Er heeft zich een interessante nieuwe speler op de markt voor speed pedelec helmen gemeld: HelmetPlus. HelmetPlus is een Belgisch bedrijf dat sinds drie jaar Race, MTB en City-helmen levert. Op dit moment heeft HelmetPlus een dealernetwerk in de Benelux en in Frankrijk. Het bedrijf wil de komende jaren uitbreiden naar meer landen. Kenmerkend voor de fietshelmen van HelmetPlus zijn de geïntegreerde LED knipperlichten, Bluetooth connectiviteit en audio afspeelmogelijkheid via ingebouwde ‘bone conduction’ technologie.
HelmetPlus PHENIX speed pedelec helm
Speciaal voor speed pedelec rijders is er de PHENIX helm. Deze semi-gesloten speed pedelec helm heeft het voor Nederland verplichte NTA-8776 keurmerk. De helm is uitgerust met een vizier. Stromer dealer Egberts Premium Store in Groningen heeft deze helm sinds vorige week in het assortiment en stuurde mij een test-exemplaar op voor een review, dus daar gaan we
Introductie
‘Smart helmets’ voor speed pedelecs zijn niet nieuw. Eén van de eerste merken die ermee kwam was Cratoni, zij introduceerden in 2017 de Cratoni Smart Ride. Onwijs leuke helm met Bluetooth, ingebouwde luidsprekers, richtingaanwijzers, vizier en een crash sensor. De Cratoni Smart Ride helm kan nog net geen koffie zetten, maar hij is in de loop van de jaren helaas wel almaar duurder geworden. De huidige adviesprijs is € 419,95. (Ik vraag me af hoeveel ze er daar nog van verkopen, want dit is serieus veel geld.)
Stromer bracht dit jaar de Stromer Smart Helmet op de markt. De Stromer Smart Helmet is een gerebrande Faro Unit 1 helm. Deze helm heeft een prachtig design, LED richtingaanwijzers, Bluetooth, crash detectie en MIPS. Alleen het eerder beloofde NTA-8776 keurmerk gaat er volgens Stromer niet meer komen. Verder heeft deze helm geen vizier, maar dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur. De prijs van de Stromer Smart Helmet is € 279,-. Dat is exclusief de Faro 1 bedieningsunit voor de richtingaanwijzers a € 39,95. (Die levert Stromer er niet bij.)
De nieuwe HelmetPlus PHENIX speed pedelec helm kunnen we zowel in design, technologie als prijsklasse aan het rijtje hierboven toevoegen. Ook de PHENIX is een strak ontworpen, semi-gesloten 'in-molded' speed pedelec helm. MIPs (of iets vergelijkbaars) heeft de Phenix helm helaas niet. Het basismodel zoals ik ‘m nu als tester in huis heb kost € 299,95. Je kunt een aantal optionele/extra accessoires bij de PHENIX speed pedelec helm kopen. Hierover later meer.
Specificaties HelmetPlus PHENIX speed pedelec helm:
- NTA 8776, EN 1078, TUV keurmerk
- LED verlichting voor en achter (richtingaanwijzer voor, remlicht, noodverlichting en richtingaanwijzer achter)
- Inclusief bedieningsunit die op het stuur kan worden gemonteerd
- Uitneembare en uitwasbare binnenvoering
- Kindband met magnetische sluiting
- Verstelbare grootte via draaiknop bij het achterhoofd
- Via USB oplaadbare batterij in de helm en de bedieningsunit
- Bluetooth 4.2
- Stereo audio via bone conducting technologie
- In de kindband ingebouwde microfoon en bediening (volume, oproepen beantwoorden/weigeren)
- Gewicht: 338gr
- Kleur: zwart, wit
- Maat: M, L
- Prijs: € 299,95
Bij de levering zijn inbegrepen:
- Beschermhoes
- Bedieningsunit incl. montagemateriaal voor op het stuur
- USB kabel
- Handleiding
Meer informatie vind je op de website van de fabrikant: https://helmet-plus.com/shop/phenix-13#attr=42,47
Dit is 'm:
Review: HelmetPlus PHENIX speed pedelec helm (NTA 8776 gekeurd)
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
HelmetPlus PHENIX unboxing
De HelmetPlus PHENIX speed pedelec helm wordt geleverd in een kartonnen doos, met daarin de helm die netjes in de beschermhoes is ingepakt. In beschermhoes vinden we ook het doosje met de bedieningsunit, USB kabel en handleiding.
