AlexanderB schreef: ↑23 mei 2023, 10:46
Ik heb eens geïnformeerd naar de nieuwe supermoderne site die bij ons de komende jaren wordt gebouwd. Ook daar zijn gewoon fietsenstallingen buiten met afdak gepland, zonder laadpunten. Men gaat er dus vanuit dat elke elektrische fiets een uitneembare batterij heeft, wat ook mijn idee was. Laadpunten zijn eigenlijk ook pas echt in orde wanneer ze zich in een afgesloten, verwarmde (of ten minste geïsoleerde), brandbeveiligde, ... ruimte bevinden. Anders gebruiken veel mensen ze weer niet, om de terechte redenen die jullie aanhalen. Veel mensen hebben dus een fiets nodig met uitneembare batterij die de afstand enkel aankan, of met niet uitneembare dubbel zo grote batterij die de afstand heen+terug aankan. De laatste optie zal waarschijnlijk altijd duurder uitvallen en zal je enkel nodig hebben wanneer de afstand enkel echt heel groot is. De markt zal het uitwijzen.
Het blijft je wel bezig houden dat een Nieuw fietsproducent een fiets zonder uitneembare accu gaat maken.
Ik denk als een bedrijf voorziet in een laadpunt in de fietsenstalling dat dat een positief iets is maar zeker geen vanzelfsprekendheid.
Ze voorzien ook niet in brandstof tankstations of laadpalen voor auto's.
Je mag er toch vanuit gaan dat iemand een vervoermiddel aanschaft waarmee hij zichzelf kan verplaatsen van thuis en werk, zonder dat de werkgever ergens in moet voorzien (Wel tof als het wel kan en gedaan wordt, zeker om om mensen uit hun auto te krijgen).
Zelf liep ik met de accu van mijn ST5 ook te sjouwen naar mijn kantoor ca 500 meter, ook omdat ik op volle ondersteuning wilde rijden (3), als ik op 2 reed getuned kon het wel in 1 keer, ik ben blij dat dit met de ST7 niet meer nodig is. Dus die accu is er nog niet uit geweest en zal er waarschijnlijk ook nooit uitkomen bij mij. Omdat ik ervoor koos meer geld uit te geven dat het niet meer moest. Voor mij persoonlijk is het niet kunnen uitnemen van een accu dus totaal geen probleem, ik neem hem ook nooit mee op een fietsendrager, misschien zelfs wel een pluspunt als hij niet uitneembaar is.
Alle fietsen met voorvering, kinekt, ABS en 9 pinion (waarbij de Opium de ST7 motor heeft):
Een volledig uitgeruste ST3 met 983 Wh accu kost 10.600,-
Een volledig uitgeruste Opium met 1400 Wh accu kost kost 10.690,-
Een volledig uitgeruste Opium met 1600 Wh accu kost kost 10.890,-
Een volledig uitgeruste Opium met 2070 Wh accu kost kost 11.790,-
zelf denk ik dat de 1600 Wh maar zeker de 2070 Wh voor veel mensen meer dan genoeg is voor 1 retour ! Dit zal toch in de praktijk genoeg zijn voor tussen de 70 - 100 km rijbereik op volle ondersteuning.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM