Welkom op Speed Pedelec Review! Stel je even voor.

OldladCaywinn
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mei 2022, 19:49

Goedenavond,

Mijn naam is Danny, woonachtig op Goeree Overflakkee en vanaf aankomend weekend in het bezit van een SP.
Na veel wikken en wegen hoe ik mijn reis wil gaan maken naar het werk ben ik met de huidige brandstof prijzen overstag gegaan. Ver van huis werk ik niet, een enkele reis is 24km, waarvan 14km door de polders en 10km over de Philipsdam.

Ik heb een Sparta E-Burst METB gekocht met traploos schakelen en een riem als aandrijving. De accu is een 625kw/h accu.

Ik ben nog even in afwachting van de helm, die wordt hopelijk deze week ook geleverd. Omdat ik gevoelig ben voor windruis en last heb van tinnitus, was een helm uitzoeken een hele opgave en uiteraard een gok of de helm gaat bevallen. Ik heb gekozen voor de Cratoni Vigor.

Ik hoop een hoop mooie km’s te mogen maken.
Adriaan
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mei 2022, 11:04
Locatie: regio Rotterdam

Lorre schreef: 10 mei 2022, 19:50 Ha Adriaan

Met je mee surfende, trof dat hier: viewtopic.php?t=3433&start=40.
Mij lijkt het dat je inderdaad op het fietspad de snelheidswinst niet pakt: je zal met ontheffing niet max speed tussen de scholieren mogen. Mogelijk win je comfort.
Mijn eigen route wordt fijner door een beetje om te rijden. Daarmee mis ik een heel stuk bebouwde kom. Maar met name ook stoplichten. En ik hou veel fietspad. Misschien is dat omrijden voor jou ook een optie?

Groet
Roel
Dank ook voor dat topic (ook Mothboy voor de link). Ik moet eerlijk bekennen dat ik het forum nog verder goed moet afstruinen voor dat soort dingen en tips.
Ik heb ook al zitten kijken naar alternatieve routes, maar vaak dan het probleem dat de route gelijk een stuk langer wordt of meer stoplichten op de route komen. Ik moet hemelsbreed ook letterlijk dwars door Rotterdam, dus het is niet dat ik de korte kant langs Rotterdam kan kiezen. Maar daar moet ik ook nog meer onderzoek voor doen :)
Wel bedacht ik me dat ik op deze manier flexibiliteit heb om fietspad of rijbaan te kiezen. Ik heb nog wel een aantal lange stukken zonder stoplichten, waar de rijbaan juist wel lekker doorrijden is, het is vooral het centrum wat het probleem is. En los daarvan is het comfort ook wel wat waard inderdaad (ik heb gelukkig weinig last van scholieren op mijn route).
wowest
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2022, 08:49

Goedemorgen, toch eens tijd om mijzelf voor te stellen. De kogel is namelijk door de kerk: mijn vrouw en ikzelf hebben beiden een Stromer ST2 besteld (grootste accu en bodyfloat). Mijn framemaat is op voorraad, de andere maat niet. Dus we wachten samen ongeveer 3 weken op de levering. De fietsen worden ingezet voor woon-werkverkeer (25km enkele reis) en we gaan eens proberen de auto in het weekend te laten staan voor bijv. bezoek aan vrienden/familie.

Ik heb al begrepen dat de standaardbanden niet geweldig zijn qua grip (pirelli in ons geval). Klopt dat? Probeer op het forum nog terug te vinden welke banden hier als beste tip worden gegeven zodat de FM die meteen kan monteren. Zijn dat misschien de continental winter contact II? Want we willen ook bij nat weer proberen de fiets te gebruiken en niet meteen zorgen maken om een schuiver op het bromfietspad.

Verder twijfel ik er niet aan nog heel veel nuttige tips hier te lezen. Dank daarvoor!

Groet, Marcel
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

De standaard banden van de ST2 zijn altijd Stromer E-Gridlock by Vee Tire geweest. Dat is een fijne band die alleen wel snel slijt (na 5000 km oid).

Jij hebt het over Pirelli, dat is dan waarschijnlijk de ST3 band. Die is ook goed, alleen behoorlijk prijzig.

Voor de winter zou ik andere banden overwegen, maar de rest van het jaar zijn beide banden erg goed.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
wowest
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2022, 08:49

FreddyH schreef: 11 mei 2022, 10:37 De standaard banden van de ST2 zijn altijd Stromer E-Gridlock by Vee Tire geweest. Dat is een fijne band die alleen wel snel slijt (na 5000 km oid).

Jij hebt het over Pirelli, dat is dan waarschijnlijk de ST3 band. Die is ook goed, alleen behoorlijk prijzig.

