Stromerforum.nl in de lift

jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Stromeur schreef: 02 feb 2023, 23:33
FreddyH schreef: 02 feb 2023, 23:26 Ik denk oprecht dat het grootste probleem van Stromer momenteel Stromer zelf is.
Ik denk dat je dit niet beter had kunnen verwoorden,

Als ik voor mezelf spreek: als ik had geweten wat ik nu weet, dan had ik mijn Stromer ST3 PINION LE waarschijnlijk niet gekocht en was ik rustig op mijn fijne Klever X ALPHA 45 blijven rondrijden in afwachting van de marktontwikkelingen in 2023.

Want HOE mooi en geweldig ik mijn Stromerbike ook vind: de agressieve reactie/relatiebreuk van de CEO van Stromer Benelux aan mijn persoon na mijn kritiek op de sponsordeal tussen Stromer en Red Bull (who cares, done deal), de manier waarop Stromer druk op haar dealers uitoefent om nieuwkomer OPIUM buiten de deur te houden (vertrouw op je eigen product en laat een ander lekker z'n ding doen) en de wankele lancering van de Stromer ST7 (geschonden beloftes en vertrouwen) maken dat ik fundamenteel anders naar Stromer als bedrijf ben gaan kijken.

Ik vind dat ontzettend jammer, maar het is wel gebeurd en dat ligt inderdaad helemaal bij keuzes die Stromer zelf heeft gemaakt, m.n. de Sales organisatie. Daarbuiten kan ik namelijk niet anders zeggen dan dat er ook hele leuke, professionele en enorm bevlogen mensen bij Stromer werken, die écht het beste met de consument voor hebben. Maarja dat zijn niet degenen die de commerciële besluiten nemen waar consumenten (en dealers) de dupe van zijn.
+1
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Ride

FreddyH schreef: 02 feb 2023, 23:24
Stromeur schreef: 02 feb 2023, 23:05 Het doortrappen dat veroorzaakt werd door de SA hub gecombineerd met een TDCM motor dat is er nu wel uit dus daar krijgt de Y geen last van. Maar Stromer heeft voor de ST2 meer moeten doen dan alleen dat. Als de Y b.v. niet standaard een snubber mee krijgt dat komt Klever hoogstwaarschijnlijk ook in de problemen. Al helpt het wel dat de Klever ondersteuning niet alleen wordt bepaald door een krachtsensor maar ook/mede door een rotatiesensor. Dat is een potentieel voordeel.
Ik denk het niet. We zien bij de ST3 nu ook dat die snubber belangrijk is, terwijl dat op de X-Speed PINION/Alpha geen issue is. Ik denk dat de analyse van @Jins wederom weer spot on zou kunnen blijken: bij Stromer is alles wat met de TMM sensor te maken heeft extreem gevoelig (ook daarover heeft hij al een interessante analyse gedaan die heel erg betrouwbaar leek). Die 2 analyses in het kort: de manier waarop Stromer met de TMM omgaat is fout, het is immers een AC signaal gesuperponeerd op een DC spanning. Die DC component kan je in software weghalen (wat Stromer doet) maar dan ben je altijd afhankelijk van de hoogte van die DC component. Je kunt hem ook elektronisch weghalen (met een condensator), waarmee je onafhankelijk bent van die DC component. Omdat dit zo gevoelig is heeft Stromer een nogal lage riemspanning, waardoor doorslaan veel eerder voorkomt.
Bij Klever is dit allemaal veel stabieler, dus de riemspanning kan hoger en dus is het doorslaan geen issue.
waar kan ik deze analyse van de tmm vinden?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Rideopium schreef: 04 feb 2023, 04:30 waar kan ik deze analyse van de tmm vinden?
Ik ben bang dat die over veel verschillende kleine berichten, en waarschijnlijk in verschillende topics, verdeeld staat,. Ik heb even gezocht of ik het terug kon vinden, maar vind alleen delen van het verhaal.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Ride

FreddyH schreef: 04 feb 2023, 10:06
Rideopium schreef: 04 feb 2023, 04:30 waar kan ik deze analyse van de tmm vinden?
Ik ben bang dat die over veel verschillende kleine berichten, en waarschijnlijk in verschillende topics, verdeeld staat,. Ik heb even gezocht of ik het terug kon vinden, maar vind alleen delen van het verhaal.
Thank you
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Ik ga een poging doen om het eenvoudig te verwoorden.
De uitgangsspanning van een Hall sensor is DC en de waarde ervan is in ons geval afhv de kracht op de trappers. De uitgangsspanning schommelt dus. Die schommeling kan je zien als een AC spanning op een DC spanning.
Als voorbeeld:
In rust is de uitgangsspanning 2,5VDC, met kracht op de trappers wordt dat 3VDC ofwel 0,5V meer. We zijn enkel geïnteresseerd in de kracht op de trappers dus in die schommeling (=AC) van 0,5V.
Geven we dit sensor signaal aan een verschil versterker (opamp) en op de andere ingang van die versterker een offset van 2,5V zal de versterker het verschil tussen deze 2 ingangen versterken ofwel onze 0,5V. Job done.
Maar… als onze sensor waarde in rust veranderd, bv 2,25V, zal de verschil versterker met gelijke kracht op de trappers enkel 0,25V verschil zien en dus zit de spreekwoordelijke olifant achterop. Als in rust de spanning 2,75V wordt ziet de verschil versterker met gelijke kracht op de trappers 0,75V en zonder kracht op de trappers 0,25V en krijgen we een scooter.

Herkenbaar?

Daar enkel de schommeling in het sensor signaal moet verwerkt worden kan je dat signaal via een koppelcondensator aan een versterker/buffer aanbieden. De DC waarde in rust doet er dan niet meer toe, of dat nu 2V of 3 V is maakt niet uit, enkel de schommelingen in het signaal kunnen door die condensator. Een offset is overbodig. Altijd juist.

Nu gebruik ik relatief grote getallen om het duidelijk te houden, het gaat om het principe.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ah, ik heb het zojuist gevonden, het staat hierboven :bj
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Een beetje visueel nu, tekst is maar tekst dus ben even in mijn labo gedoken.
Hieronder mijn scoop, groene lijn in het midden is dus nul. Elk vakje verticaal is 1 V.
E8B77576-2F1D-4066-BF0F-8742D437F0A8.jpeg
E8B77576-2F1D-4066-BF0F-8742D437F0A8.jpeg (370.51 KiB) 748 keer bekeken
Nu dus een gelijkspanning met daarop een wisselend signaal, vergelijkbaar met de kracht op de ketting.
FDA535DB-D4AE-47A4-AABF-A64C14C7A5EA.jpeg
FDA535DB-D4AE-47A4-AABF-A64C14C7A5EA.jpeg (387.73 KiB) 748 keer bekeken
Nu voeg ik een condensator toe, tussen de rode krokodillen klemmetjes. En boem, DC component is weg. Enkel de kracht op ketting blijft over.
6BAC594B-87FB-4E48-90A8-8BC612995578.jpeg
6BAC594B-87FB-4E48-90A8-8BC612995578.jpeg (347.8 KiB) 748 keer bekeken
Nu mag die DC component doen wat die wil (aandraai moment achteras,…), er veranderd niets. Maw altijd juist.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Na bijna zes jaar en nagenoeg al mijn vrije tijd, bij deze mijn 20.000-ste bericht :mrgreen:

(En er is een donatieknop :az .)


20000.png
20000.png (140.52 KiB) 617 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Cool! Ik heb 20 dagen geleden mijn 5 jarig jubileum gehad :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Vandaag heeft het 5000-ste forumlid zich aangemeld. Welkom @HouWin :cool2:


Statistieken 2023.png
Statistieken 2023.png (12.8 KiB) 498 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie