Laadpunten in fietsstalling

Gebruikersavatar
Herbal
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Belgium
Berichten: 64
Lid geworden op: 30 mei 2019, 07:17
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3 Pinion SE
Km-stand: 3760

Fietsenstalling in een gebouw waar ook een 8-tal autoparkeerplaatsen zijn voorzien. In dat gebouw is er ook plaats voor een 40-tal fietsen. Er zijn ook laadpunten voorzien voor e-bike en SP. Gebouw zelf heeft een sectionale poort die overdag doorlopend open staat (in- en uitrijdende wagens) waardoor het er in de winter wel koud kan worden en laden in de winter misschien niet het beste idee is. Verder geen klagen, Prima voorziening dus en met bovendien aangrenzend een kleedruimte inclusief douches. Uitstekend geregeld! :ay
Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

Mijn werkgever heeft veel focus op health dus ze hebben een grote fietsenkelder in de kelder van mijn gebouw. Met stopcontacten genoeg, ogen om een slot door heen te halen en douches. Sinds Corona is het soms wat klein omdat meer mensen naar werk fietsen.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Herbal schreef: 17 mei 2023, 08:50 Fietsenstalling in een gebouw waar ook een 8-tal autoparkeerplaatsen zijn voorzien. In dat gebouw is er ook plaats voor een 40-tal fietsen. Er zijn ook laadpunten voorzien voor e-bike en SP. Gebouw zelf heeft een sectionale poort die overdag doorlopend open staat (in- en uitrijdende wagens) waardoor het er in de winter wel koud kan worden en laden in de winter misschien niet het beste idee is. Verder geen klagen, Prima voorziening dus en met bovendien aangrenzend een kleedruimte inclusief douches. Uitstekend geregeld! :ay
Ik zou me over de koude temperaturen niet zo druk maken. Als je aankomt, ook al is het koud, heeft je accu intern voldoende warmte. Voor je lader maakt temperatuur niet uit en zolang er stroom in je accu vloeit is er ook warmte, geen extreme hoeveelheden maar dat is ook niet nodig, net genoeg zou zeggen.

Ik ben in de winter vertrokken met een accu op -10 graden, 10 minuten later was die al +10 graden. Echt geen zorgen om maken om te laden als het koud is, zolang de accu warm genoeg is ifv de laadstroom.
AlexanderB
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Belgium
Berichten: 167
Lid geworden op: 05 okt 2022, 09:30
Locatie: Temse
Merk SP: Stromer ST7 XL DP SF SP
Km-stand: 14684

Bedankt voor jullie reactie! Geeft toch al een goed beeld van wat er mogelijk is. Kan mijn werkgever me al niet meer wijsmaken dat andere ook niets voorzien...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

AlexanderB schreef: 20 mei 2023, 20:17 Kan mijn werkgever me al niet meer wijsmaken dat andere ook niets voorzien...
Dat is sowieso een drogreden. Zelfs als geen enkele werkgever ter wéreld ook maar iets geeft om (groene, mja Li-ion accu's....) micromobiliteit en de gezondheid van de eigen werknemers: er zal er altijd eentje de eerste zijn.

Ik weet niet hoe groot het bedrijf is waar je voor werkt en wat er fysiek op locatie mogelijk is, maar als je een groep collega's kunt verzamelen en samen een goed doortimmerd projectplan formuleert, dan is er veel mogelijk.

Tenzij jouw werkgever juist radicaal de andere kant uit beweegt. Ik las onlangs een bericht van een speed pedelec rijder op FB (eveneens België) wiens werkgever besloot om het opladen van devices (ebike, mobiele telefoon, horloge etc.) op het werk te verbieden. Eén van onze forumleden van het eerste uur heeft ook een werkgever met zo'n policy.

