Stromeur schreef: ↑02 feb 2023, 22:18
Ja makes sense.
Wat voor rol zie jij voor de Stromer ST4? Misschien -ooit- een Stromer ST1 opvolger? Wel een grotere accu maar met behoud van fietsketting + derrie?
ST4 zie ik als vervanger van de ST3 PINION. Dus echt gewoon een ST3 PINION maar dan met grotere accu. Ik denk dat als er in het duurdere segment al een fiets met ketting blijft dat dat dan de ST5 of de huidige ST3 (evt opvolger) wordt.
Stromeur schreef: ↑02 feb 2023, 22:18
Ik ben er redelijk van overtuigd dat een afgesloten versnellingshub (m.n. PINION) + Gates riem de toekomst is voor speed pedelecs, omdat het onderhoudsarm is. Maar die onderdelen zijn kneiterduur in aanschaf, dus in het lagere prijssegment (voor zover dat bij Stromer bestaat maar je snapt het wel) zal de komende jaren zeker ook een rol voor de traditionele aandrijflijn blijven bestaan.
Eens. Zeker nu ik ervaring heb met het systeem: dit is gewoon de toekomst voor high end fietsen.
Maar de aanschafprijs is zeker hoog. En dat geldt (zeker bij Stromer) ook voor grote accu's. Dus ik verwacht dat iets als de huidige ST1 (maar dan opgefrist) zeker in het assortiment gaat blijven. Of en hoe de ST2 blijft? Als hetgeen we hier afgelopen week lazen waar is, dus dat er een C1.6 onder komt dan lees ik daarin 3 dingen:
- die motor in combinatie met de SA naaf is gewoon niet stabiel genoeg
- een ST2 PINION komt qua prijs wel HEEL erg dicht bij een ST3... in hoeverre zit daar toekomst in? Bij de huidige ST2 was het slechts een variant op het ST1 frame, maar hiermee wordt het echt een eigen frame. Dus extra mallen en zo, wat Stromer niet wil omdat dat veel te duur is (dat werd steeds als reden gegeven om geen ST1 of ST2 XL te maken)
- als die motor met SA naaf niet stabiel genoeg is, wat gaat dat dan worden met de Y Gala? Is het zo dat Stromer de zaak wat verprutst heeft en dat Klever het wel gewoon op orde heeft, of is het zo dat SA de boel nu eindelijk op orde heeft (maar voor Stromer te laat want die waren het beu), of gaat dat ook een grote bak drama worden?
Afijn, ik vermoed dat we over een dik jaar bij Stromer:
- ST1 instapper met 618, 814 of 983 Wh accu, ketting, koplamp zonder groot licht, connectivity als optie tegen meerprijs
- ST2? Geen idee. SA/PINION, 5 of 6 versnellingen en koplamp met groot licht. Maar ik denk dat deze op termijn gaat verdwijnen. Als die PINION er komt dan zie ik dat als een laatste stuiptrekking, maar met die prijs gaan we gewoon zien dat de meesten voor de ST3 zullen gaan.
- ST3 opvolger, met 814 of 983 Wh accu, ketting, koplamp met groot licht.
- ST4 topmodel van de fietsen met configureerbare cockpit: ST7 frame maar verder de afmontage van de huidige ST3 PINION (gewoon C1.9 dus)
- ST5 verdwijnt, in deze prijsklasse zie ik geen toekomst voor ketting
- ST7 krijgt een grotere accu: 1700 Wh, deze is optioneel ook beschikbaar voor de ST4. Die accu kost los 3500 Euro.
Ik denk overigens wel dat Stromer het voor MY24 moeilijk gaat krijgen. De huidige accu prijzen laten zich niet verder extrapoleren. Een 983 Wh accu voor 2k Euri is eigenlijk al niet te rechtvaardigen als je bij Klever 1,2 kWh krijgt voor 1700 Euro, en dan heb ik het nog niet over de OPIUM prijzen. Maar bij het verschil tussen een Stromer 1700 Wh accu en een Klever 1600 Wh accu wordt dat wel heel extreem.
Voorheen was Stromer de enige die een SP bouwde waarmee je ver kon komen, dat bereik van 50 km enkel in zo goed als alle omstandigheden zonder consessies is nu gemeengoed geworden. De topmodellen gaan er grof overheen en de concurrentie draait er zijn hand ook niet meer voor om. Nu wordt Stromer juist door die achterlijke accuprijzen tegengehouden om op dit gebied mee te spelen.