Welkom op Speed Pedelec Review! Stel je even voor.

Heras
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 jun 2022, 14:04
Locatie: Buggenhout
Merk SP: Stromer ST3 Pinion
Km-stand: 1340

Hey,
Ik ben Peter en sinds kort een pedelec aan het overwegen daar de afstand naar het werk 56km enkel is. Ik heb dit nu al verschillende keren met de koersfiets gedaan, wat vlot gaat maar ik zou de reistijd van 1u46 willen verlagen naar 1u20-1u30 en het is nu ook stevig doorrijden.

Hiervoor was ik eerst de Stromer ST2 met belt aan het overwegen maar nu kijk ik eerder naar de ST3 pinion met de grootste batterij. Ik heb ook de Klever overwogen maar ik wil wel het gevoel van het fietsen hebben en mijn FM zei me dat de klever meer als een brommer zou aanvoelen. Dit zou komen doordat je op de klever niet hoeft door te trappen om 45 te halen.

Denken jullie dat ik met de ST3 pinion met de grootste batterij het traject kan voltooien of verwachten jullie problemen met de batterij?

Bedankt voor alle nuttige info die ik nu reeds heb gevonden,
Peter
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik ben het niet eens met je FM, dat is helemaal hoe jij die Klever instelt.

56 km enkele reis met 983 Wh gaat met maximale ondersteuning na verloop van tijd en probleem worden. Als in: met wind tegen en koud weer komt het dan niet meer goed.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Trivmvirate
Expert
Expert
Ukraine
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 feb 2022, 11:44
Locatie: Almelo
Merk SP: Klever N Rogue

Als koersfietser zou je er altijd nog voor kunnen kiezen de ondersteuning iets terug te schroeven en meer op je al bestaande spierkracht een hoge snelheid te behouden.
Taan
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 184
Lid geworden op: 02 jun 2022, 17:15
Locatie: Uithoorn
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9.000

Teveel ondersteuning bestaat volgens mij niet. Dat kun je altijd terugschroeven. Maar je kunt het wel gebruiken als je een keer niet zo zin hebt, niet zo fit bent of windkracht 8 tegen hebt.
Ga je werkelijk 5x56 retour doen? Ik doe het je niet graag na.
Sinds 7-2022: Stromer ST3 XL 2020 - Wit - 983wh
Eerst: Gazelle Cityzen Speed 2017 mooi weer rijder. (Fiets van mijn vrouw)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Heras schreef: 06 jul 2022, 17:05 maar ik wil wel het gevoel van het fietsen hebben en mijn FM zei me dat de klever meer als een brommer zou aanvoelen. Dit zou komen doordat je op de klever niet hoeft door te trappen om 45 te halen.
Nou, laat de dealer dan maar eens demonstreren hoe die zonder doortrappen de 45km/u haalt.

Klevers en Stromers hebben allebei een achterwielmotor. Pakweg de helft van de Klevers heeft zelfs net als Stromer een TDCM achterwielmotor.

Grosso modo komt het erop neer dat de duurdere Klevers een net wat hogere topsnelheid hebben, en de duurdere Stromers beter ondersteuning blijven geven bij b.v. serieus wind tegen.

De bevindingen in onderstaand topic onderschrijven dat:

https://www.speedpedelecreview.com/foru ... php?t=4674


Verder: zie boven. Ondersteuning terugschroeven kan altijd. Krijg je ook nog eens aanzienlijk meer actieradius door.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1594
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Voor die afstand zou ik of een grotere batterij overwegen dan de 983Wh batterij of een extra batterij meenemen en wisselen onderweg.
Kom je ook s winters aan en na een tweetal jaren nog op je bestemming aan. Je batterij(en) blijft(ven) ook in betere conditie omdat je in ieder geval ze niet volledig leeg rijdt
Suc6 met je afwegingen
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 701
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Heras schreef: 06 jul 2022, 17:05 Hey,
Ik ben Peter en sinds kort een pedelec aan het overwegen daar de afstand naar het werk 56km enkel is. Ik heb dit nu al verschillende keren met de koersfiets gedaan, wat vlot gaat maar ik zou de reistijd van 1u46 willen verlagen naar 1u20-1u30 en het is nu ook stevig doorrijden

.... ......