Voor de winter zou ik andere banden overwegen, maar de rest van het jaar zijn beide banden erg goed.
Oh dan vergis ik mij mogelijk in de band die gemonteerd wordt, misschien veroorzaakt door de testrit. Wij hebben uitgebreid op een ST2 en ST3 pinion kunnen testfietsen. Mij sprak de versnellingsbak + riem van de ST3 pinion erg aan omdat ik begrepen heb dat deze als erg betrouwbaar bekend staan en de riem ervoor zorgt dat je met wat minder onderhoudshandelingen uit de voeten kunt. Ook het frame (lasnaden) was veel mooier afgewerkt. Alleen aan die zit van de ST3 zou ik me op langere ritten gaan storen, te zeer voorover naar mijn smaak. Jammer dat de zit niet wat rechterop is van de ST3. En zo kwamen we uit bij de ST2 vanwege de riem (die dus niet op de ST1 verkrijgbaar is).

Dankjewel voor de opmerkingen over de standaardband die op de ST2 zit, ik zal mij dan ongetwijfeld vergist hebben in de pirelli band.
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

wowest schreef: 11 mei 2022, 10:59
FreddyH schreef: 11 mei 2022, 10:37 De standaard banden van de ST2 zijn altijd Stromer E-Gridlock by Vee Tire geweest. Dat is een fijne band die alleen wel snel slijt (na 5000 km oid).

Jij hebt het over Pirelli, dat is dan waarschijnlijk de ST3 band. Die is ook goed, alleen behoorlijk prijzig.

Voor de winter zou ik andere banden overwegen, maar de rest van het jaar zijn beide banden erg goed.
Oh dan vergis ik mij mogelijk in de band die gemonteerd wordt, misschien veroorzaakt door de testrit. Wij hebben uitgebreid op een ST2 en ST3 pinion kunnen testfietsen. Mij sprak de versnellingsbak + riem van de ST3 pinion erg aan omdat ik begrepen heb dat deze als erg betrouwbaar bekend staan en de riem ervoor zorgt dat je met wat minder onderhoudshandelingen uit de voeten kunt. Ook het frame (lasnaden) was veel mooier afgewerkt. Alleen aan die zit van de ST3 zou ik me op langere ritten gaan storen, te zeer voorover naar mijn smaak. Jammer dat de zit niet wat rechterop is van de ST3. En zo kwamen we uit bij de ST2 vanwege de riem (die dus niet op de ST1 verkrijgbaar is).

Dankjewel voor de opmerkingen over de standaardband die op de ST2 zit, ik zal mij dan ongetwijfeld vergist hebben in de pirelli band.
Uit ervaring kan ik onderstrepen dat de ‘Gridlock by Vee-Tyre een prima band is voor de ST2.
Rijdt soepel op alle typen wegdek. Zomer en winter.
Ik pomp ze tot 2.2 Bar. Ze kunnen tot 3 bar, maar dat rijdt niet prettig. Slijtage heb ik na 4.000 km nog niet waargenomen.

Een lastig punt blijft grip op de weg. Schoon asfalt of beton is geen probleem. Echter op heel wat wegen ligt zwerfvuil. Als dat erg nat is of het bevat van die kleine ronde steentjes dan is goed contact met de weg onmogelijk. Voor je het in de gaten hebt ga je onderuit of dreig je te gaan. Alles staat of valt met jesnelheid.
ijdod
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mei 2022, 08:51
Merk SP: Stromer ST2

Ik zal me even voorstellen. Ik lurk al langer hier rond, omdat ik me al langer in speed pedelecs aan het verdiepen was. Van een aanschaf is het echter wegens diverse redenen nooit van gekomen. Fietsen doe ik een paar keer per week voor de beweging, op een sportieve (maar geen race) fiets. Woon werk (23 km enkel) deed ik in de zomer af en toe, bij gunstige wind, maar was net te ver (in combinatie met mijn fietstempo) om dagelijks voor mij praktisch te zijn. Door een recente verhuizing is de trein geen optie meer, en de ritsjes met de auto tikken best aan, dus de knoop gehakt en na een aantal proefritten mijzelf op een blauwe ST2 getracteerd. Deze week geleverd, de eerste woon/werk rit inmiddels ook gemaakt. Dat trapte zwaarder dan ik me van de proefrit kon herinneren (was hard werken; goed tempo gemaakt maar hartslag was hoog, af ten toe 160+), maar inmiddels vermoed ik dat de fiets in stand 2 stond. Op de terugweg zeker, heen mogelijk ook. Dat zou het verklaren. Rest nog de 5% accu over op 47 km, tijd om meer op details het forum door te gaan graven :D.
Stromer ST2 2022 Royal Blue. 983Wh, verende voorvork en Kinekt.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Welkom. Het is beter voor je accu als je hem ook op je werk oplaadt :ay
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Petrovitski
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 mei 2022, 19:39
Locatie: Arnhem
Merk SP: Stromer ST-3

