Welkom op Speed Pedelec Review! Stel je even voor.

Spil
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 feb 2023, 16:04
Locatie: Velsen
Merk SP: Stromer st5
Km-stand: 17000

Dank voor juliie berichten,ik ga er zeker weer van genieten :ay
Gebruikersavatar
Herbal
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Belgium
Berichten: 64
Lid geworden op: 30 mei 2019, 07:17
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3 Pinion SE
Km-stand: 3760

Dag Arjen, mijn respect voor jou is groot. Knap dat je weer op de fiets stapt en aan je "tweede fietsleven" begint. Ik wens je een berg aangename, ongevalvrije en veilige kilometers. :ay
Rellie80
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jul 2022, 13:17
Locatie: Deinze
Merk SP: Klever Y Gala 45
Km-stand: 0

Hoi,

Mijn naam is Stefan, 42 jaar en woonachtig in het Oost-Vlaamse Deinze.

Wat was ik blij toen ik vorige zomer dit forum ontdekte. Een schat aan waardevolle informatie, gestoffeerd door mensen met kennis van zaken.
Daar kunnen andere forums nog heel wat van leren.

Tot september 2021 deed ik alle woon-werk verplaatsingen tot 20 à 25 km (enkel) steevast met een gewone (elektrische) fiets.
Nadien ben ik veranderd van werkgever, werd dit traject 35 km en ruilde ik de fiets in voor een jaarabonnement met het openbaar vervoer.
Na tal van vertragingen en gemiste overstappen, kreeg ik daar al snel spijt van. Dan zie je vanop de trein of het perron tal van fietsers op parallelle fietssnelwegen langs de spoorweg rijden en denk je al gauw 'was ik maar met de fiets gekomen'. De gefrustreerde thuiskomst moest en zou dus weer plaats maken voor een thuiskomst met 'leeg hoofd' na een verkwikkende fietsrit.

En zo geschiedde. Mijn 5,5 jaar oude elektrische QWIC-fiets werd weer van stal gehaald om minstens 3 dagen per week op en af naar Roeselare te rijden.
Het lange onbruik had mijn 470 Wh batterij echter geen goed gedaan, waardoor ik voorbije herfst slechts 25 km meer kon overbruggen op één batterijlading. Gelukkig vond ik een fietsenmaker die een extra batterij kon monteren op mijn frame met schakelaar, zodat ik nu vlot tussen beide batterijen kan schakelen en probleemloos 2 x 35 km kan overbruggen zonder te moeten bijladen op het werk.

Echter: 20 à 25 km op een gemengd fietstraject is nog iets anders dan 35 km op een vrij rechtlijnig traject met voortdurend de wind op kop. Ik lees vaak getuigenissen van mensen die meer dan anderhalf uur onderweg zijn of dergelijke trajecten overwegen. Alle respect, maar ik vind dit heel lastig om lang vol te houden. Om van zadelpijn nog maar te zwijgen ;). Gelukkig heeft mijn fiets nog een Bafangmotor met 80 Nm. Ik wil niet weten wat het zou betekenen met de fiets van mijn vrouw (een Bosch Active Line motor met 40 Nm).
Ik begin ook te merken dat de onderdelen van mijn fiets ferm afzien van de lange trajecten en waarschijnlijk geen lang leven meer beschoren zijn. Kan uiteraard ook aan de leeftijd van de fiets liggen.

Sinds kort biedt mijn werkgever fietsleasing aan. Voor mij was dit het sein om (vroeger dan verwacht) de aankoop van een speed pedelec te overwegen.
Dus ben ik op algemeen advies verschillende modellen gaan testen. Dit met focus op een evenwicht van comfort en kwalitatieve onderdelen.

De eerste fietsenmaker die ik bezocht wou mij absoluut een R&M Roadster vario HS verkopen. Een mooie, vinnige fiets, maar ik had niet het gevoel dat ik op een speed pedelec aan het rijden was.
Smalle bandjes, vrij kleine batterijcapaciteit en een verschrikkelijk constant gewriemel aan de Enviolo grip shifters. Deze zou het niet worden.

De volgende fiets die ik testte was een Klever N Rogue. Bij deze fiets mocht ik meteen het verschil tussen een middenmotor en een achterwielmotor ervaren. Man, man, man, wat een verschil.
Uiteindelijk toch geen prijsofferte gevraagd omdat ik eerder op zoek was naar een onderhoudsarme fiets en liever wou opteren voor een model met riem.

