Stromerforum.nl in de lift

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 01 feb 2023, 23:41 Waarbij Stromer ineens zwaar op achterstand lijkt te staan :ai
Waarbij ik me nog wel bedacht: de huidige - of nouja de vorige - generatie accu's heeft Stromer van 2015 t/m 2022 stevig in het zadel gehouden.

Stromer startte in 2015 met 814Wh en redelijk vlot daarna kwam de 983Wh accu. En later nog twee mislukte showroom-lokkertjes van 618Wh en 500Wh, waarvan de laatste het groentje binnen drie jaar na de lancering alweer wordt uitgefaseerd want niemand koopt 'm,

Ik ga er volledig vanuit dat er in de behuizing van de nieuwe 1.440Wh accu ruimte is voorzien voor flinke capaciteitsuitbreiding. En als Stromer goed vooruit heeft gekeken dat is dat een uitbreiding tot minstens 2kWh, anders wordt Stromer binnen nu en twee jaar links en rechtsom ingehaald door andere merken. Dat kan Stromer zichzelf niet permitteren.

Development moet dan echter wel uit kunnen voor Stromer. Op de ST7 alleen kan dit nooit, die afzetmarkt is te klein. Dat betekent dat er ook snel meer Stromers moeten komen met een ST7-frame waar deze nieuwe Stromer accu in past. De namen Stromer ST6 en Stromer ST4 zijn nog vrij. Ik geef Stromer ST6 een grote kans.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

ST6? Nee, verwacht ik niet. De ST7 is immers al een ST5 met grotere accu. Ik verwacht eerder een ST4: in basis een ST3 PINION maar dan met grote accu.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 02 feb 2023, 21:07 Ik verwacht eerder een ST4: in basis een ST3 PINION maar dan met grote accu.
Ja makes sense.

Wat voor rol zie jij voor de Stromer ST4? Misschien -ooit- een Stromer ST1 opvolger? Wel een grotere accu maar met behoud van fietsketting + derrie?

Ik ben er redelijk van overtuigd dat een afgesloten versnellingshub (m.n. PINION) + Gates riem de toekomst is voor speed pedelecs, omdat het onderhoudsarm is. Maar die onderdelen zijn kneiterduur in aanschaf, dus in het lagere prijssegment (voor zover dat bij Stromer bestaat maar je snapt het wel) zal de komende jaren zeker ook een rol voor de traditionele aandrijflijn blijven bestaan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 02 feb 2023, 22:18 Ja makes sense.

Wat voor rol zie jij voor de Stromer ST4? Misschien -ooit- een Stromer ST1 opvolger? Wel een grotere accu maar met behoud van fietsketting + derrie?
ST4 zie ik als vervanger van de ST3 PINION. Dus echt gewoon een ST3 PINION maar dan met grotere accu. Ik denk dat als er in het duurdere segment al een fiets met ketting blijft dat dat dan de ST5 of de huidige ST3 (evt opvolger) wordt.
Stromeur schreef: 02 feb 2023, 22:18 Ik ben er redelijk van overtuigd dat een afgesloten versnellingshub (m.n. PINION) + Gates riem de toekomst is voor speed pedelecs, omdat het onderhoudsarm is. Maar die onderdelen zijn kneiterduur in aanschaf, dus in het lagere prijssegment (voor zover dat bij Stromer bestaat maar je snapt het wel) zal de komende jaren zeker ook een rol voor de traditionele aandrijflijn blijven bestaan.
Eens. Zeker nu ik ervaring heb met het systeem: dit is gewoon de toekomst voor high end fietsen.