Ik denk persoonlijk dat zulke werkgevers er helemaal niks van hebben begrepen, en ik zou niet willen werken voor een bedrijf dat mij alleen als een profiteur/stroomdief beziet (dat zegt veel over hoe argwanend/vervelend de werksfeer is), maar zo kan het helaas ook.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Joker
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 404
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:52
Locatie: Gent
Merk SP: Stromer ST2 LE
Km-stand: 20000

Bij deze werkgever mag het ook niet meer. :mrgreen:

Naast de verlaging van de snelheid, gaat het onder meer om een verbod voor het opladen van persoonlijke elektrische vervoersmiddelen op het werk en het naar beneden draaien van de verwarming, tot maximaal 19 graden tijdens de werkuren en 14 graden buiten de openingsuren.

Bron:
https://www.knack.be/nieuws/belgie/poli ... snelwegen/
Bluuf me je fikn van me velo!
AlexanderB
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Belgium
Berichten: 167
Lid geworden op: 05 okt 2022, 09:30
Locatie: Temse
Merk SP: Stromer ST7 XL DP SF SP
Km-stand: 14684

Zo erg is het gelukkig nog niet gesteld bij mijn werkgever. Het is niet echt voorzien of in de reglementen beschreven om je batterij op te laden op je bureau, maar het wordt gedoogd tot er meer structurele oplossingen zijn. Alleen duurt het vaak wel heel erg lang tot er structurele oplossingen zijn, zoals laadpunten in de fietsenstallingen. Ik zal eens polsen of we zelf wat stopcontacten zouden mogen hangen en of er gepland zijn in het nieuwe gebouw.
dikkenherman
Pro
Pro
Western Sahara
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 okt 2022, 23:07
Locatie: Leuven, België

Stromeur schreef: 20 mei 2023, 23:20 Ik weet niet hoe groot het bedrijf is waar je voor werkt en wat er fysiek op locatie mogelijk is, maar als je een groep collega's kunt verzamelen en samen een goed doortimmerd projectplan formuleert, dan is er veel mogelijk.
Dat is een goed idee, maar wel meer van toepassing in Nederland dan in België. Hier zijn de zaken p veel plaatsen toch nog een stuk hiërarchischer gestructureerd. Wat hier dan weer makkelijker kan is een informele oplossing laten groeien en op die manier de druk opvoeren. Die amper gebruikte berging vlakbij de ingang consequent gebruiken om ook je fiets te stallen bijvoorbeeld, een paar collega's uitnodigen om hetzelfde te doen, en de feitenkwestie dan aangrijpen om te pleiten voor een degelijke fietsenstalling is een tactiek die hier nog wel eens beter durft werken.
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1817
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Ik dacht dat de Belgen gewoon gingen staken als er iets niet naar hun zin was ;p

Het is niet altijd de werkgever die iets niet wil, soms kan het ook afgunst zijn tussen collega's....maar mijn werkgever heeft ook pas enkele laadpunten voorzien voor E-bikes en scooters. Ik vindt het wel een vervelend idee als je dan je oplader zo onbeveiligd achter laat die kosten toch ook aardig wat.

Ooit is er een laadpaal geweest voor auto's helaas is deze defect en zijn er geen plannen nieuwe te plaatsen.
Al moet ik eerlijk zeggen dat dat met de huidige EV's niet nodig is om EV te kunnen rijden 300-400 km rijd echt niemand op een dag alleen voor woonwerk naar mijn weten.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7
Syntax Error
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 221
Lid geworden op: 09 aug 2022, 10:30
Merk SP: Klever N Rogue 45
Km-stand: 6000

Bij ons werk zijn er in de fietsstalling lang de hele muur stopcontacten voor op te laden.

Ook zijn er lockers met stopcontacten, voor indien je je batterij los wil opladen, mocht je bv schrik hebben dat iemand je lader zou stelen.
In principe zouden wel alleen collega's binnen kunnen in de fietsenstallen, dus daar dingen gepikt hebben zou wel lelijk zijn.
Plaats reactie