Denken jullie dat ik met de ST3 pinion met de grootste batterij het traject kan voltooien of verwachten jullie problemen met de batterij?
De keren dat ik de st2 (met riem) en st3 had getest kwamen ze (dik) boven de 15Wh/km uit. Ik fiets 58km enkele reis, dus met de 983Wh accu geen optie (met tegenwind en degradatie in de long run). Daarom blijf ik lekker op mn zuinige st1x rijden met 10.8Wh/km (gemiddelde over >20.000km.)
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Taan
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 184
Lid geworden op: 02 jun 2022, 17:15
Locatie: Uithoorn
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9.000

Jan-Willem Wisselink schreef: 07 jul 2022, 09:41 De keren dat ik de st2 (met riem) en st3 had getest kwamen ze (dik) boven de 15Wh/km uit. Ik fiets 58km enkele reis, dus met de 983Wh accu geen optie (met tegenwind en degradatie in de long run). Daarom blijf ik lekker op mn zuinige st1x rijden met 10.8Wh/km (gemiddelde over >20.000km.)
@ Jan-Willem, maar krijg je daarvoor dezelfde prestaties?

Helmert heeft over 50.000km 12Wh/km gedaan op een ST3 bij 44km/h gemiddeld. Dat verbruik is natuurlijk een gemiddelde, Tegenwind zal het flink meer zijn, maar hoeveel?
Daarnaast moet je (net als bij een auto) rekenen dat afremmen en weer optrekken (en hoe hard) ook veel invloed heeft op je verbruik.
Met deze gemiddelde snelheid moet je erop rekenen dat hij haast nooit hoeft te stoppen. Daarnaast gebruikt hij een (verboden(?)) triathlonstuur voor een aerodynamische houding.
Kortom, het is van veel factoren afhankelijk.

Bij 75% capaciteit van een 983Wh accu heb je 13Wh/km voor een rit van 56km. Als de capaciteit minder is binnen 2 jaar schijn je een nieuwe te krijgen van Stromer.
Als je kunt accepteren dat je niet altijd op de maximale ondersteuning kunt rijden is het te doen met één 983. Dan is ook de kans het grootst op gratis een nieuwe accu elke 2 jaar.
Sinds 7-2022: Stromer ST3 XL 2020 - Wit - 983wh
Eerst: Gazelle Cityzen Speed 2017 mooi weer rijder. (Fiets van mijn vrouw)
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 701
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Ik weet niet precies waar je op doelt met 'prestaties'. Een ST1x is niet te vergelijken met een ST2/3 als het op acceleratie en topsnelheid gaat. Maar dat vind ik persoonlijk minder interessant. Mijn ST1x is rap zat. Ik ga door het groene hart en hoef eigenlijk alleen maar naar in Utrecht en Leiden een paar keer op te trekken. Dus over die afstand zou die extra acceleratie van een st2/3 niet veel uitmaken qua tijd voor mij. Cruizen op een iets hoger topsnelheid daarentegen wel denk ik.

Op mijn 58km ww reis heb ik voldoende stukken waarop ik veilig een traithlon stuur zou kunnen gebruiken. Sterker nog; ik doe het nu wel eens zonder; op mijn stuur gaan liggen bij flinke tegenwind. Maar ik denk dat een traithlon stuur dan echt wel veiliger is.

Ik zou best over willen naar een st3 pinion. Heb 2 blauwtjes die ik omstebeurt gebruik om degradatie snelheid te verminderen. Met 12Wh/km zou dit wel eens een optie kunnen worden.

Dus; ik ga een traithlon stuur monteren op mn st1x om te kijken wat het effect is op het verbruik.
Laatst gewijzigd door Jan-Willem Wisselink op 07 jul 2022, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Taan schreef: 07 jul 2022, 10:13 Dat verbruik is natuurlijk een gemiddelde, Tegenwind zal het flink meer zijn, maar hoeveel?
Met windkracht 4 tegen en flink doortrappen trekt mijn motor een stroom van ongeveer 28 A. Met diezelfde wind mee trekt mijn motor ongeveer 4 A. Mijn 35 Ah accu houdt het eerste theoretisch 35/28 ofwel 5 kwartier vol. In die tijd leg ik dan in een gunstig geval 50 km af. Da's dan 1260 Wh / 50 km = 25, 2 Wh/km.
Het tweede geval houdt mijn accu zo'n 35/4 = 8 uur en 45 minuten vol. In die tijd leg ik 8,75 uur x 47 km/h = 411,25 km af. Verbruik is dan 1260 Wh / 411,25 km = 3 Wh/km.

Het gemiddelde is 2520 Wh / 461,25 km = 5,46 Wh/km.

Zie je hoe misleidend het gemiddelde kan zijn?

Waar het om gaat is dat ik met die 25,2 Wh/km thuis kan komen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie