan veiliger voor speed pedelecs (en scooters) en het fietspad is beschikbaar voor langzamere (en vaak meer kwetsbare) fietsers. Laat de auto daar maar voor wijken in drukke binnensteden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
FraMat
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jan 2023, 15:03
Locatie: Brasschaat
Merk SP: R&M Charger '17
Km-stand: 19.000

Stromeur schreef: 06 apr 2023, 12:45 Beetje afhankelijk van wie erop zit natuurlijk, maar in de regel kopen mensen geen speed pedelec, VanMoof of illegaal opgevoerde fatbike om daar langzaam mee te rijden.
Klopt absoluut, daar heb ik die niet voor gekocht, maar met de prijzen van de speedpedelecs ga ik niet ook nog eens een gewone (al dan niet elektrische) fiets kopen voor een rustig fietstochtje in 't weekend of op vakantie. Dan rij ik gewoon traag, op Eco of zonder ondersteuning, met de speedpedelec, dat gaat perfect ;-). Jammer/stom dat je je dan niet als "fietser" mag gedragen. Zelfde als je je batterij hebt leeg gereden. Een bromfiets zonder benzine is een geparkeerd voertuig, een speedpedelec met een lege batterij blijft een speedpedelec...
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Ik vermoed dat de politie een R&M Charger zeker wel snel weet te herkennen als SP.
Ze hebben er tenslotte zelf een paar honderd van in hun wagenpark.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

LNY schreef: 06 apr 2023, 21:31 Ik vermoed dat de politie een R&M Charger zeker wel snel weet te herkennen als SP.
Ze hebben er tenslotte zelf een paar honderd van in hun wagenpark.
Mwah, je ziet zo goed als geen verschil tussen de e-bike en SP versies. Zelfde met Klever of Qwic. Pas als je echt op de details gaat letten zie je verschil, maar als jij ergens met 25 km/h rijdt moet je wel echt een kenner hebben die de verschillen ziet.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

LNY schreef: 06 apr 2023, 21:31 Ze hebben er tenslotte zelf een paar honderd van in hun wagenpark.
Wat @FreddyH zegt: R&M heeft ook low-speed. Het verschil met high-speed zie je niet zo 1-2-3, zeker niet wanneer iemand niet opvalt door afwijkend of gevaarlijk rijgedrag. Dan heeft handhaving sowieso nauwelijks aandacht voor je.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Met een hondenkar ga je niet heel onopvallend door het leven lijkt me toch?
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als ANWB-koppeltje over een landelijk fietspad? Welnee joh :D

Maar ik snap je punt hoor. Die kar valt inderdaad wel mega op.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Relax pedelec
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 dec 2022, 22:23
Locatie: STEIN LB

Stromeur schreef: 05 apr 2023, 11:34 Helmplicht, verplicht met NTA-8776 keurmerk.

In Nederland is een speed pedelec juridisch een brommer.

Je rijdt met je speed pedelec op het bromfietspad of op de rijbaan. Je mag met je speed pedelec niet op het verplichte fietspad rijden, ook niet met gematigde snelheid. Vuistregel: meestal betekent dit dat je binnen de bebouwde kom op de rijbaan moet rijden en buiten de bebouwde kom op het bromfietspad, maar je zult hier zelf de borden voor in de gaten moeten houden.

M.a.w.: gezellig samen over het fietspad toeren is in Nederland niet overal toegestaan. Er wordt relatief weinig op gehandhaafd, maar het komt wel degelijk voor dat mensen hiervoor beboet worden. Deze boete zul je dan moeten incasseren, als je besluit op het fietspad te rijden.

Ik zie dat je een Riese & Müller Charger speed pedelec hebt. Die heeft een Bosch middenmotor, dat kan spannend zijn als je op de rijbaan met het verkeer mee moet zien te komen omdat je met een R&M +Bosch motor geen 45km/u kunt cruisen.
De regels zoals je ze schrijft zijn volledig correct maar het lijkt me een kamikaze actie om met 25 km/uur op de hoofdweg te rijden naast je vrouw op het fietspad, zeker als fietspad en rijbaan van elkaar gescheiden zijn. Dan liever een boete dan in de kreukels of erger.
Plaats reactie