ontbreken ring achterwiel / freewheel

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 27 jun 2021, 08:15
Stromeur schreef: 27 jun 2021, 00:26 Nooit geweten dat Stromer bij de klassieke ST1 ook zo'n afgevlakte achterwiel-as gebruikte. Klever doet dat na al die jaren nog steeds, terwijl Stromer is blijven door-ontwikkelen. Waarbij ze met de ST1 X aanvankelijk trouwens wel flink op hun muil gingen, maar dat is gelukkig weer opgelost.
Weet je dan toevallig ook welk probleem er opgelost werd?
In het algemeen: stevigere constructie met een hogere monkey-proof graad. Minder mogelijkheid om het achterwiel (al dan niet met geweld) verkeerd terug te plaatsen, waardoor de motor kon gaan draaien, daarmee de motorkabels aan gort trekt met een defecte motor tot gevolg.

Specifiek voor de ST1 X: achterwiel kon alsnog (...) verkeerd worden teruggeplaatst met bovenstaande tot gevolg. Dat is opgelost met een adaptertje om de achterwiel-as.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bedankt! :ay

Monkey proof is denk ik het belangrijke deel. Mijn fiets heeft ook zo'n constructie en dat kun je eigenlijk niet verkeerd doen. Maar je hebt altijd figuren die klussen onder het mom: "als het niet lukt gebruik je niet genoeg geweld"
Zo heb ik in mijn studententijd in een computerwinkel gewerkt, en daar eens garantie op een monitor moeten weigeren omdat die klant de VGA connector 180 graden gedraaid in de computer geforceerd had :bc
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 27 jun 2021, 13:14 Monkey proof is denk ik het belangrijke deel. Mijn fiets heeft ook zo'n constructie en dat kun je eigenlijk niet verkeerd doen.
Klopt. Als je gewoon rustig blijft, goed bekijkt hoe de boel in elkaar zit en bij teveel weerstand bij terugplaatsen niet gaat doordrammen, maar stopt en eerst de situatie opnieuw beoordeelt, dan kan het eigenlijk niet fout.

En toch hebben zelfs erkende Stromer dealers het bij b.v. de ST1 X voor elkaar gekregen om het verkeerd te doen :bu:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 27 jun 2021, 13:18 En toch hebben zelfs erkende Stromer dealers het bij b.v. de ST1 X voor elkaar gekregen om het verkeerd te doen :bu:
Die had ik eerder begrepen ja... Nu heb ik die constructie nooit bekeken, dus kan ik er niet over oordelen. Maar bij een opgeleide monteur zou dat niet voor mogen komen :av
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ligt ook wel een beetje aan Stromer. Die brengen nieuwe modellen op de markt terwijl de documentatie voor monteurs (serviceboeken) en eindgebruikers (handleiding) nog niet klaar is. Dat was destijds bij de ST1 X zo, en dat is b.v. bij de ST2 met riem ook gebeurd. De eerste maanden moesten monteurs zelf het wiel uitvinden.

Niet dat de handleidingen van de Klever X-Speed PINION en Alpha 45 er al wel zijn trouwens. En de app daar mag ik tot eind dit jaar op wachten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Robert Steady Speed
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jun 2021, 12:13
Locatie: Rotterdam
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 3200

Mede dankzij de foto's en de tips: het is gelukt.
Freewheel is vervangen. Via FM juiste freewheeltool geleend (die van mij paste wel in het freewheel, maar niet over de wat dikkere as). Met lange pvc buis als arm ging freewheel los. (in de bankschroef lukt het mij niet).

Lastigst was nog de rem: ik had de remklauwen teruggedrukt en blijkbaar zat de rem al op zijn eindje. Rem opnieuw gevuld met de juiste minerale olie en hij fietst weer als een zonnetje.

groeten,
Robert
Robert Steady Speed
Strömer ST1 - 2016
Gazelle Ultimate - 2022
Plaats reactie