Laadpunten in fietsstalling

Taan
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 183
Lid geworden op: 02 jun 2022, 17:15
Locatie: Uithoorn
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9.000

Joker schreef: 21 mei 2023, 08:16 Bij deze werkgever mag het ook niet meer. :mrgreen:

Naast de verlaging van de snelheid, gaat het onder meer om een verbod voor het opladen van persoonlijke elektrische vervoersmiddelen op het werk en het naar beneden draaien van de verwarming, tot maximaal 19 graden tijdens de werkuren en 14 graden buiten de openingsuren.

Bron:
https://www.knack.be/nieuws/belgie/poli ... snelwegen/
Max 100 op de snelweg vind ik best een goed idee, maar dat je je fiets niet mag opladen is wel erg kortzichtig. Dat kost waarschijnlijk nog geen €0,10 per fiets per dag,

On topic: Bij ons (9000 man personeel) wel laad faciliteiten in de ondergrondse fietsenstalling, maar je moet er op tijd bij zijn, anders zijn de plekken bezet. Ook met niet ladende en niet elektrische fietsen.
De lader van mijn Stromer neem ik steeds mee in de fietstas en ik hoop maar dat ze hem laten liggen. Je zou eigenlijk een signaal in de stromer app moeten krijgen als de lader wordt ontkoppeld.
Dat gebeurt ook wel eens per ongeluk en dan moet je maar hopen dat hij al voldoende is opgeladen. Als hij dan echt gestolen is kun je op het tijdstip van melding de camerabeelden bekijken.
Sinds 7-2022: Stromer ST3 XL 2020 - Wit - 983wh
Eerst: Gazelle Cityzen Speed 2017 mooi weer rijder. (Fiets van mijn vrouw)
AlexanderB
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Belgium
Berichten: 167
Lid geworden op: 05 okt 2022, 09:30
Locatie: Temse
Merk SP: Stromer ST7 XL DP SF SP
Km-stand: 14684

Ik heb eens geïnformeerd naar de nieuwe supermoderne site die bij ons de komende jaren wordt gebouwd. Ook daar zijn gewoon fietsenstallingen buiten met afdak gepland, zonder laadpunten. Men gaat er dus vanuit dat elke elektrische fiets een uitneembare batterij heeft, wat ook mijn idee was. Laadpunten zijn eigenlijk ook pas echt in orde wanneer ze zich in een afgesloten, verwarmde (of ten minste geïsoleerde), brandbeveiligde, ... ruimte bevinden. Anders gebruiken veel mensen ze weer niet, om de terechte redenen die jullie aanhalen. Veel mensen hebben dus een fiets nodig met uitneembare batterij die de afstand enkel aankan, of met niet uitneembare dubbel zo grote batterij die de afstand heen+terug aankan. De laatste optie zal waarschijnlijk altijd duurder uitvallen en zal je enkel nodig hebben wanneer de afstand enkel echt heel groot is. De markt zal het uitwijzen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

AlexanderB schreef: 23 mei 2023, 10:46 Veel mensen hebben dus een fiets nodig met uitneembare batterij die de afstand enkel aankan, of met niet uitneembare dubbel zo grote batterij die de afstand heen+terug aankan.
Knap hoe je de situatie op jouw eigen werk één op één vertaalt naar de markt, terwijl uit de antwoorden die je in dit topic verzamelt toch echt wat anders blijkt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

AlexanderB schreef: 23 mei 2023, 10:46 Ik heb eens geïnformeerd naar de nieuwe supermoderne site die bij ons de komende jaren wordt gebouwd. Ook daar zijn gewoon fietsenstallingen buiten met afdak gepland, zonder laadpunten. Men gaat er dus vanuit dat elke elektrische fiets een uitneembare batterij heeft, wat ook mijn idee was. Laadpunten zijn eigenlijk ook pas echt in orde wanneer ze zich in een afgesloten, verwarmde (of ten minste geïsoleerde), brandbeveiligde, ... ruimte bevinden. Anders gebruiken veel mensen ze weer niet, om de terechte redenen die jullie aanhalen. Veel mensen hebben dus een fiets nodig met uitneembare batterij die de afstand enkel aankan, of met niet uitneembare dubbel zo grote batterij die de afstand heen+terug aankan. De laatste optie zal waarschijnlijk altijd duurder uitvallen en zal je enkel nodig hebben wanneer de afstand enkel echt heel groot is. De markt zal het uitwijzen.
Het blijft je wel bezig houden dat een Nieuw fietsproducent een fiets zonder uitneembare accu gaat maken.

Ik denk als een bedrijf voorziet in een laadpunt in de fietsenstalling dat dat een positief iets is maar zeker geen vanzelfsprekendheid.
Ze voorzien ook niet in brandstof tankstations of laadpalen voor auto's.

Je mag er toch vanuit gaan dat iemand een vervoermiddel aanschaft waarmee hij zichzelf kan verplaatsen van thuis en werk, zonder dat de werkgever ergens in moet voorzien (Wel tof als het wel kan en gedaan wordt, zeker om om mensen uit hun auto te krijgen).

Zelf liep ik met de accu van mijn ST5 ook te sjouwen naar mijn kantoor ca 500 meter, ook omdat ik op volle ondersteuning wilde rijden (3), als ik op 2 reed getuned kon het wel in 1 keer, ik ben blij dat dit met de ST7 niet meer nodig is. Dus die accu is er nog niet uit geweest en zal er waarschijnlijk ook nooit uitkomen bij mij. Omdat ik ervoor koos meer geld uit te geven dat het niet meer moest. Voor mij persoonlijk is het niet kunnen uitnemen van een accu dus totaal geen probleem, ik neem hem ook nooit mee op een fietsendrager, misschien zelfs wel een pluspunt als hij niet uitneembaar is.

Alle fietsen met voorvering, kinekt, ABS en 9 pinion (waarbij de Opium de ST7 motor heeft):
Een volledig uitgeruste ST3 met 983 Wh accu kost 10.600,-
Een volledig uitgeruste Opium met 1400 Wh accu kost kost 10.690,-
Een volledig uitgeruste Opium met 1600 Wh accu kost kost 10.890,-
Een volledig uitgeruste Opium met 2070 Wh accu kost kost 11.790,-

zelf denk ik dat de 1600 Wh maar zeker de 2070 Wh voor veel mensen meer dan genoeg is voor 1 retour ! Dit zal toch in de praktijk genoeg zijn voor tussen de 70 - 100 km rijbereik op volle ondersteuning.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
TomSP
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 sep 2019, 19:49
Merk SP: Stromer ST3 Pinion
Km-stand: 23276

Wellicht probeert ie Opium om deze manier in te laten zien dat ze toch echt een verkeerde keuze hebben gemaakt...
10-2019 - 10-2022 Stromer ST1x Ocean - 14417 km
10-2022 - ... Stromer ST3 Pinion Deep Black - 8864km and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Evidence bias is geen valide argumentatie.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
AlexanderB
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Belgium
Berichten: 167
Lid geworden op: 05 okt 2022, 09:30
Locatie: Temse
Merk SP: Stromer ST7 XL DP SF SP
Km-stand: 14684

Stromeur schreef: 23 mei 2023, 11:09
AlexanderB schreef: 23 mei 2023, 10:46 Veel mensen hebben dus een fiets nodig met uitneembare batterij die de afstand enkel aankan, of met niet uitneembare dubbel zo grote batterij die de afstand heen+terug aankan.
Knap hoe je de situatie op jouw eigen werk één op één vertaalt naar de markt, terwijl uit de antwoorden die je in dit topic verzamelt toch echt wat anders blijkt.
Ik vertaal de situatie op m'n werk (en op veel mensen hun werk) niet naar de volledige markt. Ik heb het telkens enkel over een deel van de markt, dat wel iets groter is dan ik dacht. Nu zal Opium uiteraard een marktonderzoek hebben gedaan. Daar ben ik wel benieuwd naar, gewoon geïnteresseerd in hun concept/visie.
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

AlexanderB schreef: 23 mei 2023, 13:04
Stromeur schreef: 23 mei 2023, 11:09
AlexanderB schreef: 23 mei 2023, 10:46 Veel mensen hebben dus een fiets nodig met uitneembare batterij die de afstand enkel aankan, of met niet uitneembare dubbel zo grote batterij die de afstand heen+terug aankan.
Knap hoe je de situatie op jouw eigen werk één op één vertaalt naar de markt, terwijl uit de antwoorden die je in dit topic verzamelt toch echt wat anders blijkt.
Ik vertaal de situatie op m'n werk (en op veel mensen hun werk) niet naar de volledige markt. Ik heb het telkens enkel over een deel van de markt, dat wel iets groter is dan ik dacht. Nu zal Opium uiteraard een marktonderzoek hebben gedaan. Daar ben ik wel benieuwd naar, gewoon geïnteresseerd in hun concept/visie.
Lijkt mij dat je als nieuw beginnend merk zeker wel een stukje marktonderzoek doet, je wil toch wel dat je een succes wordt, en Opium lijkt het echt heel serieus aan te pakken !

Zo heeft ieder merk zijn eigen dingen gelukkig, en ontwerp blijft smaak.
- Ellio - ontwerp vouwfiets met kleine wielen
- ASKA - vreemd frame met beplating en kleine accu
- Specter 1 - Prachtfiets met kleine accu en middenmotor
- Klever - raar dood moment in de ondersteuning als je even stopt met trappen
- Stromer - nog steeds problemen met TMM sensoren en kalibreren
- Opium - geen uitneembare accu.
- R&M - nog steeds Bosch midden motoren

Het leuke is dat er voor elke fiets wel liefhebbers zijn !
Vraag me wel af of je nog wel wil lopen sjouwen met die zwaarder wordende accu's.

Rideopium schreef: ↑22 apr 2022, 08:35
…………….
Our main focus was long distances. We decided to make a frame where the battery can not be removed. If you make a downtube with same wall thickness for this size of a removable battery, the frame will be ten times weaker than a closed downtube. For us it absolutely doesn’t make sense to take out a battery this size on a daily base to load it. ………….
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

TomSP schreef: 23 mei 2023, 11:26 Wellicht probeert ie Opium om deze manier in te laten zien dat ze toch echt een verkeerde keuze hebben gemaakt...
Ik had liever een niet-verwijderbare accu gehad want die zitten veel beter aangesloten. De Klever accu moet ik er toch af en toe uit pakken omdat ik error 128 krijg, dat is de enige reden dat die van mij uit de SP gaat. Met een permanentere connector (schroefverbindingen of zo) had dat niet gehoeven.
Gebruikersavatar
TomSP
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 sep 2019, 19:49
Merk SP: Stromer ST3 Pinion
Km-stand: 23276

Mij is het om het even. Heb de accu er nog niet uit hoeven halen om de fiets te resetten.
Verwijderbare accu is wat dat aangaat wel handig om even een harde reset te geven, maar dat kan natuurlijk ook met een knoppencombinatie worden opgelost.

We hebben hier een vanmoof X2 gehad waar de accu ook permanent in zit. Ook geen probleem mee gehad. En als je ziet hoeveel die gebruikt wordt in steden waar het handiger om de accu er uit te kunnen halen. Er zullen zat mensen zijn die de fiets een appartementencomplex in slepen om maar ergens te laden.

Met m'n ST1x reed ik altijd zonder tussendoor te laden mijn woon werk. Die accu ging er enkel uit voor de zeldzame wasbeurt.
De ST3 haalt het ook op 1 lading, maar kom in het najaar/winter dan wel vaker onder de 20%. Voor zowel accuduur als mogelijkheid om vrijwel alles makkelijk op standje 3 te kunnen rijden laad ik nu op het werk op.
Thuis staat de fiets in een (verwarmde) garage met stopcontact in de buurt.
Op het werk laad ik ook met de accu in de fiets, als ik bij het stopcontact kan komen. Anders gaat de accu eruit. Maar een niet uitneembare accu is in mij geval geen dealbreaker.

Opium geeft aan dat ze range hoog op de lijst met wensen hadden staan, dan is een grote batterij noodzakelijk. Grote batterij is groot gewicht en grote afmeting. Kijk maar naar de BQ1440 van Stromer.
Stromer heeft met de ST7 ook een groot bereik, maar geloof niet dat er veel mensen zijn die elke dag een kleine 7kg door het gebouw gaan dragen. Zie ook het bericht van @MarcelH die blij is dat hij niet meer hoeft te slepen met 5kg aan blauwe accu van de ST5.
En juist het grote bereik van een zware accu geeft het comfort om makkelijk grotere woon-werk-woon afstanden af te leggen zonder tussendoor te laden. Waardoor het mogelijk uitnemen van de accu niet nodig is. Je komt immers onder de meeste omstandigheden makkelijk thuis.

Maar sommigen tillen daar veel zwaarder aan (soms letterlijk).
10-2019 - 10-2022 Stromer ST1x Ocean - 14417 km
10-2022 - ... Stromer ST3 Pinion Deep Black - 8864km and counting
Plaats reactie