De HelmetPlus PHENIX speed pedelec helm wordt geleverd in een kartonnen doos, met daarin de helm die netjes in de beschermhoes is ingepakt. In beschermhoes vinden we ook het doosje met de bedieningsunit, USB kabel en handleiding.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Wat meteen opvalt als je de helm uit de doos haalt, is dat-ie echt SUPER licht is: 338 gram. Zelfs mijn eigen Lazer Anverz helm, gewoon een basis niks-aan-de-hand helm met vizier en MIPS (de PHENIX heeft geen MIPs, scheelt ook wat in het gewicht), is met 380 gram zwaarder dan deze Phenix. De Cratoni Smartride weegt 520 gram, en de Faro UNIT 1 non-MIPS versie zit ook al aan 580 gram.
Ik hou persoonlijk niet van zware dingen op m'n hoofd, krijg ik het Spaans benauwd van. Dus daarop scoort de Phenix speed pedelec helm alvast punten.
Ik hou persoonlijk niet van zware dingen op m'n hoofd, krijg ik het Spaans benauwd van. Dus daarop scoort de Phenix speed pedelec helm alvast punten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Aan de binnenkant van de HelmetPlus PHENIX helm zie je het NTA-8776 keurmerk staan. Dit keurmerk is alleen in Nederland verplicht voor speed pedelec rijders, maar ook voor de Belgen is dit een interessante graadmeter, omdat 'EN1078 met voldoende bescherming aan het achterhoofd en de slapen' best wazig is. (Wie bepaalt wat 'voldoende' is en welke speed pedelec helm geschikt is om te kopen?)
De binnenvoering van de PHENIX speed pedelec helm is uitneembaar en uitwasbaar. Ik vind dat persoonlijk onmisbaar. Helmen waarvan je de voering niet kunt uitwassen gaan na verloop van tijd behoorlijk stinken van de bacteriën. De voering periodiek in een sopje met Biotex Groen houdt het binnenwerk mooi fris.
Vooruitlopend op de audio-mogelijkheden zie je op de kinband hieronder ook al de +, M en - knoppen zitten, waarmee je telefoongesprekken kunt opnemen of weigeren en het audiovolume regelt. De bevestiging van de kinband gebeurt met een magneetsluiting. Heb ik ook op mijn Lazer helm, heel handig.
De binnenvoering van de PHENIX speed pedelec helm is uitneembaar en uitwasbaar. Ik vind dat persoonlijk onmisbaar. Helmen waarvan je de voering niet kunt uitwassen gaan na verloop van tijd behoorlijk stinken van de bacteriën. De voering periodiek in een sopje met Biotex Groen houdt het binnenwerk mooi fris.
Vooruitlopend op de audio-mogelijkheden zie je op de kinband hieronder ook al de +, M en - knoppen zitten, waarmee je telefoongesprekken kunt opnemen of weigeren en het audiovolume regelt. De bevestiging van de kinband gebeurt met een magneetsluiting. Heb ik ook op mijn Lazer helm, heel handig.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
LED verlichting en richtingaanwijzers op de HelmetPlus PHENIX speed pedelec helm
Zowel de helm als de bedieningsunit moeten uit de doos eerst 2 a 2,5 uur worden opgeladen met het meegeleverde USB kabeltje. Het geheel gaat vervolgens 4 a 6 uur mee volgens de fabrikant. Dit is afhankelijk van de functies die je gebruikt.
Eenmaal goed opgeladen wordt duidelijk dat de LEDs die in de schaal van de helm zijn geïntegreerd behoorlijk fel en goed zichtbaar zijn. Vooraan zitten 16 witte/oranje 'high density' LEDS. Achterop de helm bevinden zich in totaal 20 rood/oranje LEDs.
Tijdens het fietsen staan alle LEDS standaard 'aan'; wit voor, rood achter. Geef je richting aan naar links of naar rechts via de bedieningsunit op het stuur, dan wijzigen de LEDs voor en achter in een oranje gekleurd looplicht in de richting die je aangeeft. Om te stoppen met richting aangeven druk je op de bedieningsunit op de pijl rechtdoor, dan branden alle LEDs weer continu, wit voor en rood achter.
Wanneer de sensoren in de helm een zware schok of noodstop registreren, dan gaan de rode LEDs achterop de helm knipperen.
Vooropgesteld: richtingaanwijzers zoals deze halen het niet bij de richtingaanwijzers die Klever sinds 2023 standaard op alle speed pedelecs monteert. De Klever richtingaanwijzers bestaan uit een enkele zeer felle ambergele LED links en rechts voor en achter. Deze zijn uitstekend zichtbaar en zitten ook op de plaats die je verwacht bij een tweewieler/speed pedelec. De LEDs in deze PHENIX helm (en dat geldt eigenlijk voor alle helmen die ik tot nu toe heb gezien met LED verlichting) zijn minder goed zichtbaar en zo'n 'looplicht' zie je ook echt alleen goed als je relatief dicht bij bent of het is donker.
Neemt niet weg dat ik LED richtingaanwijzers op een helm (of Winglights bijvoorbeeld) beter vind dan helemaal niks. Je zult officieel nog steeds ook je hand uit moeten steken wanneer je afslaat, maar mijn ervaring is dat deze verlichting wel degelijk bijdraagt aan jouw zichtbaarheid en veiligheid als speed pedelec rijder.
Zowel de helm als de bedieningsunit moeten uit de doos eerst 2 a 2,5 uur worden opgeladen met het meegeleverde USB kabeltje. Het geheel gaat vervolgens 4 a 6 uur mee volgens de fabrikant. Dit is afhankelijk van de functies die je gebruikt.
Eenmaal goed opgeladen wordt duidelijk dat de LEDs die in de schaal van de helm zijn geïntegreerd behoorlijk fel en goed zichtbaar zijn. Vooraan zitten 16 witte/oranje 'high density' LEDS. Achterop de helm bevinden zich in totaal 20 rood/oranje LEDs.
Tijdens het fietsen staan alle LEDS standaard 'aan'; wit voor, rood achter. Geef je richting aan naar links of naar rechts via de bedieningsunit op het stuur, dan wijzigen de LEDs voor en achter in een oranje gekleurd looplicht in de richting die je aangeeft. Om te stoppen met richting aangeven druk je op de bedieningsunit op de pijl rechtdoor, dan branden alle LEDs weer continu, wit voor en rood achter.
Wanneer de sensoren in de helm een zware schok of noodstop registreren, dan gaan de rode LEDs achterop de helm knipperen.
Vooropgesteld: richtingaanwijzers zoals deze halen het niet bij de richtingaanwijzers die Klever sinds 2023 standaard op alle speed pedelecs monteert. De Klever richtingaanwijzers bestaan uit een enkele zeer felle ambergele LED links en rechts voor en achter. Deze zijn uitstekend zichtbaar en zitten ook op de plaats die je verwacht bij een tweewieler/speed pedelec. De LEDs in deze PHENIX helm (en dat geldt eigenlijk voor alle helmen die ik tot nu toe heb gezien met LED verlichting) zijn minder goed zichtbaar en zo'n 'looplicht' zie je ook echt alleen goed als je relatief dicht bij bent of het is donker.
Neemt niet weg dat ik LED richtingaanwijzers op een helm (of Winglights bijvoorbeeld) beter vind dan helemaal niks. Je zult officieel nog steeds ook je hand uit moeten steken wanneer je afslaat, maar mijn ervaring is dat deze verlichting wel degelijk bijdraagt aan jouw zichtbaarheid en veiligheid als speed pedelec rijder.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Bluetooth en 'bone conducting' technologie
De HelmetPlus PHENIX speed pedelec helm is 'smart'. Dit betekent dat je 'm via Bluetooth kunt verbinden met je smartphone en audio van je telefoon op (of eigenlijk 'in') je helm kunt beluisteren.
Verbinden via Bluetooth is binnen een paar seconden gepiept. 'Pairing mode' aanzetten via de M-toets op de kindband van de helm, apparaat opzoeken op je telefoon, aantikken en de helm en je telefoon zijn met elkaar verbonden.
Alle audio van je smartphone kun je nu via de helm beluisteren. De HelmetPlus PHENIX helm maakt hiervoor gebruik van zogenaamde 'bone conducting' technologie. Dit principe kennen we b.v. ook al van de Aftershokz bone conduction hoofdtelefoon. De Phenix helm dan ook heeft geen zichtbare luidsprekertjes; in de helm zijn 'trilplaten' in de schaal geïntegreerd, die het geluid rondom via je schedel transporteren. Je hebt dus geen koptelefoon op je oor of doppen in je oor; het verkeer om je heen blijft gewoon hoorbaar en dat is natuurlijk veel veiliger.
Via de helm kun je zo eenvoudig luisteren naar muziek of de routeplanner op je smartphone. Ook kun je met de helm telefoongesprekken voeren of inkomende oproepen weigeren. Dit doe je met de knop onderop de kinband.
Over de geluidskwaliteit van deze bone conduction technologie later meer. Ik wil er eerst even een tijdje mee rond rijden en zien hoe dat bevalt.
HelmetPlus heeft overigens ook nog een app. Deze is compatible met Android en iOS. Via deze app kun je meerdere HelmetPlus helmen met elkaar verbinden via een 'room' en zo onderling communiceren. Op de speed pedelec zal dit misschien niet heel vaak worden gebruikt, maar als je groepsritten doet en je hebt allemaal een HelmetPlus helm op je hoofd, dan kun je dus met elkaar praten via je helm.
De HelmetPlus PHENIX speed pedelec helm is 'smart'. Dit betekent dat je 'm via Bluetooth kunt verbinden met je smartphone en audio van je telefoon op (of eigenlijk 'in') je helm kunt beluisteren.
Verbinden via Bluetooth is binnen een paar seconden gepiept. 'Pairing mode' aanzetten via de M-toets op de kindband van de helm, apparaat opzoeken op je telefoon, aantikken en de helm en je telefoon zijn met elkaar verbonden.
Alle audio van je smartphone kun je nu via de helm beluisteren. De HelmetPlus PHENIX helm maakt hiervoor gebruik van zogenaamde 'bone conducting' technologie. Dit principe kennen we b.v. ook al van de Aftershokz bone conduction hoofdtelefoon. De Phenix helm dan ook heeft geen zichtbare luidsprekertjes; in de helm zijn 'trilplaten' in de schaal geïntegreerd, die het geluid rondom via je schedel transporteren. Je hebt dus geen koptelefoon op je oor of doppen in je oor; het verkeer om je heen blijft gewoon hoorbaar en dat is natuurlijk veel veiliger.
Via de helm kun je zo eenvoudig luisteren naar muziek of de routeplanner op je smartphone. Ook kun je met de helm telefoongesprekken voeren of inkomende oproepen weigeren. Dit doe je met de knop onderop de kinband.
Over de geluidskwaliteit van deze bone conduction technologie later meer. Ik wil er eerst even een tijdje mee rond rijden en zien hoe dat bevalt.
HelmetPlus heeft overigens ook nog een app. Deze is compatible met Android en iOS. Via deze app kun je meerdere HelmetPlus helmen met elkaar verbinden via een 'room' en zo onderling communiceren. Op de speed pedelec zal dit misschien niet heel vaak worden gebruikt, maar als je groepsritten doet en je hebt allemaal een HelmetPlus helm op je hoofd, dan kun je dus met elkaar praten via je helm.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
HelmetPlus PHENIX garantie en accessoires
Eén telefoongesprek met de vertegenwoordiger van HelmetPlus en ik had al bijna geen vragen meer.
Bij HelmetPlus hebben ze besloten om dicht bij de consument te blijven. Dit heeft als eerste voordeel dat je bij vragen niet alleen contact kunt opnemen met de fietsenmaker die jou de helm heeft verkocht. Je kunt de mensen van HelmetPlus ook gewoon rechtstreeks bellen of mailen, zelfs in het weekend (overdag op zaterdag en zondag).
Over garantie doet HelmetPlus niet moeilijk. Zit je met een defect of een probleem dat de verkoper of HelmetPlus niet opgelost krijgt, dan wordt de helm gewoon meteen omgeruild voor een nieuwe. De dealer handelt de rest verder met HelmetPlus af zonder dat wij daar als consument nog last of vertraging door hebben.
De mensen van HelmetPlus hebben verder goed geluisterd naar wat consumenten verwachten als ze een speed pedelec helm kopen. Nog niet alles is beschikbaar en ook de prijzen weet ik nog niet allemaal (dat gaat allemaal de komende periode wel komen), maar dit is wat je extra kunt kopen bij je HelmetPlus PHENIX helm:
- Wintermuts met oorbeschermers. Als ik het goed heb begrepen haal je de huidige binnenvoering uit de helm en je plaatst deze wintermuts ervoor in de plaats. Je hebt dan geen last meer van koude wind door de ventilatieopeningen in de helm én je oren zijn warmpjes afgedekt. (Mijn flappers zeggen alvast 'hoera'!)
- H+ Notos wind silencer. We hebben er allemaal in meer of mindere mate last van door de hoge snelheid op onze speed pedelec: windruis. Wij kennen de H+ Notos hier al jaren als de zogenaamde cat-ears. Ziet er niet uit en je krijgt nooit alle ruis weg, maar het wordt er wel degelijk minder van.
- Vizier opties: 'grijs fumée' of fotochromisch. Standaard wordt de HelmetPlus PHENIX geleverd met een ongekleurd vizier. Voor mensen met gevoelige ogen komt er een donkerder vizier ('grijs fumée') dat je het hele jaar door kunt gebruiken. Ik had ooit ook zo'n 'gerookt' grijs vizier op mijn eerste Kask helm; heel fijn! En speciaal voor in de zomer zal er een fotochromisch vizier komen. Deze kleurt mee met het zonlicht: hoe feller de zon, hoe donkerder het vizier wordt.
- Neusstuk vizier. Ieder hoofd is anders. Bij mij raakt het vizier m'n neus totaal niet, maar bij anderen misschien wel. Voor die mensen kan een neusstuk in het vizier worden geplaatst voor wat meer comfort.
- Vulstukken voor de zijkanten of de voor- en achterkant. Want ja: ieder hoofd is inderdaad anders. Ik heb een ovaal hoofd, dus ik hou ruimte over tussen de helm en de zijkanten van mijn hoofd. HelmetPlus heeft diverse vulstukken beschikbaar om de helm voor ieder hoofd goed passend ('snug') en comfortabel te maken.
Eén telefoongesprek met de vertegenwoordiger van HelmetPlus en ik had al bijna geen vragen meer.
Bij HelmetPlus hebben ze besloten om dicht bij de consument te blijven. Dit heeft als eerste voordeel dat je bij vragen niet alleen contact kunt opnemen met de fietsenmaker die jou de helm heeft verkocht. Je kunt de mensen van HelmetPlus ook gewoon rechtstreeks bellen of mailen, zelfs in het weekend (overdag op zaterdag en zondag).
Over garantie doet HelmetPlus niet moeilijk. Zit je met een defect of een probleem dat de verkoper of HelmetPlus niet opgelost krijgt, dan wordt de helm gewoon meteen omgeruild voor een nieuwe. De dealer handelt de rest verder met HelmetPlus af zonder dat wij daar als consument nog last of vertraging door hebben.
De mensen van HelmetPlus hebben verder goed geluisterd naar wat consumenten verwachten als ze een speed pedelec helm kopen. Nog niet alles is beschikbaar en ook de prijzen weet ik nog niet allemaal (dat gaat allemaal de komende periode wel komen), maar dit is wat je extra kunt kopen bij je HelmetPlus PHENIX helm:
- Wintermuts met oorbeschermers. Als ik het goed heb begrepen haal je de huidige binnenvoering uit de helm en je plaatst deze wintermuts ervoor in de plaats. Je hebt dan geen last meer van koude wind door de ventilatieopeningen in de helm én je oren zijn warmpjes afgedekt. (Mijn flappers zeggen alvast 'hoera'!)
- H+ Notos wind silencer. We hebben er allemaal in meer of mindere mate last van door de hoge snelheid op onze speed pedelec: windruis. Wij kennen de H+ Notos hier al jaren als de zogenaamde cat-ears. Ziet er niet uit en je krijgt nooit alle ruis weg, maar het wordt er wel degelijk minder van.
- Vizier opties: 'grijs fumée' of fotochromisch. Standaard wordt de HelmetPlus PHENIX geleverd met een ongekleurd vizier. Voor mensen met gevoelige ogen komt er een donkerder vizier ('grijs fumée') dat je het hele jaar door kunt gebruiken. Ik had ooit ook zo'n 'gerookt' grijs vizier op mijn eerste Kask helm; heel fijn! En speciaal voor in de zomer zal er een fotochromisch vizier komen. Deze kleurt mee met het zonlicht: hoe feller de zon, hoe donkerder het vizier wordt.
- Neusstuk vizier. Ieder hoofd is anders. Bij mij raakt het vizier m'n neus totaal niet, maar bij anderen misschien wel. Voor die mensen kan een neusstuk in het vizier worden geplaatst voor wat meer comfort.
- Vulstukken voor de zijkanten of de voor- en achterkant. Want ja: ieder hoofd is inderdaad anders. Ik heb een ovaal hoofd, dus ik hou ruimte over tussen de helm en de zijkanten van mijn hoofd. HelmetPlus heeft diverse vulstukken beschikbaar om de helm voor ieder hoofd goed passend ('snug') en comfortabel te maken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Dat was het even voor nu. Ik ga een tijdje rondrijden met deze nieuwe speed pedelec helm en meld me later weer met mijn ervaringen met de HelmetPlus PHENIX
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Nog een paar foto's van de FB pagina van Egberts Premium Store waarop de witte helm en de bedieningsunit op het stuur goed te zien zijn:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Marco69
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 05 jun 2020, 12:01
- Locatie: Abcoude
- Merk SP: ST2 LE
- Km-stand: 13.200
Ziet er goed maar ben benieuwd hoe die bevalt in alle opzichten. Mocht het positief zijn dan ga ik deze helm zeker in overweging nemen. Zichtbaar zijn is voor mij echt een pré. Dan zal ik waarschijnlijk nog meer een kerstboom worden op de weg.
ST2 LE | Redshift Shockstop | SPD | W-W <-->15km