Maar de aanschafprijs is zeker hoog. En dat geldt (zeker bij Stromer) ook voor grote accu's. Dus ik verwacht dat iets als de huidige ST1 (maar dan opgefrist) zeker in het assortiment gaat blijven. Of en hoe de ST2 blijft? Als hetgeen we hier afgelopen week lazen waar is, dus dat er een C1.6 onder komt dan lees ik daarin 3 dingen:
- die motor in combinatie met de SA naaf is gewoon niet stabiel genoeg
- een ST2 PINION komt qua prijs wel HEEL erg dicht bij een ST3... in hoeverre zit daar toekomst in? Bij de huidige ST2 was het slechts een variant op het ST1 frame, maar hiermee wordt het echt een eigen frame. Dus extra mallen en zo, wat Stromer niet wil omdat dat veel te duur is (dat werd steeds als reden gegeven om geen ST1 of ST2 XL te maken)
- als die motor met SA naaf niet stabiel genoeg is, wat gaat dat dan worden met de Y Gala? Is het zo dat Stromer de zaak wat verprutst heeft en dat Klever het wel gewoon op orde heeft, of is het zo dat SA de boel nu eindelijk op orde heeft (maar voor Stromer te laat want die waren het beu), of gaat dat ook een grote bak drama worden?

Afijn, ik vermoed dat we over een dik jaar bij Stromer:
- ST1 instapper met 618, 814 of 983 Wh accu, ketting, koplamp zonder groot licht, connectivity als optie tegen meerprijs
- ST2? Geen idee. SA/PINION, 5 of 6 versnellingen en koplamp met groot licht. Maar ik denk dat deze op termijn gaat verdwijnen. Als die PINION er komt dan zie ik dat als een laatste stuiptrekking, maar met die prijs gaan we gewoon zien dat de meesten voor de ST3 zullen gaan.
- ST3 opvolger, met 814 of 983 Wh accu, ketting, koplamp met groot licht.
- ST4 topmodel van de fietsen met configureerbare cockpit: ST7 frame maar verder de afmontage van de huidige ST3 PINION (gewoon C1.9 dus)
- ST5 verdwijnt, in deze prijsklasse zie ik geen toekomst voor ketting
- ST7 krijgt een grotere accu: 1700 Wh, deze is optioneel ook beschikbaar voor de ST4. Die accu kost los 3500 Euro.

Ik denk overigens wel dat Stromer het voor MY24 moeilijk gaat krijgen. De huidige accu prijzen laten zich niet verder extrapoleren. Een 983 Wh accu voor 2k Euri is eigenlijk al niet te rechtvaardigen als je bij Klever 1,2 kWh krijgt voor 1700 Euro, en dan heb ik het nog niet over de OPIUM prijzen. Maar bij het verschil tussen een Stromer 1700 Wh accu en een Klever 1600 Wh accu wordt dat wel heel extreem.
Voorheen was Stromer de enige die een SP bouwde waarmee je ver kon komen, dat bereik van 50 km enkel in zo goed als alle omstandigheden zonder consessies is nu gemeengoed geworden. De topmodellen gaan er grof overheen en de concurrentie draait er zijn hand ook niet meer voor om. Nu wordt Stromer juist door die achterlijke accuprijzen tegengehouden om op dit gebied mee te spelen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Interessante analyse :ay

Ik pik er even een paar uit die mijn gedachten triggeren:
FreddyH schreef: 02 feb 2023, 22:54 ST4 zie ik als vervanger van de ST3 PINION. Dus echt gewoon een ST3 PINION maar dan met grotere accu. Ik denk dat als er in het duurdere segment al een fiets met ketting blijft dat dat dan de ST5 of de huidige ST3 (evt opvolger) wordt.
De ST3 en de ST5 zitten elkaar inderdaad in de weg, prijstechnisch met name de ST3 PINION en de ST5 ABS met fietsketting. Stromer heeft eerder eens gezegd dat de markt bepaalt of en zo ja hoe lang de ST3 met fietsketting nog blijft bestaan: ik denk inmiddels dat de ST3 met ketting en de ST5 ABS (ook fietsketting) allebei binnen een jaar weg zijn en wel hierom:

De ST3 met fietsketting gaat eruit omdat de overgrote meerderheid van de speed pedelec rijders overtuigd is van riemaandrijving. Natuurlijk hou je een groepje over dat schakelen met de derrie fijner vindt, omdat de stappen kleiner zijn en e.e.a. te tweaken is met andere cassettes/kransjes. Maar dat is een minderheid. Die discussie wordt er eentje a-la cd versus vinyl in de jaren '90. Dan wint cd. (Misschien komt de fietsketting ooit terug als peperdure niche/vintage, maar zeker niet nu.)

