Heeft iemand ervaring met toepassen van zelfbouw range extender?

Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Jan-Willem Wisselink schreef: 11 mei 2023, 19:43 Dit klinkt wel als een geweldig 'simpele' oplossing. Een no-go waarschijnlijk bij Stromer door het BMS ontwerp?!
Ik vrees inderdaad dat dit voor Stromer niet gaat werken.
1) accu moet kunnen communiceren en met 2 “naast elkaar” communiceren gaat niet lukken
2) SOC zal fout zijn, maw die 2de accu brengt niets extra

Dus onderweg stoppen en accu wisselen is dan het enige alternatief.
dikkenherman
Pro
Pro
Western Sahara
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 okt 2022, 23:07
Locatie: Leuven, België

Het is niet onmogelijk dat ik zelf ook een zelfbouw range extender ga gebruiken. Merk op dat de regelgeving rond speed pedelecs dit niet toelaat. Ik vermeld dat maar omdat veel mensen dat niet beseffen.

Het risico dat daar problemen van komen is wel bijzonder beperkt . Bij een ongeval moet de verzekeraar er eerst en vooral op uitkomen. Bovendien moet hij hard kunnen maken dat de range extender de oorzaak van een ongeval was. Mits goed uitgevoerd is dat zo goed als onmogelijk.
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 507
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever N Rogue / Grace easy IG
Km-stand: 40

Ja ich betreibe an dem B-Speed einen Extender. Wie hier schon erwähnt wurde, habe ich ihn an den Ladeanschluss angeschlossen. Das Verhalten da @Jins geschildert hat, kenne ich auch.

Nachdem ich nun einen neuen Controller habe und ich vermutlich ein Update bekommen habe, hat sich das Verhalten verändert. Das Rad schaltet nicht mehr aus, wenn der Akku geladen wird, sondern geht in eine Art Lademodus. Es wir Rekuperation angezeigt. Aus diesen Modus gibt es keine Unterstützung mehr. Schnelles auus und wieder einschalten hilft auch nicht. Um dies zu verhindern muß das Rad in Bewegung bleiben. Vor- und zurückrollen reichen oder das Pedal kurz belasten, das das Rad anfahren will.


Beim Stromer klappt das anschließen so nicht. Der Extender muß an das Motorkabel angeschlossen werden. Dann funktioniert er auch.




_________________




Ja, ik gebruik een extender op de B-Speed. Zoals hier al gezegd is, heb ik hem aangesloten op de laadpoort. Ik ken ook het door @Jins beschreven gedrag.

Nu ik een nieuwe controller heb en waarschijnlijk een update heb gekregen, is het gedrag veranderd. De motor schakelt niet meer uit bij het laden van de accu, maar gaat in een soort laadmodus. Recuperatie wordt weergegeven. Er is geen ondersteuning meer vanuit deze modus. De fiets snel uit- en weer inschakelen helpt ook niet. Om dit te voorkomen moet de fiets in beweging blijven. Heen en weer rollen is voldoende of kort op het pedaal drukken dat het wiel wil starten.


Het aansluiten van de Stromer werkt zo niet. De verlenger moet worden aangesloten op de motorkabel. Dan werkt het ook.
Sonder
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 dec 2022, 15:18
Locatie: Scherpenzeel

Wauw!
Sonder
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 dec 2022, 15:18
Locatie: Scherpenzeel



Datex2 en zelfs 3 lijken dit te kunnen dmv connector.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Sonder schreef: 15 jun 2023, 14:29

Datex2 en zelfs 3 lijken dit te kunnen dmv connector.
Het gaat hier over connectie, zonder communicatie. Het deeltje connectie hebben we al besproken, is goed zelf te doen.
Dus een accu die moet communiceren, zal niet werken. Een “domme” accu gaat natuurlijk wel. Of SOC dan nog klopt is nog wat anders… dus of het voor iedereen een oplossing kan zijn, nee.
Maw, met een domme accu heb je veel meer mogelijkheden dan met een slimme accu, wat er niet is kan ook niet stuk. En dom of slim heeft niets met veiligheid te maken, dat gedeelte is gelijk.
Plaats reactie