Review: HelmetPlus PHENIX speed pedelec helm (NTA 8776 gekeurd)

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

madmaxke schreef: 06 apr 2023, 23:20 ik vond zelf zeer weinig info bij aankoop
Precies, om die reden ben ik in 2017 met dit forum gestart.
Het kost best veel tijd om een goed onderbouwde ervaring met een product te publiceren, maar je helpt daar heel veel mensen mee vooruit. Thanks :ay

Veel veilige km's gewenst!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
JurgenFG
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jul 2022, 18:24

Ik ben al heel lang op zoek naar een mooie helm. Ze zijn allemaal te klein. Jammer dat deze er niet in een in XL uitvoering is!!!!
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb het hierover gehad met HelmetPlus, omdat ik de helm aanvankelijk wat klein vond uitvallen. Mijn hoofdomtrek is 57cm en heb de M laten komen (55-58cm). Ik moet de stelknop achterop maximaal uit draaien om de helm passend te krijgen. Maargoed ik heb een ovaal hoofd, dus dan klopt het wel weer (heb wat ruimte over aan de zijkanten).

Maat L van de PHENIX fietshelm gaat tot 62cm. Stromer biedt de Smart Helmet in drie maten aan, maar gaat ook maar tot 62,5cm, Cratoni Smartride heeft twee maten en gaat tot 61cm. ABUS PEDELEC 2.0 ACE helm max 62cm, Lazer Anverz speed pedelec helm max 61cm en ga zo maar door.

Dit illustreert wat de HelmetPlus vertegenwoordiger tegen me zei: de vraag naar een nog grotere maat zou onder de 1% liggen. Het kan kostentechnisch niet uit voor fabrikanten om een grotere helm uit te brengen. Daar moet dan ook een compleet nieuwe mal voor gemaakt worden b.v.

Wel balen, zoals eigenlijk altijd wanneer je groter of kleiner dan gemiddeld bent. Ik pas met mijn 1,64cm lichaamslengte bijvoorbeeld nét op een Stromer maat M, maar ik heb in het verleden ook wel fietsen aan me voorbij moeten laten gaan omdat ze te groot waren.
(En ik kan niks uit de hoogste schappen bij de Albert Heijn halen, en ook niet van de bovenste plankjes in mijn eigen keuken :bc .)



HelmetPlus PHENIX maattabel.png
HelmetPlus PHENIX maattabel.png (162.64 KiB) 995 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Rubz
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:00
Locatie: Twente
Merk SP: Koga Pace B20

Mooie helm en goed om te zien dat de ontwikkelingen niet stil staan! Ook top dat ze zelf accessoires leveren om het pakket helemaal compleet te maken. Twee dingen waar ik nieuwsgierig naar ben: hoe lang gaat de accu mee, en hoe presteert de helm als het straks weer lekker warm is.
Koga Pace B20
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Rubz schreef: 07 apr 2023, 21:47 hoe lang gaat de accu mee
Ik ga 'm he-le-maal leeg bellen en Spotify-en. Dan weten we in elk geval wat we er minimaal van mogen verwachten.
Rubz schreef: 07 apr 2023, 21:47 hoe presteert de helm als het straks weer lekker warm is.
We moeten even het weer afwachten. Het ventilatiesysteem van deze helm is gewoon basic: een x aantal openingen, geen ingewikkelde luchtstromen met rijwind die vanalles intern in de helm moet doen (zoals bij de Cratoni Vigor bijvoorbeeld.) Als het en beetje warm wordt dan ben ik er vrij snel achter hoe het gaat. Ik weet nu al wel zeker dat het qua hitte enorm scheelt dat de helm zo weinig weegt. (Warm + zwaar = benauwd en dat trek ik slecht.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
madmaxke
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 dec 2022, 14:13
Locatie: Lier
Merk SP: Stromer St3, ST7 in bestelling
Km-stand: 27k

Rubz schreef: 07 apr 2023, 21:47 Mooie helm en goed om te zien dat de ontwikkelingen niet stil staan! Ook top dat ze zelf accessoires leveren om het pakket helemaal compleet te maken. Twee dingen waar ik nieuwsgierig naar ben: hoe lang gaat de accu mee, en hoe presteert de helm als het straks weer lekker warm is.
Verlichting en muziek samen gaat hij bij mij rond de 4h mee . 1,5h per werkdag en op de derde dag richting thuis begint de helm te zagen :-)
Gebruikersavatar
Rubz
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:00
Locatie: Twente
Merk SP: Koga Pace B20

4 uur is best netjes met alle toeters en bellen aan. Meer capaciteit zal al snel invloed hebben op het gewicht. Is de helm op te laden terwijl je fietst? Uiteindelijk zit je bovenop een grote powerbank. Ik weet dat o.a. de Bosch Kiox boordcomputer een uitgang heeft specifiek voor dit doeleinde.

Qua luchtstromen kan me maar zo voorstellen dat een klein aantal goed geplaatste gaten meer doet dan een fancy systeem waar, vaak te lang, over nagedacht is.
Koga Pace B20
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Rubz schreef: 08 apr 2023, 11:10 Is de helm op te laden terwijl je fietst? Uiteindelijk zit je bovenop een grote powerbank. Ik weet dat o.a. de Bosch Kiox boordcomputer een uitgang heeft specifiek voor dit doeleinde.
Nee, het USB oplaadpunt zit aan de binnenkant bij het achterhoofd, daar kan geen stekker in tijdens het rijden.

USB touwtje van een display naar de helm zou ik sowieso niet echt zien zitten tijdens het rijden.


HelmetPlus PHENIX USB.jpg
HelmetPlus PHENIX USB.jpg (341.09 KiB) 894 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Cartimundi
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 apr 2021, 23:00
Locatie: Ridderkerk
Merk SP: Stromer ST-3
Km-stand: 100

Belangrijkste vind ik, dat er zo min mogelijk wind geruis is…een echte oplossing heb ik nog niet gevonden.

Ik rij nu met AirPods in…🤔
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Cartimundi schreef: 08 apr 2023, 19:58 een echte oplossing heb ik nog niet gevonden.
Dit helpt wel wat:
Stromeur schreef: 06 apr 2023, 20:17 - H+ Notos wind silencer. We hebben er allemaal in meer of mindere mate last van door de hoge snelheid op onze speed pedelec: windruis. Wij kennen de H+ Notos hier al jaren als de zogenaamde cat-ears. Ziet er niet uit en je krijgt nooit alle ruis weg, maar het wordt er wel degelijk minder van.
Maar uiteindelijk is er maar één ideale gehoorbescherming tegen windruis op de speed pedelec: op maat gemaakte professionele oordoppen met het juiste filter erin.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie