Welkom op Speed Pedelec Review! Stel je even voor.

Ruoma
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 jun 2022, 00:44

Hoi,

Ik ben Nicolas, sinds kort een speed pedelec aan het overwegen om woon werk van 22km enkel te doen. Ben blij dat dit forum bestaat want er is veel wijsheid in te vinden!

Vroeger een waanzinnig prachtige trek mtb gehad in Carbon, maar door geen verende voorvork te belastend voor m’n ellebogen. Gezien ik vaak 12-15u per dag moet werken, zoek ik ook een SP waar ik vlot topsnelheid mee kan halen om tegen middernacht zo snel mogelijk thuis te zijn, wat volgens mij een 35-40min zou moeten duren met een goede SP. Ik hoef geen zware workout meer na zo’n lange dag. Daarnaast moet het comfortabel zijn voor m’n ellebogen en helaas ook een beetje knieën. 😃

In ieder geval, tot nu toe al op een Ellio gereden, R&M, Klever en een ST1,2 en 3pinion.

Naar mijn gevoel:
- R&M super comfortabel, maar niet zo snel. En duur!
- Klever (weet niet meer welk model, iets van 6000€) ook snel, maar beetje onveilig gevoel ivm Ellio, zo hoog van de grond.
- ST1 Heel leuk bike, super fijn afgewerkt, al goede ondersteuning voor een schappelijke prijs. Wel geen ervaring mee met tegenwind etc.
-ST2, ging ook hard, maar de cadans tegen 45km is te licht vond ik. Moest als een tolletje trappen.
-ST3 pinion, een luxe beest, heel fijne stevige fiets, enkel een breed mtb stuur wat me zorgen baart voor m’n ellebogen, en een verende vork maakt het een erg dure fiets. Ben ook meer fan van clickers ipv een draaiend handvat om te schakelen. Had ook wel het gevoel dat de stappen soms te groot waren tussen de versnellingen.
-Ellio elite: grappige fiets, met het sport stuur stuurt hij nogal log, met comfort stuur een pak soepeler. De automatische versnelling is de star of the show hier. Wat ik bij de st3 pinion nog vind dat ik meer bezig ben met schakelen om tot 45 te geraken (dus je komt er maar in stapjes), gaat het bij de Ellio vanzelf zonder na te denken, hoeveel misschien niet zo snel als ik had gewild. Het is de bedoeling dat je 1 cadans kiest, maar bij het optrekken heb ik liefst een lichtere cadans dan op topsnelheid, dus ben ik eigenlijk toch nog aan het “schakelen” met de cadans settings. Ik vraag me af of Ellio ook op kracht ondersteunt, want de versnelling die ik voel voelde vrij constant aan tot topsnelheid. Ik zou precies een fiets willen die harder versnelt als ik zelf meer kracht geef. Ik denk met een topsnelheid van 53 tot nu toe de snelste fiets. Meen ik mij te herinneren. Enkel bij de comfort testfiets schoten de pedalen wat door en kraakte de boel nog wat, wat me zorgen baart voor de fiets na enkele jaren.

Eigenlijk is de klever alpha x op papier de beste SP voor het geld, heeft alles én pinkers behalve abs, maar nog niet mee gereden.

Ik heb een paar vraagjes voor de forumleden:
- Heeft stromer echt zoveel issues als ik soms lees?
- Is er een nadeel om tweedehands te kopen? Hoe zit het dan met onderhoud? Kan je bij elke dealer terecht of wordt daarop gefronst?
- Gaat elke fiets sowieso na een paar jaar wat losser worden en wat kraken?
- Is er ergens een vergelijkende tabel tussen de stromers van vorige jaren? 2dehands vind je meestal oudere modellen terug uiteraard en wil weten wat ik “mis” tov de 2022 modellen.
- Doet een verende vork veel? Ik vermoed van wel toch gezien de schokken op snelheid toch harder aankomen dan trager?

Groeten!
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

Ruoma schreef: 19 jun 2022, 12:02
-ST3 pinion, een luxe beest, heel fijne stevige fiets, enkel een breed mtb stuur wat me zorgen baart voor m’n ellebogen, en een verende vork maakt het een erg dure fiets. Ben ook meer fan van clickers ipv een draaiend handvat om te schakelen. Had ook wel het gevoel dat de stappen soms te groot waren tussen de versnellingen.
Zou dan zeker ook een Klever met Pinion proberen, die heeft 3 versnellingen meer dan de ST3.
Ruoma
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 jun 2022, 00:44

Achiel schreef: 19 jun 2022, 12:10 Zou dan zeker ook een Klever met Pinion proberen, die heeft 3 versnellingen meer dan de ST3.
Waarschijnlijk hebben ze de 12 pinion gehouden voor de ST7.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Ruoma schreef: 19 jun 2022, 12:02 Ik heb een paar vraagjes voor de forumleden:
- Heeft stromer echt zoveel issues als ik soms lees?
- Is er een nadeel om tweedehands te kopen? Hoe zit het dan met onderhoud? Kan je bij elke dealer terecht of wordt daarop gefronst?
- Gaat elke fiets sowieso na een paar jaar wat losser worden en wat kraken?
- Is er ergens een vergelijkende tabel tussen de stromers van vorige jaren? 2dehands vind je meestal oudere modellen terug uiteraard en wil weten wat ik “mis” tov de 2022 modellen.
- Doet een verende vork veel? Ik vermoed van wel toch gezien de schokken op snelheid toch harder aankomen dan trager?
Groeten!
Uit jou reacties gaat je voorkeur uit naar Stromer. (Sorry als ik fout ben)
- je leest wat je leest maar uw aandeel hierin wordt gokken en hopen dat je er niet of zo weinig mogelijk bij bent als het aankomt op problemen (wat kan je zelf?)
- zoals je ondertussen weet zijn storingen buiten garantie een splinter in je achterste en een gat in je budget (wat kan je zelf?)
- zou je iets kopen waarmee je 45 kan, kraakt en “los” in elkaar zit? (wat kan je zelf?)
- voor een overzicht van modellen moet je de zoek functie eens raadplegen
- een verende vork geeft meer comfort en betere wegligging (minder hoppen over de oneffenheden) en dus een groter remvermogen vooraan (vooral op slechtere ondergrond)

Voor diegenen die twijfelen over meer/minder remvermogen neem je brommer, scooter, snorfiets, moped, moto en fixeer die voorvork, doe eens een vergelijkend testje… ik hoor het graag.
Speedy Pedalic
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jun 2022, 20:56
Merk SP: Klever
Km-stand: 0

Beste mensen,

Mijn naam is Bas. Vandaag een Klever N ROGUE 45 1200 besteld. Wordt ongeveer september 2022 geleverd.
Ik ga 20 kilometer enkele reis afleggen naar het werk. Dit deed ik al op een zelfbouw elektrische fiets, sinds 2017,

Vandaag na een test rit op de Klever was ik gelijk verkocht.
Tot nu toe heb ik veel aan dit forum gehad, veel nuttige informatie gevonden. :ay
Klever N ROGUE 45 - in bestelling :-) :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ha Bas, welkom. En van harte gefeliciteerd met je bestelling!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Pedelec johan
Runner-up | Forum Supporter
Runner-up | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 jun 2022, 07:58
Merk SP: St3 pinion

Hallo allemaal,

Ik ben Johan en sinds eind 2018 in het bezit van een speedpedelec namelijk een flyer upstreet5 7.20hs.
Ik heb deze flyer aangeschaft om erachter te komen of een speedpedelec wat voor mij was omdat ik absoluut geen fan was van een gewone fiets zonder ondersteuning.
Nu ruim 3 jaar en 25000 km later heb ik altijd met veel plezier op deze speedpedelec gefiets en vond ik het tijd om een nieuwe aan te schaffen.
Mijn oog is gevallen op de stromer st3 pinion xl in de zwarte uitvoering omdat eigenlijk toch wel stromer op nr 1 stond op mijn verlanglijstje.
De keuze voor de st3 pinion was opzich niet zo heel moeilijk vooral omdat deze met een riem in plaats van een ketting uitgerust is en op mijn flyer de riem aandrijving zeer goed bevallen is.
Als het goed is wordt mijn st3 eind juli geleverd maar als ik hier op het forum zo de berichten lees zou het ook zomaar later kunnen worden :bu:
Tijdens het wachten op mijn stromer heb ik internet afgezocht naar informatie en filmpjes en zodoende kwam ik deze website tegen die ik met veel plezier heb doorgespit .
Flyer upstreet5 7.20hs 2018-2022
St3 pinion xl black 2022 -
Arno67
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2022, 19:09
Locatie: Hilversum
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 270

Hallo, ik ben reeds een jaar dit forum aan het afstruinen. Een geweldige bron van informatie is dit gebleken. Enkele maanden geleden de knoop doorgehakt; ik wil een speedpedelec!!
Ik ben net 55 geworden, woonachtig in Hilversum en werk in Haarlem. Ik heb me ten doel gesteld om vanaf april tot septemper 1x per week met de fiets te gaan. In tegenstelling tot menige diehard, lijkt dit voor mij meer realistisch.
Ik kon gebruik maken van ‘lease a bike’ via het werk. Maar na alles op een rijtje gezet te hebben, vond ik ondanks het fiscale voordeel, dit toch een dure grap. Ik heb in april besloten om een st1x uit 2020 aan te schaffen met 7km op de teller. Een geweldige fiets.
Ik had nooit gedacht voor mezelf een fiets te kopen van €3500 maar het is er toch van gekomen.
De snelheid is verslavend en de Stromer smile herken ik.
Wat me wel wat tegenvalt, zijn de klappen die je soms te verduren krijgt, als je ergens rijdt waar je nog nooit bent geweest. Soms kun je hobbels en kuilen niet tijdig ontwijken en wordt je getrakteerd op een flinke stuiter.
Een verende zadelpen staat derhalve op het lijstje.
De Stromer voorvering vind ik onevenredig duur.
Heeft Iemand misschien ervaring met een verende stuurpen? Ik hoor graag. Groeten uit Hilversum.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Arno67 schreef: 25 jun 2022, 23:25 Heeft Iemand misschien ervaring met een verende stuurpen?
Welkom!

De meest populaire verende stuurpen voor de Stromer ST1 X is de Redshift Shockstop:

https://www.speedpedelecreview.com/foru ... .php?t=117
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Vintje
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 apr 2022, 08:50
Locatie: Flanders
Merk SP: Stromer

Hallo allemaal.
Ik volg al enkele maanden dit fantastische forum met uitleg en testen waar je veel wijzer van wordt!
De “klik” om voor een speedpedelec te gaan, kwam er na één van mijn weekendritjes naar de kust, waarin ik weer es met mijn wagentje stond aan te schuiven in een file…
Mijn fietsenverkoper gaf me een duidelijke en vooral eerlijke uitleg tussen de diverse 45km/uur fietsen, daarna mocht ik eens “proeven” van een testritje met een X Speed Pinion en daarna… was ik verkocht.
Ik gebruik die fiets niet om naar het werk te gaan, omdat dit amper een 5 tal km. Ver Is en ik mezelf graag “warm” fiets tegen dat ik op het werk toekom, gebruik ik daarvoor het liefst mijn ouderwets werkpaard met zero ondersteuning :D.
De 1200 batterij maakte de keuze nog makkelijker, immers, het enkele ritje naar de kust is voor mij exact 45 km. En met dit exemplaar kom ik moeiteloos toe…
Af en toe twijfel ik wel es of ik niet beter voor de Alpha had gekozen, maar anderzijds is het verschil met deze nu ook niet zo gigantisch… of heb ik het mis en had ik beter mijn spaarvarkentje verder op dieet gezet :)?
Ervaring is wat je opdoet wanneer je de handleiding overslaat… :hy:
Plaats reactie