ST2 laadt niet meer op tot 100%.

mrstrom

Stromeur schreef: 29 mar 2022, 21:32 Rij jij altijd dezelfde route/afstand en wordt je accu daardoor altijd tot bijna precies hetzelfde punt leeg gereden en gaat-ie dan weer aan de lader? Probeer dan eens om je accu enkele keren achter elkaar helemaal leeg te rijden voordat je hem oplaadt, zodat je Stromer weer begrijpt wat 'vol' en wat 'leeg' is.
Heb ik toen ook geprobeerd, gaf geen oplossing. Hoeft niet te zeggen dat het hier niet helpt.

Stromer had mijn accu uitgelezen en gezegd dat ik altijd prima met de accu was om gegaan. Anders hadden ze toen wel gezegd dat dit beter voor de accu is. En het niet opladen schijnt in de omni te zitten, niet in de accu. Er moet een stroomwaarde hoger of lager dan 400 mA zijn en anders sluit de omni het laad proces af. Rare is dat dit buiten de fiets dan wel kan. In mijn ogen dus te veel beveiligingsissues in de omni, over-geengineerd helaas. Nu zitten wij klanten met het gedoe.

Het argument dat je hem soms moet leegrijdne is ook wel raar. Waarom regelt de BMS niet dat er steeds een andere groep leeg gereden wordt. Dus per parallelle string ontladen. Dat doen ze in autos wel namelijk.

Afbeelding
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

mrstrom schreef: 30 mar 2022, 08:30 Het argument dat je hem soms moet leegrijdne is ook wel raar. Waarom regelt de BMS niet dat er steeds een andere groep leeg gereden wordt. Dus per parallelle string ontladen. Dat doen ze in autos wel namelijk.

Afbeelding
Een parallelle string ontladen gaat niet, je hebt alle parallelle strings in serie nodig.
Stel je maakt je, ietsje pietsie kleine accu van <1kW, in 3 strings van 13s2p om die strings om beurten te ontladen. Dat betekend 3x BMS want ook het laden zal voor elke string verschillend zijn. De stress bij ontladen voor elke string wordt x3 wat voor de accu niet goed is. Het kan maar je wint niets, veel te veel gedoe voor een fiets en voor zo’n kleine accu.
mrstrom

Jins schreef: 30 mar 2022, 09:57 Een parallelle string ontladen gaat niet, je hebt alle parallelle strings in serie nodig.
Stel je maakt je, ietsje pietsie kleine accu van <1kW, in 3 strings van 13s2p om die strings om beurten te ontladen. Dat betekend 3x BMS want ook het laden zal voor elke string verschillend zijn. De stress bij ontladen voor elke string wordt x3 wat voor de accu niet goed is. Het kan maar je wint niets, veel te veel gedoe voor een fiets en voor zo’n kleine accu.
Doet Tesla ook in zijn autos hoor. Mijn Mitsubishi uit 2013 doet dat al.

De accu gaat dan langer mee en dat is voor een accu van 2k wel interesant lijkt me. Waarom je 3 bms nodig hebt weet ik niet, gewoon een slim aansturing, dat zou niet zo moeilijk moeten zijn.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

mrstrom schreef: 30 mar 2022, 10:00
Jins schreef: 30 mar 2022, 09:57 Een parallelle string ontladen gaat niet, je hebt alle parallelle strings in serie nodig.
Stel je maakt je, ietsje pietsie kleine accu van <1kW, in 3 strings van 13s2p om die strings om beurten te ontladen. Dat betekend 3x BMS want ook het laden zal voor elke string verschillend zijn. De stress bij ontladen voor elke string wordt x3 wat voor de accu niet goed is. Het kan maar je wint niets, veel te veel gedoe voor een fiets en voor zo’n kleine accu.
Doet Tesla ook in zijn autos hoor. Mijn Mitsubishi uit 2013 doet dat al.

De accu gaat dan langer mee en dat is voor een accu van 2k wel interesant lijkt me. Waarom je 3 bms nodig hebt weet ik niet, gewoon een slim aansturing, dat zou niet zo moeilijk moeten zijn.
Accu management is ook nog wat anders dan individuele cellen ontladen.
Je spreekt niet meer over een accu van <1kW… Elke groep in elke string moet continu gemeten worden, als ook de ontlaad en laadstroom per string. Je gaat toch niet elke string na elkaar opladen omdat je maar 1 BMS hebt… dat laden duurt zo al lang genoeg.
Een BMS in een auto steek je waar je wil, op een fiets toch wel een uitdaging omdat we allemaal de benodigde ruimte vol cellen willen steken.
De prijs van de accu doet niets terzake, dat is wat de fabrikant ervoor vraagt en de klant ervoor wil geven…de reële prijs is een pak minder, zeg maar 1/4. Dus waarom zou de fabrikant zich druk maken om een kortere levensduur van de accu? In de automobiel industrie kan je zoiets niet maken maar in dit geval… zolang ze niet beduidend slechter zijn dan de concurrentie is er toch geen probleem. De goede garantieregeling van Stromer moet ook betaald worden, Stromer is geen liefdadigheidsinstelling hé.
mrstrom

Jins schreef: 30 mar 2022, 10:20
mrstrom schreef: 30 mar 2022, 10:00
Jins schreef: 30 mar 2022, 09:57 Een parallelle string ontladen gaat niet, je hebt alle parallelle strings in serie nodig.
Stel je maakt je, ietsje pietsie kleine accu van <1kW, in 3 strings van 13s2p om die strings om beurten te ontladen. Dat betekend 3x BMS want ook het laden zal voor elke string verschillend zijn. De stress bij ontladen voor elke string wordt x3 wat voor de accu niet goed is. Het kan maar je wint niets, veel te veel gedoe voor een fiets en voor zo’n kleine accu.
Doet Tesla ook in zijn autos hoor. Mijn Mitsubishi uit 2013 doet dat al.

De accu gaat dan langer mee en dat is voor een accu van 2k wel interesant lijkt me. Waarom je 3 bms nodig hebt weet ik niet, gewoon een slim aansturing, dat zou niet zo moeilijk moeten zijn.
Accu management is ook nog wat anders dan individuele cellen ontladen.
Je spreekt niet meer over een accu van <1kW… Elke groep in elke string moet continu gemeten worden, als ook de ontlaad en laadstroom per string. Je gaat toch niet elke string na elkaar opladen omdat je maar 1 BMS hebt… dat laden duurt zo al lang genoeg.
Een BMS in een auto steek je waar je wil, op een fiets toch wel een uitdaging omdat we allemaal de benodigde ruimte vol cellen willen steken.
De prijs van de accu doet niets terzake, dat is wat de fabrikant ervoor vraagt en de klant ervoor wil geven…de reële prijs is een pak minder, zeg maar 1/4. Dus waarom zou de fabrikant zich druk maken om een kortere levensduur van de accu? In de automobiel industrie kan je zoiets niet maken maar in dit geval… zolang ze niet beduidend slechter zijn dan de concurrentie is er toch geen probleem. De goede garantieregeling van Stromer moet ook betaald worden, Stromer is geen liefdadigheidsinstelling hé.

Ok geen dingen gaan verbeteren dus.

Een auto laden ze 45min op he. Een stromer lader is 4 uur aan het blazen en puffen voor 1 kWh.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

mrstrom schreef: 30 mar 2022, 10:30 Ok geen dingen gaan verbeteren dus.
Een auto laden ze 45min op he. Een stromer lader is 4 uur aan het blazen en puffen voor 1 kWh.
Dat ze die auto zo snel laden wil zeggen dat ze niet in strings laden. Is gewoon niet logisch. Het slechtste dat je met je accu kan doen is ze leeg of vol laten. Waarom zouden ze dan strings leeg trekken en de andere vol laten? Zo doen ze het dus niet.
Vb: Bosch dual batterij system (e-bike/SP)
- ze gebruiken 2 accu’s die ze telkens om beurt een beetje ontladen zodat ze nooit lang op volle lading blijven en om te vermijden dat de ene leeg is en je wacht met laden tot de andere (bijna) leeg is. Elke accu heeft zijn eigen BMS en moet separaat geladen worden.
Wat ze met auto’s doen is continu actief balanceren (actief BMS) en niet passief zoals de fiets accu’s wat enkel op het einde van de laadcyclus is. Wat ze in auto’s ook doen is temperatuur management, zo kan de accu gekoeld of verwarmd worden.
Die actieve BMS zorgt voor een langere levensduur omdat niet telkens dezelfde groep leeg wordt getrokken (dieper wordt ontladen) en die groep dus sneller zal degenereren wat uiteindelijk voor een slechte accu zorgt, ook al is maar 1/20 ste van de accu slecht. Dus accu management is wat anders dan individuele groepen ontladen. Je gaat met een actief BMS lading van de groep(en) met de hoogste lading over brengen naar de groep met de laagste lading en zo blijft je accu gebalanceerd en verlengt zo de levensduur. Dat kan in een SP accu ook maar opnieuw, zolang de concurrentie niet beduidend beter is… dus zodra 1 ermee begint en als marketing spreekt over actieve accu’s met dubbele (of meer) levensduur zal de rest volgen of eruit gaan. Dat wordt dan de nieuwe standaard.
Gebruikersavatar
tjeerd
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 144
Lid geworden op: 11 dec 2017, 18:12
Locatie: Voorne-Putten (NL)
Merk SP: Stromer ST2 2018

Stromeur schreef: 29 mar 2022, 21:32 Rij jij altijd dezelfde route/afstand en wordt je accu daardoor altijd tot bijna precies hetzelfde punt leeg gereden en gaat-ie dan weer aan de lader? Probeer dan eens om je accu enkele keren achter elkaar helemaal leeg te rijden voordat je hem oplaadt, zodat je Stromer weer begrijpt wat 'vol' en wat 'leeg' is.
Dat was tot thuiswerken werd ingevoerd bijna twee jaar terug wel het geval. Maar sindsdien is het onregelmatig. Heb hem nu twee keer tot 1 a 2 km leeg gereden en volledig weer opgeladen, maar hij komt nu tot de 85 procent, dus het is wel iets verschil. Maar vanochtend op stand twee amper 30 km rijbereik en rustig gereden rond de 32-35 km/u en had op mijn 25km rit nog maar 5 km over op de accu. Denk dat het toch een bezoek aan fietsenmaker wordt.

Update: E210003 (systeemfout opgetreden) bij het vertrekken van het werk, ondersteuning doet niks meer, dus 15 km fietsen alsof er een hele zware olifant op mijn fiets zat, laatste 10 km zo opgehaald door partner met fietsendrager. Ben dus bang dat het erg slecht gesteld is met de accu
.....__o
.._ \<_
(_)/(_)
ST2 2018 🔋983 Wh :: 🏠-🏢 22 ㎞. :: ⏱ ~40 min :: Afbeelding
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Welke Firmware versie heb jij op je Stromer? Check dit:

viewtopic.php?p=111296#p111296
J3R schreef: 11 mar 2022, 18:27 Batterij

Soms werd de foutcode "210003" weergegeven wanneer de Stromer werd ingeschakeld, omdat de accu of de voeding met vertraging werd ingeschakeld. Nieuw is dat de foutcode verdwijnt wanneer de stroomvoorziening succesvol wordt ingeschakeld.
Indien een overspanning wordt vastgesteld, dan wordt de recuperatie om veiligheidsredenen gedeactiveerd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
tjeerd
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 144
Lid geworden op: 11 dec 2017, 18:12
Locatie: Voorne-Putten (NL)
Merk SP: Stromer ST2 2018

Stromeur schreef: 31 mar 2022, 19:11 Welke Firmware versie heb jij op je Stromer? Check dit:

viewtopic.php?p=111296#p111296
J3R schreef: 11 mar 2022, 18:27 Batterij

Soms werd de foutcode "210003" weergegeven wanneer de Stromer werd ingeschakeld, omdat de accu of de voeding met vertraging werd ingeschakeld. Nieuw is dat de foutcode verdwijnt wanneer de stroomvoorziening succesvol wordt ingeschakeld.
Indien een overspanning wordt vastgesteld, dan wordt de recuperatie om veiligheidsredenen gedeactiveerd.
Ik heb versie 4.3.8.5 van 2022-03-16-140201, erg verse versie dus. Die staat er pas sinds een week op, daarvoor had ik een versie van volgens mij ergens eind vorig jaar. Gezien de SOH rond de 87% zou ik met mijn lekenverstand zeggen dat de batterij zelf nog in best goede staat is (zeker na het aantal km's wat ik er op heb gereden). Voordat ik naar deze 4.3.8.5 versie ben gegaan had ik ook al ruim een week het probleem dat hij onregelmatig en niet tot 100% oplaadde.

Zojuist even contact gehad met de fietsenmaker en niets raars te zien in het systeem, voltages e.d. bleken allemaal binnen de marges. Idee om de fiets toch maar langs te brengen en even na te laten kijken. Eerst kijken wat een andere batterij doet en wat technische dingen nakijken in de fiets. En als het toch aan de batterij ligt moet er contact met Stromer worden gelegd en procedures doorlopen (opsturen?). Tot die tijd zou ik wel een andere batterij kunnen lenen. Maar goed, eerst maar afwachten wat de echte oorzaak is.
.....__o
.._ \<_
(_)/(_)
ST2 2018 🔋983 Wh :: 🏠-🏢 22 ㎞. :: ⏱ ~40 min :: Afbeelding
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

1 slechte groep is voldoende om dat resultaat te krijgen. Stel:
- tijdens laden: 1 groep bereikt 4,2V, de andere 12 groepen 4V, totaal 52,2V accu spanning = 80%. Daar het BMS die groep wil beschermen stopt het laden.
- tijdens ontladen: 1 groep bereikt 3,3V, de andere 12 zijn 3,7V, totaal 47,7V accu spanning = 10%. Het BMS schakelt alles uit om diepontlading van die groep te vermijden. Daar de belasting weg valt is er toch nog een redelijke accuspanning voorhanden (12x 3,8 + 1x 3,5) en krijg je 30%. Moment je die accu weer belast zakt die spanning als een kaartenhuisje in.
Die ene groep zorgt dus voor een slechte accu.
Die ene groep die bv nog 50% capaciteit heeft maakt dat heel je accu maar 50% capaciteit kan geven.
Met wat geluk is het onbalans dat je nog kan wegwerken maar ook die onbalans heeft een oorzaak dus het probleem zal altijd terugkomen.

Zie het als een ketting. Je ketting heeft schakels geschikt voor 100kg. Of die ketting nu 10 of 100 schakels heeft, 100kg is en blijft de max. Zit daar nu 1 schakel in van max 50kg heb je nu een ketting die max 50kg belasting mag hebben, ongeacht hoeveel 100kg schakels je nog in die ketting hebt.
We gaan er gemakshalve van uit dat het eigen gewicht van de ketting te verwaarlozen is.
Plaats reactie