3de aan de beurt: een R&M Supercharger GT rohloff HS. Ik vind dit met grote voorsprong de mooiste fiets waar ik op gereden heb. Een zeer comfortabel model met zalig schakelgenot en prachtig afgemonteerd. Er stond toen ook wat wind, maar desondanks kon ik wel gemakkelijk boven de 40 km/u blijven rijden. Ik was meteen verkocht, tot ik het leasebedrag te zien kreeg. Die wordt immers verrekend met onze eindejaarspremie en was helaas niet toereikend. De zoektocht ging verder.

Tussendoor passeerde ik nog een aantal andere fietsenmakers waar ik onder andere een Oxford S-Pedelec D1125, een Trek Allant en een KOGA Pace B20 kon testen. Allemaal Enviolo, maar wel mogelijkheden voor dubbele batterij. Ik had de indruk dat ze deze Enviolo-fietsen niet vlot meer verkocht kregen. Eén handelaar was dermate opdringerig en had zelfs de deur van zijn toonzaal op slot gedaan, zodat ik niet meer zonder zijn wil kon vertrekken. Bij een andere mocht ik eens testen op de parking. Sorry, maar zo krijg je mij niet over de streep.

Uiteindelijk heb ik via de website van Ellio een testrit geregeld bij Mobiel in Kortrijk.
Allereerst een pluim voor de winkelmedewerker die mij te woord stond. Bij geen enkele andere winkel heb ik zo'n uitvoerige uitleg over een fiets gekregen als hier.
Nadien kon ik een half uur lang met de fiets op pad. Tja ... Kort gezegd een fiets met alles erop en eraan (comfort opties met stuur- en zadelvering) en automatische versnelling. Cadans instellen en gaan met die banaan. De kleine wielen waar zoveel over gezegd wordt, hebben mij totaal niet gestoord. En dan die cruise control .... Zalig!
Bovenal was dit de zithouding die ik wou (mooi rechtop), waardoor ik mijn bezoek aan een Stromer-dealer annuleerde.
Daags nadien werd ik opgebeld door iemand van Ellio om te horen of de test goed was bevallen en kreeg ik een aantal dagen later een offerte in mijn mailbox. Eerst een uitgebreide toelichting, dan een langere testrit en pas nadien het verkoopspraatje. Proficiat Ellio, zo hoort het!
De gewenste opties, accessoires en het voltallige leasepakket botsten echter opnieuw tegen de limieten van mijn leasing aan. Met spijt in mijn hart heb ik het aanbod moeten afslaan. Zonder de prijsverhoging van afgelopen zomer was deze fiets het zeker geworden.

Ik wist het even niet meer en had schrik te moeten kiezen voor een fiets waar ik niet 100% van overtuigd was.
Gelukkig is er nog dit forum waar op voorhand werd aangekondigd dat Klever de N en de Y zou uitbrengen met riem. Na mijn ervaring met de Ellio ging mijn voorkeur door de zithouding uit naar een Y, waarvan ik de kettingvariant eens ging testen bij een winkel in mijn buurt. Ik hield een goed gevoel over bij de verkoper die ook uitgebreid de tijd nam om alle features te overlopen en ook de langere testrit kon mij bekoren.
Met alle ditjes en datjes mooi binnen het leasebudget gebleven, is de fiets ondertussen besteld. Dus hier rijdt er binnenkort eentje rond met een Klever Y Gala met 1.200 Wh batterij en Kinekt bodyfloat.
Ik kijk er al naar uit om mijn fietservaringen met jullie te delen.

Grtz
Stefan
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hey Stefan, welkom! Wat heb jij uitgebreid research gedaan zeg! Hoedje af, veel dank voor het delen van je ervaringen en heel veel veilige km's gewenst!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Rellie80 schreef: 12 feb 2023, 11:37 Hoi,

Mijn naam is Stefan, 42 jaar en woonachtig in het Oost-Vlaamse Deinze.

Wat was ik blij toen ik vorige zomer dit forum ontdekte. Een schat aan waardevolle informatie, gestoffeerd door mensen met kennis van zaken.
Daar kunnen andere forums nog heel wat van leren.

Ik kijk er al naar uit om mijn fietservaringen met jullie te delen.

