Ortlieb komt los

Sped
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 apr 2018, 09:28
Locatie: Leuven (BE)
Merk SP: Klever X Alpha
Km-stand: 1.500

Ik vraag me af of iemand mijn probleem herkent. Ik heb Ortlieb back-rollers en, als ik mijn tas 'zwaar' belaad, springt het onderste haakje steeds los van de bagagedrager van mijn X-speed. Elke rit gebeurt dit aan de kant waar ik mijn laptoptas in steek, maar nooit aan de kant waar ik mijn andere spullen steek (wat veel lichter is). Eén van de eerste borduren die ik af rij is het zover. Alles blijft wel hangen aan de bovenste ringen, maar de fiets wordt daardoor onstabieler in de bochten.

Ik heb de haakjes al op verschillende manieren georiënteerd en ze sluiten heel nauw aan. Ook mijn fietsenmaker heeft ze proberen af te stellen. Hij heeft ook eens gekeken of het huidige model tassen (met hardere haak onderaan) helpt, maar dat had blijkbaar hetzelfde resultaat. Ik denk over te stappen naar het Ortlieb 3.1 systeem, maar wil ee uiteraard niet in investeren als het niets oplost. Het lijkt me dat die onderste bevestiging van dat systeem evengoed los kan klikken als de tas omhoog zou springen. In mijn ogen is het grootste probleem de flexibiliteit van de 'plaat' in de zijkant van de tas. Door de flex die hierin zit kan bij het opveren bij een put het onderste haakje net genoeg omhoog springen.

Iemand die dit herkent? Iemand die een oplossing heeft?
Klever X Alpha
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik gebruik mijn halve leven al Ortlieb Backrollers, ook zwaar beladen tijdens fietsvakanties op slechte wegen in rare landen en ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn Ortliebs los trilden.

Het is belangrijk dat je de bovenste twee haken zo positioneert dat de tas onmogelijk over de bagagedrager heen en weer kan schuiven. De onderste haak draai je 'haaks' op de staander van de bagagedrager, waarbij je die volledig laat aansluiten tegen die staander. Maak indien nodig gebruik van een extra adartje IN die haken, want de beide haken moeten netjes om de buizen van je bagagedrager sluiten (dus niet kunnen trillen).

Werkt dit niet, overweeg dan om een tweede haakje onder erbij te kopen zodat je de tas van beide kanten om de staander van de bagagedrager kunt klemmen. Maar dit zou eigenlijk niet nodig moeten zijn en het maakt het plaatsen en afnemen van de tas ook ingewikkelder.

Plaats anders eens een foto van hoe je de tas nu hebt bevestigd?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Sped
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 apr 2018, 09:28
Locatie: Leuven (BE)
Merk SP: Klever X Alpha
Km-stand: 1.500

Bedankt voor het antwoord en bij deze de foto's. Zoals je kan zien sluiten de bovenste haken mooi aan een kunnen ze niet schuiven. Ook de onderste haak zit zo dicht mogelijk tegen deze buis van de bagagedrager. Twee haken wordt heel moeilijk om onderaan te gebruiken.
Bijlagen
IMG20230530190720.jpg
IMG20230530190720.jpg (363.17 KiB) 683 keer bekeken
IMG20230530190659.jpg
IMG20230530190659.jpg (345.62 KiB) 683 keer bekeken
Klever X Alpha
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ziet er prima uit inderdaad.

Ik zou de tas wat naar achteren verplaatsen (m.a.w. de haakjes aan de tas verder naar voren verplaatsen), dan kun je aan de onderzijde wel een tweede haak kwijt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Nonsens
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 mar 2022, 19:50
Locatie: Wemeldinge
Merk SP: Giant
Km-stand: 10500

Zit er op de bovenste twee haakjes echt geen speling? Het lijkt op de foto namelijk dat er verticaal wel iets van speling op zit. Je zou die onderste haak misschien nog wat meer naar beneden kunnen richten, dat zou nog wat verschil kunnen maken denk ik. Verder ziet het er gewoon goed uit, die zou eigelijk niet los moeten komen zou ik zo op basis van de foto's zeggen.
Syntax Error
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 221
Lid geworden op: 09 aug 2022, 10:30
Merk SP: Klever N Rogue 45
Km-stand: 6000

Ik heb het ook wel al eens voorgehad, maar niet vaak.
Joker
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 404
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:52
Locatie: Gent
Merk SP: Stromer ST2 LE
Km-stand: 20000

Syntax Error schreef: 30 mei 2023, 22:35 Ik heb het ook wel al eens voorgehad, maar niet vaak.
Me too.
Ik ben al 2 maal een (volle) zak verloren bij een richel.
Mogelijks waren de klemmetjes toen niet goed dicht. Geen idee. Ik gebruik wel de front rollers.
Bluuf me je fikn van me velo!
Sped
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 apr 2018, 09:28
Locatie: Leuven (BE)
Merk SP: Klever X Alpha
Km-stand: 1.500

Nonsens schreef: 30 mei 2023, 19:25 Zit er op de bovenste twee haakjes echt geen speling? Het lijkt op de foto namelijk dat er verticaal wel iets van speling op zit. Je zou die onderste haak misschien nog wat meer naar beneden kunnen richten, dat zou nog wat verschil kunnen maken denk ik. Verder ziet het er gewoon goed uit, die zou eigelijk niet los moeten komen zou ik zo op basis van de foto's zeggen.
De zakken kunnen niet naar voor of achter schuiven door de haakjes. Ze kunnen wel wat roteren rond de bovenste haakjes, maar er is niet genoeg speling om ze bovenaan echt op te kunnen tillen. De kleinste inserts die Ortlieb levert met de zakken zijn te groot om de klemmen rond de bagagedrager te klikken. Ik veronderstel dat dat bij iedereen zo is? De fietsenmaker heeft wat tape rond de bagagedrager bevestigd voor een betere aansluiting van de klemmen, maar dat lost niets op.

Ik kan de tip van Stromeur eens proberen om ze met naar achter te schuiven. Ook daar vrees ik dat het geen oplossing gaat zijn omdat ze vroeger andersom hingen. Rechtse tas hing links (haakje onderaan anders), dus meer naar achter. Ik kan dan wel eens zien of er plaats is voor een tweede haak onderaan.

Het blijft vreemd dat anderen geen last hebben, want ik heb het werkelijk elke rit. Iemand een mening of het 3.1-systeem dit echt zou oplossen?
Klever X Alpha
baklap
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 281
Lid geworden op: 28 jun 2022, 15:42
Locatie: Twente
Merk SP: ST2 Sport
Km-stand: 9400

Ik heb het een paar keer gehad met de Ortlieb Roller City, dat kwam ook door een gat in de weg. Gelukkig bleef die nog aan de andere bevestiging hangen.
De Ortliebs heb ik doorgeschoven naar de gewone fiets en voor de SP Vaude Aqua Back aangeschaft die uitstekend bevallen.
Sped
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 apr 2018, 09:28
Locatie: Leuven (BE)
Merk SP: Klever X Alpha
Km-stand: 1.500

baklap schreef: 31 mei 2023, 08:00 Ik heb het een paar keer gehad met de Ortlieb Roller City, dat kwam ook door een gat in de weg. Gelukkig bleef die nog aan de andere bevestiging hangen.
De Ortliebs heb ik doorgeschoven naar de gewone fiets en voor de SP Vaude Aqua Back aangeschaft die uitstekend bevallen.
Interessant, ik heb ook de City. Ik ga er van uit dat dit exact hetzelfde ophangmechanisme is dan de Classic of zou ik me toch vergissen?
Klever X Alpha
Plaats reactie