Het is herfst. De bomen vallen van de bladeren (of zoiets) en het wegdek ligt er dikwijls nat en glad bij. Ideaal weer voor een winterband.
Toen ik gisterenochtend een haakse bocht moest nemen op een stukje weg met bladerenmoes, dacht ik, "wat een slakkengangetje". Maar een blik op de Omni leerde me dat ik toch nog 25 km/h reed. Op mijn winterbanden vormt die 25 km/h geen probleem, maar 't probleem zit hem eerder in 't feit dat je denkt erg traag te rijden terwijl 25 km/h nog aardig snel is.
Het gebrek aan snelheidsgevoel op de Stromer (tot 35 km/h) is vanuit dat opzicht eigenlijk best wel gevaarlijk. Ik vraag me af hoeveel glijpartijen met Stromers het gevolg zijn van een slechte inschatting van die snelheid.
(Nog niet gevallen, mijn engelbewaarder heet 'Winter Premium II")
Bochten
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ik denk dat het niet zozeer met de Stromer zelf te maken heeft maar met het feit dat je nèt daarvoor nog 45 km/h reed. Hetzelfde heb je met de auto als je vanaf de snelweg gelijk terug moet naar 50 of zo. Dan heb je ook het gevoel dat je stil staat.
Maar je moet in deze mannen inderdaad goed bewust zijn van je snelheid. Ik zag afgelopen maandag in de stromende regen, over een partij blaadjes in een scherpe bocht dat ik 20 reed. Da's normaal erg traag voor die bocht, maar nu toch liever wat voorzichtiger! En dat met de SMGT3, welke ook enorm veel grip heeft.
Maar je moet in deze mannen inderdaad goed bewust zijn van je snelheid. Ik zag afgelopen maandag in de stromende regen, over een partij blaadjes in een scherpe bocht dat ik 20 reed. Da's normaal erg traag voor die bocht, maar nu toch liever wat voorzichtiger! En dat met de SMGT3, welke ook enorm veel grip heeft.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Ik durft de stelling wel aan dat het te maken heeft met vaardigheid en ervaring.
De mensen die geen racefiets of mtb ervaring hebben en op een Stromer stappen staan per definitie met 2-0 achter. Het is wat mij betreft net als bij autorijden; pas na vele kilometers weet je echt wat je doet en sommigen leren het nooit.
De mensen die geen racefiets of mtb ervaring hebben en op een Stromer stappen staan per definitie met 2-0 achter. Het is wat mij betreft net als bij autorijden; pas na vele kilometers weet je echt wat je doet en sommigen leren het nooit.
Ik heb geen ervaring met racefiets of mbt. Maar extreem voorzichtig, vooral in de bochten. Wel nu bijna 15000 km ervaring en 0 keer gevallen in een bocht door te hoge snelheid, wel 1 keer vanwege ijzel. Ik rij net als Sylvia volgens mij. Zijn de vrouwen op een stromer voorzichtiger?Daniel1975 schreef: ↑15 nov 2018, 11:31 Ik durft de stelling wel aan dat het te maken heeft met vaardigheid en ervaring.
De mensen die geen racefiets of mtb ervaring hebben en op een Stromer stappen staan per definitie met 2-0 achter. Het is wat mij betreft net als bij autorijden; pas na vele kilometers weet je echt wat je doet en sommigen leren het nooit.
Ik heb geen idee, zijn er meer vrouwen op het forum?
ST2 rijder sinds juli 2016. Ik gebruik de Stromer vooral voor woon-werk verkeer.
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
2-0 achter wil niet zeggen dat je niet met 2-3 kunt winnen
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23015
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Het zal nooit voor alle mannen versus alle vrouwen gelden, maar volgens mij rijden vrouwen over het algemeen inderdaad voorzichtiger. (Ik pak een haakse bocht echt niet met 25km/u. Als het een smal fietspad is, dan zak ik rustig terug naar 17km/u.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Met 10000den km racefiets ervaring denk ikwel dat ik de risico's ken. Op een Stromer heb je gewoon een andere snelheidservaring.Daniel1975 schreef: ↑15 nov 2018, 11:31 Ik durft de stelling wel aan dat het te maken heeft met vaardigheid en ervaring.
De mensen die geen racefiets of mtb ervaring hebben en op een Stromer stappen staan per definitie met 2-0 achter. Het is wat mij betreft net als bij autorijden; pas na vele kilometers weet je echt wat je doet en sommigen leren het nooit.
DIe bocht kan ik in droge omstandigheden zonder enig probleem tegen 35 km/h nemen. Ik had ook nu nog reserve, ik vertraag niet tot een bepaalde snelheid op voorhand, je voelt gewoon wat mogelijk is en wat niet. Ik neem niet direct risico's, laatste val was bijna 10 jaar geelden (eerste ervaring met klikpedalen)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
@tomasj: ik denk dat onze fietservaring in dezelfde orde van grootte ligt. Deel volledig jouw mening: je voelt gewoon hoe hard je die bocht in kunt gaan, je kijkt niet naar je teller. Sowiso is de Omni niet ergonomisch genoeg geplaatst om op te kijken in een bocht.
Op de weg mag ik mijzelf gelukkig prijzen dat ik nog nooit serieus ben gevallen, alleen in de koers enkele keren zonder erg de berm in.
Wel een paar blij geweest met mijn beschermengeltje (oa. afdaling Col du Glandon).
Op de weg mag ik mijzelf gelukkig prijzen dat ik nog nooit serieus ben gevallen, alleen in de koers enkele keren zonder erg de berm in.
Wel een paar blij geweest met mijn beschermengeltje (oa. afdaling Col du Glandon).
In afdalingen probeer ik nu toch de snelheid te beperken tot 60-65 km/hDaniel1975 schreef: ↑15 nov 2018, 18:59 @tomasj: ik denk dat onze fietservaring in dezelfde orde van grootte ligt. Deel volledig jouw mening: je voelt gewoon hoe hard je die bocht in kunt gaan, je kijkt niet naar je teller. Sowiso is de Omni niet ergonomisch genoeg geplaatst om op te kijken in een bocht.
Op de weg mag ik mijzelf gelukkig prijzen dat ik nog nooit serieus ben gevallen, alleen in de koers enkele keren zonder erg de berm in.
Wel een paar blij geweest met mijn beschermengeltje (oa. afdaling Col du Glandon).
Mijn engelbewaarder moet geen overuren kloppen van mij
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Was niet eens op hoge snelheid. Ik maakte de fout die velen op die plek (de eerste dalende bochten na de top richting Mauriennedal) maken: de weg is veel steiler dan het lijkt en de bochten scherper dus je komt met te hoge snelheid voorbij je rempunt. Is 7-8jr geleden en kan de film in mijn hoofd nog steeds afdraaien....