Welkom op Speed Pedelec Review! Stel je even voor.

metalpe
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 nov 2021, 06:51
Locatie: Bree
Merk SP: Stromer st2 belt (dec 2021)
Km-stand: 15000

Zo veel nieuwe mensen! Welkom allemaal. Veel leesgenot!
Lekker fietsen...
Gebruikersavatar
Miepmiep
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 apr 2023, 20:59
Locatie: Drenthe
Merk SP: Klever N Pinion 45
Km-stand: 1500

Dag snelle fietsers.

Even voorstellen: Erik uit midden Drenthe. Senior van buiten, jongetje van binnen 8-)
Al een jaar volg ik dit boeiende forum en waardeer ik de prettige toon in de discussies en uitwisselingen.
Ik hoop in mei of juni een N pinion 45 te kunnen kopen. Dat wordt mijn eerste speed pedelec. Tot nu toe doe ik forensenverkeer en vakanties met eigen spierkracht,
Door mijn verhuizing naar Drenthe wil ik ongeveer een keer per week naar mijn werk fietsen (65 km enkele reis) en de pedelec vooral gebruiken voor familiebezoek en natuurgebieden verder weg. Ik hoop daarom dat straks de 1600 WH accu leverbaar is.
Aangezien ik in midden Drenthe woon, lijkt fietsenwinkel Groningen de meest logische leverancier.
Nu maar hopen dat de levering snel plaats zal vinden. Ik las vandaag dat België de primeur heeft?

Groet,

Erik
Mathieu76
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 apr 2023, 21:29
Locatie: regio groningen
Merk SP: ST2 pinion
Km-stand: 0

Dag allemaal,

Ik ben Mathieu en en nog niet in het bezit van een speed pedelec. Ik ben me nog aan het oriënteren.
Momenteel gebruik ik een Qwic RD10 3-4x per week voor woon-werk verkeer rondom Groningen. Enkele rit 21,5km.
Nu staat mijn begrenzing van de Qwic uit en rij ik meestal 35-38km/u buiten de dorpen/stad. En ja met goedgekeurde 45km/u fietshelm
Omdat dit natuurlijk officieel niet is toegestaan, en de Qwic inmiddels bijna 5 jaar oud is en ruim 23000 op de teller heeft wil ik de overstap maken naar een speedpedelec.
Naast de Qwic heb ik ook 2 racefietsen waarop ik vooral indoor met een tacx fiets.
Mijn eerste keuze zou een RD11 zijn, echter ik zie dat deze slecht leverbaar is en dat Qwic stopt met de achterwiel aangedreven sp.
De RD10 had in het begin (eerste 1,5 jaar) een elektronica probleem en ca 8 gebroken spaken, altijd goed door de FM geholpen. Recent 2x problemen met de magura remmen. En bladert er steeds meer verf van de velgen af.
De ketting, cassette etc onderhoud kan ik zelf. Die gaan ca 8000-10000km mee.

Mijn oog is gevallen op een stromer, de lokale dealer zit dicht bij het UMCG. Verder zijn klevers te krijgen bij een andere dealer in Groningen (daar lees ik minder goede ervaringen over).
Een middenmotor sp wil ik niet.
2005-2018 WW op sportieve fietsen (17km enkele reis), waaronder Cannondale Tesoro 2, Merida Speeder 300
2018-2023 Qwic RD 10 ruim 23000km (21,5km enkele reis)
2023-heden Stromer ST2 pinion

Racefiets:
Van Rysel EDR AL 105: FTP 275
GoodSoundManiac
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 jan 2023, 23:06
Locatie: Delft
Merk SP: ST3 SE

2e hands rd11 speed zie ik wel te koop.

Ik rij er nu 1,5 jaar op een rd11 en het bevalt me prima behlve de matige ondersteuning. Voelt nog als een fiets, licht en speels.

Heb recent proefgereden op een st1 en st3, toch geheel andere voertuigen. Je zou kunnen zeggen stevig en stabiel, maar ook saai en vervelend.
------------------------------------------------------------------------------------
Cube Touring Hybrid/////////Qwic RD11 Speed/////////Stromer ST3 SE
ST5 blue monday
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 apr 2023, 20:15
Locatie: Nederland
Merk SP: Stromer
Km-stand: 10137

Hallo,

Ik ben Peter en heb nu mijn tweede Stromer (ST5 my 2019). Hiervoor had ik een end of life Stromer ST1T met Schlumpfdrive.
De ST1T vond ik al een fantastische fiets (audi bruin met zwarte velgen en spaken), net geen twee jaar mee gedaan en veel fietsplezier aan beleefd. Enige manco was een display fout van het losse display en 1 keer is het hele systeem weggevallen na hevige regen. Waarschijnlijk contactpunten in de bedrading.

De ST5 heb ik vanaf november 2019. Echt een prachtfiets en snel. Voelbaar meer power dan andere speedpedelecs. Wegligging is ook heerlijk. Alleen zoals mijn forumnaam al aangeeft is er wel vaak wat mis mee.

Zonder verende voorvork elk jaar nieuwe lagers in het voorwiel, na de terugroepactie de starre vork laten vervangen voor een verende. Ander euvel: Shimano di2 unit in stuur deed het niet meer, lange levertijd en dat is lastig als je niet meer kunt schakelen. Bediening met de twee knopjes gaat als mountainbiker met rapidfires vanaf 1996 nooit wennen. Nu hoef ik ook niet vaak te schakelen want het grootste del van het woon-werkverkeer rij ik door de polder en kom ik niemand tegen.

Afdekplaat aan de onderkant al drie keer vervangen, blijft vervormen door warmte. Stem DB kit vervangen, bleef foutmelding krijgen dat de sensor niet gekalibreerd kon worden en dan ging de sT5 er als een scooter met je vandoor. Uiteindelijk ook Torx sensor vervangen, nieuwe cranck en botten bracket na 9.000km vervangen, achterwielmotor al 2x vervangen. Eerste keer liet de verf los, tweede keer begon de motor aan te lopen (lagers). Laatste keer ook buiten de garantie.

Laatste issue is de firmware update voor de accu, fiets staat nu weer bij de FM. De accu doet niks meer en moet opgestuurd worden naar Zwitserland.

De traagheid van de omni bij aanzetten stoort ook een beetje, als ik wil gaan fietsen wil ik niet eerst nog een minuut moeten wachten totdat hij verbinding heeft en via de app te openen is. Dan dus vaak handmatig ontgrendelen. Went maar is wel jammer.

Al met al wel blij met de Stromer maar verwacht eigenlijk meer van de fiets. Wel fijn dat hij tot 48km/h gaat op stand S.

Groet,

Peter
Gebruikersavatar
Bartjex88
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Belgium
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 mar 2022, 09:32
Locatie: Essen, België
Merk SP: Stromer ST7
Km-stand: 10500

Even voorstellen aangezien ik hier al even actief ben.
Bart is de naam, 32 jaar jong wonende te Essen België 🇧🇪.

Juni 2021 mijn eerste speed pedelec gekocht en ineens een stromer ST5 ABS.
Na 16.000km vol problemen de knoop doorgehakt en deze verkocht.
Nu in afwachting van een ST7 Dark Platinum.

Ik doe vast nachtwerk in een snoep fabriek en elke dag de route Essen-Turnhout (48km enkel)

Ik hoop hier mijn ervaring en ondervindingen te kunnen delen.


Mvg Bart
0-17000km ST5 ABS
17000-... ST7 Dark Platinum

St7=> 11.000km
almekinders
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 apr 2023, 19:00
Locatie: Friesland (Waadhoeke)
Merk SP: Koga Pace B20
Km-stand: 1300

Wel zo netjes natuurlijk. Ik heet René, woon in de gemeente Waadhoeke in Friesland en berijd een Koga Pace B20. Misschien niet helemaal wat de meerderheid hier rijdt, maar mijn argument is dat een Bosch motor zo nodig in de buurt te onderhouden is en wat mij betreft is dat handiger dan Groningen of Zwolle als eerste optie voor onderhoud. Daarbij, op Facebook zit ik op diverse groepen en alle problemen met de 'top-merken' waarover ik daar lees motiveren nauwelijks. En ja, het zijn vast incidenten, er zijn vast genoeg tevreden rijders.

Oant sjen!
Mathieu76
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 apr 2023, 21:29
Locatie: regio groningen
Merk SP: ST2 pinion
Km-stand: 0

Ik heb een keuze gemaakt na 2 dagen een demo ST2 pinion meegekregen te hebben, die goed is bevallen.
Tegen de forse wind in met de trapsensor op ca 70% 43km/u. Dat lukte me met de Qwic RD10 niet. Ook zelfs zonder vering een stuk confortabeler dan de RD10. En ja de 6 speed pinion heeft wat grotere overgangen dan de 10 speed derailleur van de Qwic, maar is goed genoeg. Alles liep in combinatie met de riem erg soepel en stil. Weggedrag was stabieler dan de RD10.
Enige nadeel is de prijs, hopelijk valt de afschrijving en onderhoud mee, ik wil er minimaal weer 5 jaar mee toe kunnen, ca 5500-6000 km/jaar.

Dus:
Vandaag een Stromer ST2 pinion besteld met 983wh accu in de groene kleur.
2005-2018 WW op sportieve fietsen (17km enkele reis), waaronder Cannondale Tesoro 2, Merida Speeder 300
2018-2023 Qwic RD 10 ruim 23000km (21,5km enkele reis)
2023-heden Stromer ST2 pinion

Racefiets:
Van Rysel EDR AL 105: FTP 275
HansvdStruif
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 apr 2023, 11:45
Locatie: 's-Gravenzande
Merk SP: Stromer ST3 pinion
Km-stand: 0

Even voorstellen. Ik lees al een paar weken mee om informatie op te halen voor de aankoop van een SpeedPedelec.

Na 2x proefrijden op een Stromer ST3 full options (Abs-verende voorvork-zadelpen en 983 accu) vandaag een ST3 Pinion met grootste accu en verende zadelpen gekocht.

Ik ben Hans van der Struif, woon in 's-Gravenzande en ga als mijn fiets er is dagelijks van 's-Gravenzande naar Rotterdam fietsen, 35-36 km enkele reis.

Ik ben docent op de Hogeschool dus ik ga vele mooi, zonnige maar soms denk ik ook hele natte ritjes maken denk ik. Maar ik heb er heel veel zin in.

De komende periode tot de fiets er is wat spullen kopen, helm (inmiddels aangeschaft Abus Ace 2.0), fietstassen (dubbel), kleding o.a. jas die wind/waterdicht is, handschoenen en overschoenen.

Via Zijp 3d spatborden en Garmin houder. Dus voorlopen even de spaarpot plunderen.

We spreken elkaar of komen elkaar zeker tegen de komende maanden langs de wegen naar werk.

GrHans
Bijlagen
leen fiets, de tas is aan vervanging toe
leen fiets, de tas is aan vervanging toe
WhatsApp Image 2023-03-21 at 16.35.10.jpeg (521.71 KiB) 639 keer bekeken
GoodSoundManiac
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 jan 2023, 23:06
Locatie: Delft
Merk SP: ST3 SE

van 's-Gravenzande naar Rotterdam fietsen
mooie veelzijdige routes die je dan kan kiezen, vool fietsplezier toegewenst ;)
------------------------------------------------------------------------------------
Cube Touring Hybrid/////////Qwic RD11 Speed/////////Stromer ST3 SE
Plaats reactie