De ST5 is er al sinds 2018 en heeft zijn beste tijd gehad. ABS heeft 'm nog wat langer in leven gehouden, maar nu ABS gen2 er is (op de Vijf zit gen1) én er een nieuw topmodel is dat ook elektronisch kan schakelen (de ST7 met PINION Smart Shift + BluBrake ABS gen2) is er geen rol meer voor de ST5 ABS.
FreddyH schreef: 02 feb 2023, 22:54Maar de aanschafprijs is zeker hoog. En dat geldt (zeker bij Stromer) ook voor grote accu's. Dus ik verwacht dat iets als de huidige ST1 (maar dan opgefrist) zeker in het assortiment gaat blijven.
Dat denk ik ook. Ik ben alleen benieuwd wat Stromer met de naamgeving en accu capaciteit gaat doen. Al is de ST1 het ideale model om de vorige generatie accu's rustig aan uit te faseren via een relatief aantrekkelijke prijs.
FreddyH schreef: 02 feb 2023, 22:54 - als die motor met SA naaf niet stabiel genoeg is, wat gaat dat dan worden met de Y Gala? Is het zo dat Stromer de zaak wat verprutst heeft en dat Klever het wel gewoon op orde heeft, of is het zo dat SA de boel nu eindelijk op orde heeft (maar voor Stromer te laat want die waren het beu), of gaat dat ook een grote bak drama worden?
Ik heb Klever nog net niet letterlijk door de telefoon getrokken toen ze vertelden dat ze voor de Y MUSE met Sturmey Archer in zee gingen. Klever is ervan overtuigd dat ze het beter gaan doen dan Stromer. Ik nog niet.

Het doortrappen dat veroorzaakt werd door de SA hub gecombineerd met een TDCM motor dat is er nu wel uit dus daar krijgt de Y geen last van. Maar Stromer heeft voor de ST2 meer moeten doen dan alleen dat. Als de Y b.v. niet standaard een snubber mee krijgt dat komt Klever hoogstwaarschijnlijk ook in de problemen. Al helpt het wel dat de Klever ondersteuning niet alleen wordt bepaald door een krachtsensor maar ook/mede door een rotatiesensor. Dat is een potentieel voordeel.
FreddyH schreef: 02 feb 2023, 22:54 - ST4 topmodel van de fietsen met configureerbare cockpit: ST7 frame maar verder de afmontage van de huidige ST3 PINION (gewoon C1.9 dus)
- ST5 verdwijnt, in deze prijsklasse zie ik geen toekomst voor ketting
- ST7 krijgt een grotere accu: 1700 Wh, deze is optioneel ook beschikbaar voor de ST4. Die accu kost los 3500 Euro.
Klinkt allemaal heel logisch inderdaad.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 02 feb 2023, 22:54 Voorheen was Stromer de enige die een SP bouwde waarmee je ver kon komen, dat bereik van 50 km enkel in zo goed als alle omstandigheden zonder consessies is nu gemeengoed geworden. De topmodellen gaan er grof overheen en de concurrentie draait er zijn hand ook niet meer voor om. Nu wordt Stromer juist door die achterlijke accuprijzen tegengehouden om op dit gebied mee te spelen.
Eens.

Nadat Stromers USP van de krachtige achterwielaandrijving eraan ging (o.a. dankzij Klever, Ellio en een beetje QWIC en Kettler e.d.) staat nu ook de accu capaciteit bij Stromer enorm onder druk, omdat ze nét met een nieuwe 1.440Wh accu op de markt zijn gekomen, terwijl we al weten dat sowieso Klever (1.600Wh) en OPIUM (1.670Wh/2.140Wh) daar dit jaar meteen overheen gaan, met bovendien een scherpere prijs.