Hoi, ik ben Peter.
Ik ben 49 jaar en ik woon in Arnhem.
Ik had al geruime tijd een elektrische fiets, maar die was me toch net iets te traag om te forenzen tussen Arnhem en Ede. 50 minuten was mij te lang en ik ging me vervelen.
Dus na een tijdje dubben heb ik mijn oude fietsje ingeruild, heb een rib uit mijn lijf getrokken en ben ik nu de trotse eigenaar van een ST-1 met eigenlijk alle toeters en bellen
Eerste anderhalve week van en naar werk fietsen zijn mij ontzettend bevallen.
Ik kom veel meer ontspannen thuis dan voorheen. De route tussen Arnhem en Ede is mooi (bos en heide), kaarsrecht met weinig verkeerslichten en is glooiend.
De snelheid is verslavend en omdat het fietspad rustig is, makkelijk vol te houden (tenzij fikse tegenwind).
De afstand is ongeveer 42 kilometer per dag in totaal, dus heen en terug bij elkaar.
Ik doe nu ongeveer 35 minuten over een enkeltje en naast dat het lekker rijden is, voel ik ook mijn conditie verbeteren.
Voorlopig ben ik van plan om alleen tijdens de mooie maanden te gaan fietsen, maar wie weet denk ik daar over een paar manden anders over.
Ddv
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 feb 2022, 14:46
Locatie: Kop van NH
Merk SP: X Alpha 45
Km-stand: 2100

Hallo allemaal,

Na begin dit jaar veel gelezen en geleerd te hebben op dit forum wil ik mij ook even voorstellen. Al een aantal jaren geleden had ik het idee om de auto wat vaker te laten staan voor woon-werk verkeer (39 km enkele reis vanuit de kop van Noord-Holland naar Heerhugowaard). Destijds wilde ik op de mountainbike naar het werk fietsen, maar dat is er nooit van gekomen. Het was eigenlijk ook te ver en het zou te lang duren. Dus project op de lange baan geschoven. Na het thuiswerken in de Coronatijd voelde de rit in de auto (nog) meer als een verplicht nummer, dus toch weer het fietsen in mijn hoofd gekregen. Tijdens Corona ook nog te weinig gesport en daardoor ondertussen ook meer gemotiveerd om het roer om te gooien. Twee vliegen in één klap…

Eind maart een afspraak gemaakt voor een proefrit op de Klever N Rogue, die toen net beschikbaar was. Bij de FM aangekomen bleek helaas dat dit de M/L maat was. Vanwege mijn lengte van 2.00m was die te klein. Wel een proefritje gemaakt op een wat oudere X Speed, eveneens in maat M. Dit meer om eens de kracht van een achterwiel aangedreven speed-pedelec te ervaren. Het was sowieso mijn eerste ervaring op een e-bike, in wat voor vorm ook. Hoewel de fiets duidelijk te klein was voor mij, was ik na 20 minuten verkocht. De snelheid, de versnelling… Dit wilde ik gaan doen!

Maar toen, welke fiets? Wachten op de grotere N Rogue aan het eind van het jaar? Of misschien wel richting X Pinion v2022 of X Alpha? Die laatste twee hadden een in hoogte verstelbaar stuur en zouden misschien ook wel passen in de grootste maat. Na een weekendje goed nadenken de stoute schoenen aangetrokken en voor de X Alpha gegaan, met een XXL zadelpen. Met mijn postuur, zo redeneerde ik, zou de sterkere motor prima van pas komen en ik dacht dat ook de richtingaanwijzers fijn zouden zijn. Bovendien ben ik van nature niet iemand zijn ketting en cassette goed onderhoud, dus vandaar gekozen voor de riem en Pinion versnellingsbak. Twee weken later een proefrit gemaakt op de Alpha en hoewel ik voor mijn gevoel op het randje van de framemaat zit (en daardoor ook een wat rechtere zithouding heb), fietste en voelde het goed. De levertijd was maar 2 weken en ik wilde het momentum niet verliezen. Van uitstel komt (bij mij) dan vaak weer afstel.

Ondertussen ruim 600 km woon-werk gefietst en ik moet eerlijk zeggen, het bevalt mij erg goed. De fiets rijdt lekker, stuurt speels en is echt gemaakt om te gaan, gaan, gaan. Gave ervaring en de snelheid voelt toch heel natuurlijk aan! De 39 km fiets ik gemiddeld in een uurtje. Met gunstig weer/verkeer een paar minuten minder, met minder gunstig weer/verkeer wat meer. Ondertussen heb ik ook mijn fietsbenen weer gevonden en ik kan nu lekker ‘schuldvrij’ op de bank ploffen ’s avonds, zonder het gevoel te hebben dat ik nog moet sporten. Dus voor mij écht twee vliegen in één klap! Mijn plan is nu om twee tot drie keer per week te gaan fietsen.

Over een paar weken al weer een afspraak maken voor de eerste onderhoudsbeurt. Het zadel is denk ik wat te smal voor mij, dus daar ga ik een andere voor uitzoeken. En ik hoop dat de tweede lader beschikbaar is, zodat ik er eentje op mijn werk kan laten liggen.

Van het lezen op het forum heb ik ontzettend veel geleerd, dus bedankt allemaal!

Groeten,
Dennis
Plaats reactie