Grtz
Stefan
Je hebt echt moeite moeten doen om je “ding” te vinden binnen je lease budget. Mooi dat je er de tijd voor genomen hebt en niet direct de eerste de beste offerte getekend hebt. Een voorbeeld voor de mensen die in een gelijkaardige situatie zitten.
En schrijf die ervaringen maar neer, zoveel Y’s bollen er niet rond.
Gebruikersavatar
Herbal
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Belgium
Berichten: 64
Lid geworden op: 30 mei 2019, 07:17
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3 Pinion SE
Km-stand: 3760

Rellie80 schreef: 12 feb 2023, 11:37
De gewenste opties, accessoires en het voltallige leasepakket botsten echter opnieuw tegen de limieten van mijn leasing aan. Met spijt in mijn hart heb ik het aanbod moeten afslaan. Zonder de prijsverhoging van afgelopen zomer was deze fiets het zeker geworden.


Ik ken dat gevoel, ik heb iets soortgelijks beleefd. Ik ben uiteindelijk ook tegen de limiet van mijn leasebudget gegaan. Uiteindelijk heb ik na veel tellen, trekken en duwen toch voor de X Speed Pinion kunnen kiezen. Hij zou er medio maart (Halz- und Beinbruch) moeten zijn...
Leuk verslagje trouwens! :ay
Binnenkort zit je op je fiets en wuif jij naar de pendelaars in de trein. :lol:
Speedofsound80
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 feb 2023, 19:57
Locatie: Fryslân
Merk SP: Stromer ST2 belt comfort

Hoi,
Ik zal mij ook even voorstellen. Ik ben Sonja, 42 jaar oud en lees bijna al 3 jaar mee op dit forum. Momenteel fiets ik met veel plezier op een Gazelle ultimate speed naar mijn werk, 14 km enkele reis. Maar ik merk dat ik langzamerhand wel toe ben aan een upgrade. Ik heb al een week een Klever X speed mee gehad en hoop binnenkort een Stromer (st2) te gaan testen. Ik heb al heel veel gehad aan alle informatie van dit forum. Dikke 👍🏻 voor de beheerders.
Not all who wander are lost. :hy:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Speedofsound80 schreef: 12 feb 2023, 20:06 Hoi,
Ik zal mij ook even voorstellen. Ik ben Sonja, 42 jaar oud en lees bijna al 3 jaar mee op dit forum. Momenteel fiets ik met veel plezier op een Gazelle ultimate speed naar mijn werk, 14 km enkele reis. Maar ik merk dat ik langzamerhand wel toe ben aan een upgrade. Ik heb al een week een Klever X speed mee gehad en hoop binnenkort een Stromer (st2) te gaan testen. Ik heb al heel veel gehad aan alle informatie van dit forum. Dikke 👍🏻 voor de beheerders.
Welkom! En gezien je nickname ga je graag achteruit in een achtbaan?

Veel testplezier met de verschillende fietsen. De ST2 is nu nog met Sturmey-Archer 5 speed naaf te krijgen, maar vanaf binnenkort met 6 speed PINION, dan heeft hij ook gelijk een verstelbare stuurpen (en een flink hogere prijs :bh: ). Wellicht is het interessant om beiden te testen...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Speedofsound80
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 feb 2023, 19:57
Locatie: Fryslân
Merk SP: Stromer ST2 belt comfort

Welkom! En gezien je nickname ga je graag achteruit in een achtbaan?
15 jaar geleden wel, ik vrees nu niet meer :lol: :ck:

Veel testplezier met de verschillende fietsen. De ST2 is nu nog met Sturmey-Archer 5 speed naaf te krijgen, maar vanaf binnenkort met 6 speed PINION, dan heeft hij ook gelijk een verstelbare stuurpen (en een flink hogere prijs :bh: ). Wellicht is het interessant om beiden te testen...
Ja, ik twijfel inderdaad een beetje tussen beide.
Ik vraag mij wel af of er een groot kwaliteitsverschil is tussen beide of is het alleen de overbreng in stappen (en natuurlijk 5 t.o.v. 6)
Not all who wander are lost. :hy:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Speedofsound80 schreef: 13 feb 2023, 09:25 Ik vraag mij wel af of er een groot kwaliteitsverschil is tussen beide of is het alleen de overbreng in stappen (en natuurlijk 5 t.o.v. 6)
De PINION hub is (aanzienlijk) beter dan de Sturmey Archer hub.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie