Blauwe Stromer 983Wh accu wordt heet
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Benoem die gevaren hier dan juist. Er worden nu al zaken gedaan en uitgewisseld waar een leek niet aan moet beginnen zonder dat de buren er vanaf weten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
.
Afhv waar de cut-off stroom wordt gemeten, lader of BMS of beide.
Kleine denk fout van mij. Als de cut-off current wordt gemeten in de lader (spanning over de shunt) wordt niet te weinig maar teveel/te lang geladen.
Tenzij het BMS met de lader communiceert wat betreft de cut-off current.
Worst case stopt het BMS het laden uiteindelijk toch owv de celspanning, zeker bij onbalans.
-
- Expert
- Berichten: 291
- Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
- Locatie: Noord Limburg
- Merk SP: Stromer
- Km-stand: 4000
Dit type weerstand meten met HTK (huis,tuin&keuken) meetapparatuur zal niet meevallen.
Je dient een brug van Wheatstone te bouwen anders gaat het zeker niet lukken.
Een ander dingetje is dat de laadstroom wordt gemeten met behulp een shunt, maar de instelling van de stroom gebeurt elders. De spanningsval over dit type shunt is minimaal omdat de weerstand in ordegrootte van 10 mOhm zal liggen. Bij een laadstroom van 5A meet je 50 mV.
Succes ermee
Met de wet van Ohm lukt het wel. Stroom en spanning meten. De spanning wel op de soldeereilandjes van de shunt meten. Dus onderkant printplaat.
Opletten voor de andere zijde van de print (ingang) want daar staat ruim 300VDC op de elco, die kan flink “bijten”, ook al is de netspanning eraf.
-
- Expert
- Berichten: 291
- Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
- Locatie: Noord Limburg
- Merk SP: Stromer
- Km-stand: 4000
Lezers die niet weten hoe ze met geladen condensatoren moeten omgaan doen er goed aan om niet te experimenteren met dit soort elektronica.Jins schreef: ↑18 nov 2021, 10:46 Met de wet van Ohm lukt het wel. Stroom en spanning meten. De spanning wel op de soldeereilandjes van de shunt meten. Dus onderkant printplaat.
Opletten voor de andere zijde van de print (ingang) want daar staat ruim 300VDC op de elco, die kan flink “bijten”, ook al is de netspanning eraf.
Opletten bij het uitvoeren van de meting. Ondanks dat spanning en stroom kunnen worden gemeten zal de meetfout te groot zijn om de weerstand nauwkeurig te bepalen.
Om de CC van de lader te verminderen is de exacte weerstand niet kritisch. Of dat nu 2A is of 2,1A of 1,9A doet er niet toe dus moet de wet van Ohm volstaan. Maar ieder mag van mij zijn/haar zin doen.
Gelukkig heb ik een Klever lader, allemaal in te stellen zonder moeilijke ingrepen. Soms (niet altijd) is simpel gewoon beter.
Gelukkig heb ik een Klever lader, allemaal in te stellen zonder moeilijke ingrepen. Soms (niet altijd) is simpel gewoon beter.
Kleine weerstanden kan je thuis niet meten
Mss met analoge meter met een wijzer en je de wijzer kan op nul zetten om je meetsnoeren te neutraliseren.
Brug v weatstone is ook met presiezie te bouwen en moeilijk
Mss met analoge meter met een wijzer en je de wijzer kan op nul zetten om je meetsnoeren te neutraliseren.
Brug v weatstone is ook met presiezie te bouwen en moeilijk
-
- Expert
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
- Locatie: Zoetermeer
- Merk SP: ST1X E-bike
- Km-stand: 18000
Het meten van deze kleine weerstanden is complex, maar…de waarde ligt volgens goed ingelichte bronnen bij ongeveer 0,026 Ohm. Omdat de spanningsval over die weerstand bepaalt wat de constant current (CC) laadstroom is, zul je die dus moeten verhogen om de laadstroom te reduceren. Als de stroom bij 0,026 Ohm 3,5 A is, dan zal de stroom bij bv 0,052 Ohm de helft zijn en bij 0,078 Ohm nog 1/3. In theorie dan…..
Ik heb wat weerstandjes gekocht van 0,15 Ohm (5%, 2,5W), zodat ik kan experimenteren met verschillende weerstandswaarden: 0,15, 0,075, 0,05 Ohm etc. Ik heb het beugelvormige weerstandje (voor de locatie zie de foto elders in dit topic) losgesoldeerd en vervangen door twee stuks 0,15 parallel, dus een weerstand van 0,075 Ohm. De laadstroom blijkt bij deze weerstand 1,14 A en dat is in lijn met wat ik verwachtte.
Dat betekent dus bij een blauwe accu, dat je de accu in 18-20 uur van 0% naar 100% brengt. Dat rustige laden is eigenlijk beter voor de levensduur van de accu dan in 5 uur volpompen, maar ik vind het wel een beetje te lang. Ik zal er dus nog een derde weerstandje tegenaan plakken, dan gaat de stroom naar ca 1,6-1,7 A. Maar ik ga nu eerst even afwachten of het laadproces wordt voltooid. Dus een periode op constant current (één led permanent groen, de andere oranje), gevolgd door een periode constant voltage (één led permanent groen, de andere knipperend groen) en daarna afschakelen (twee leds permanent groen).
Ik heb wat weerstandjes gekocht van 0,15 Ohm (5%, 2,5W), zodat ik kan experimenteren met verschillende weerstandswaarden: 0,15, 0,075, 0,05 Ohm etc. Ik heb het beugelvormige weerstandje (voor de locatie zie de foto elders in dit topic) losgesoldeerd en vervangen door twee stuks 0,15 parallel, dus een weerstand van 0,075 Ohm. De laadstroom blijkt bij deze weerstand 1,14 A en dat is in lijn met wat ik verwachtte.
Dat betekent dus bij een blauwe accu, dat je de accu in 18-20 uur van 0% naar 100% brengt. Dat rustige laden is eigenlijk beter voor de levensduur van de accu dan in 5 uur volpompen, maar ik vind het wel een beetje te lang. Ik zal er dus nog een derde weerstandje tegenaan plakken, dan gaat de stroom naar ca 1,6-1,7 A. Maar ik ga nu eerst even afwachten of het laadproces wordt voltooid. Dus een periode op constant current (één led permanent groen, de andere oranje), gevolgd door een periode constant voltage (één led permanent groen, de andere knipperend groen) en daarna afschakelen (twee leds permanent groen).
- Bijlagen
-
- 971E6A5D-728C-46D0-9FAA-759BBA5ADEC4.jpeg (3.17 MiB) 721 keer bekeken
-
- 1814BEC0-5B70-4A4F-A931-2A7F0D1E7360.jpeg (2.82 MiB) 721 keer bekeken
-
- 7F61ACDD-60B1-430A-8B4E-48849170FA6F.jpeg (2.74 MiB) 721 keer bekeken
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
-
- Expert
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
- Locatie: Zoetermeer
- Merk SP: ST1X E-bike
- Km-stand: 18000
We zijn wat uren verder en het laadproces is keurig afgerond. Dit keer was het de nieuwe blauwe. Die is nog verzegeld en zit in de garantie, dus ik kan niet meten of de celgroepen goed zijn gebalanceerd. Je kunt dus in elk geval langzamer laden zonder het proces in de war te schoppen.
Wat ik me nu wel realiseer, is dat het CV-deel met de volle stroom plaatsvindt. Om het BMS meer tijd te geven om eea te vereffenen, zou ik wellicht beter een serieweerstand in het laadcircuit kunnen opnemen. Op het CC-proces heeft die weerstand geen invloed.
Dat doe ik bij de volgende lading. Dat is van de oude blauwe accu en dan kan ik zien of de temperatuur goed blijft én of de balancering beter wordt.
Wat ik me nu wel realiseer, is dat het CV-deel met de volle stroom plaatsvindt. Om het BMS meer tijd te geven om eea te vereffenen, zou ik wellicht beter een serieweerstand in het laadcircuit kunnen opnemen. Op het CC-proces heeft die weerstand geen invloed.
Dat doe ik bij de volgende lading. Dat is van de oude blauwe accu en dan kan ik zien of de temperatuur goed blijft én of de balancering beter wordt.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Het enige wat de serie weerstand doet is het kantelpunt CC/CV verschuiven. Voor balanceren maakt dat met jou lage CC niet veel uit. Je gaat toch al langer laden (lagere cut-off current) owv je grotere shunt.