Dan blijft bij Stromer alleen het onovertroffen mooie design nog overeind. Hoeveel mensen zijn bereid zijn om alléén daarvoor (incl. het risico op kinderziektes) te blijven betalen?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 02 feb 2023, 23:05 Het doortrappen dat veroorzaakt werd door de SA hub gecombineerd met een TDCM motor dat is er nu wel uit dus daar krijgt de Y geen last van. Maar Stromer heeft voor de ST2 meer moeten doen dan alleen dat. Als de Y b.v. niet standaard een snubber mee krijgt dat komt Klever hoogstwaarschijnlijk ook in de problemen. Al helpt het wel dat de Klever ondersteuning niet alleen wordt bepaald door een krachtsensor maar ook/mede door een rotatiesensor. Dat is een potentieel voordeel.
Ik denk het niet. We zien bij de ST3 nu ook dat die snubber belangrijk is, terwijl dat op de X-Speed PINION/Alpha geen issue is. Ik denk dat de analyse van @Jins wederom weer spot on zou kunnen blijken: bij Stromer is alles wat met de TMM sensor te maken heeft extreem gevoelig (ook daarover heeft hij al een interessante analyse gedaan die heel erg betrouwbaar leek). Die 2 analyses in het kort: de manier waarop Stromer met de TMM omgaat is fout, het is immers een AC signaal gesuperponeerd op een DC spanning. Die DC component kan je in software weghalen (wat Stromer doet) maar dan ben je altijd afhankelijk van de hoogte van die DC component. Je kunt hem ook elektronisch weghalen (met een condensator), waarmee je onafhankelijk bent van die DC component. Omdat dit zo gevoelig is heeft Stromer een nogal lage riemspanning, waardoor doorslaan veel eerder voorkomt.
Bij Klever is dit allemaal veel stabieler, dus de riemspanning kan hoger en dus is het doorslaan geen issue.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 02 feb 2023, 23:13 Dan blijft bij Stromer alleen het onovertroffen mooie design nog overeind. Hoeveel mensen zijn bereid zijn om alléén daarvoor (incl. het risico op kinderziektes) te blijven betalen?
Ik denk dat er best veel mensen bereid zijn om voor design te betalen. Maar Stromer is zichzelf in de voet aan het schieten door het risico op een bak ellende (maandagochtend model, kinderziektes, ...) en doordat ze communicatief nogal onhandig bezig zijn. En ja: dat is alvast de understatement van het jaar. Hiermee jagen ze mensen richting OPIUM en Klever. Ik denk oprecht dat het grootste probleem van Stromer momenteel Stromer zelf is.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 02 feb 2023, 23:24 We zien bij de ST3 nu ook dat die snubber belangrijk is
Niet voor mij, maar inderdaad wel voor mensen die zwaarder zijn en die daarbij graag vol op de pedalen staan tijdens het schakelen. Dus ik denk dat jij en Jins gelijk hebben.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 02 feb 2023, 23:26 Ik denk oprecht dat het grootste probleem van Stromer momenteel Stromer zelf is.
Ik denk dat je dit niet beter had kunnen verwoorden,

Als ik voor mezelf spreek: als ik had geweten wat ik nu weet, dan had ik mijn Stromer ST3 PINION LE waarschijnlijk niet gekocht en was ik rustig op mijn fijne Klever X ALPHA 45 blijven rondrijden in afwachting van de marktontwikkelingen in 2023.

Want HOE mooi en geweldig ik mijn Stromerbike ook vind: de agressieve reactie/relatiebreuk van de CEO van Stromer Benelux aan mijn persoon na mijn kritiek op de sponsordeal tussen Stromer en Red Bull (who cares, done deal), de manier waarop Stromer druk op haar dealers uitoefent om nieuwkomer OPIUM buiten de deur te houden (vertrouw op je eigen product en laat een ander lekker z'n ding doen) en de wankele lancering van de Stromer ST7 (geschonden beloftes en vertrouwen) maken dat ik fundamenteel anders naar Stromer als bedrijf ben gaan kijken.

Ik vind dat ontzettend jammer, maar het is wel gebeurd en dat ligt inderdaad helemaal bij keuzes die Stromer zelf heeft gemaakt, m.n. de Sales organisatie. Daarbuiten kan ik namelijk niet anders zeggen dan dat er ook hele leuke, professionele en enorm bevlogen mensen bij Stromer werken, die écht het beste met de consument voor hebben. Maarja dat zijn niet degenen die de commerciële besluiten nemen waar consumenten (en dealers) de dupe van zijn.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie