België: Geen BA verzekering meer nodig voor meeste elektrische fietsen

Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

RudydG schreef: 22 apr 2019, 17:12 Met dank voor dit topic!!!
Ik was echt in de veronderstelling, en mijn verzekeringsagentschap bevestigde mij, voor de Stromer ST1X 2018 geen BA nodig, hebben de polis van mijn verzekering familiale erbij genomen, en tot de conclusie gekomen dat de risico's gedekt zijn via deze verzekering.
Echter, na het doorspitten van dit topic, vertrekkende van de fiets, die, buiten het feit dat de 20km via de service menu te benaderen valt, ook de "garagestand" heeft, wat ook als autonoom rijden beschouwd kan worden, ben ik ook overtuigd dat ik een BA motorijtuig moet hebben.
Daarnet een mail gestuurd aan mijn agent, met de vraag om:
-Van de verzekeringsmaatschappij een dokument te bekomen, dat mijn stromer met mijn chassinummer verzekerd is via mijn polis. (wat ik niet ga krijgen vermoed ik)
-Anders een voorstel tot BA verzekering te maken.
Ben ik blij dit topic tegengekomen te zijn! en ook de duidelijke en gefundeerde volharding van Stromeur en Galvas. Ik was kompleet in ontkenning, door foute info van FM en verzekeringsagent.
Het maffe aan het hele verhaal, is dat ik van een héél goede elektrische fiets kwam, maar een stromer gekocht heb om reglementair te kunnen rondrijden, go figure!!
HEEL herkenbaar :bu:
BadPritt
Expert
Expert
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 mar 2018, 22:24

In het boekske van de VWB staat dat hun verzekering vanaf nu ook geldt voor speed pedelecs met garageknop tot 6 km/u.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Maakt weinig (lees : niets) uit aangezien de wetgever het heeft over autonoom rijden ongeacht de snelheid, dus zo lang de wetgeving nog niet is aangepast is de BA Motorrijtuigen nog altijd de enige verzekering waarmee je wettelijk in orde bent met je Belgische SP.

Afbeelding
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
BadPritt
Expert
Expert
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 mar 2018, 22:24

dus kan je inderdaad een bekeuring krijgen van oom agent als hij er zin in heeft om één te geven
TornadoTom
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 sep 2021, 16:14
Locatie: regio Gent

Als ik even kijk naar de officiele site van Vlaanderen:
Als de trapondersteuning aangehouden blijft, ook bij snelheden boven 25 km/uur, is er geen speciale verzekering vereist. De familiale BA-verzekering (Burgerlijke Aansprakelijkheid) is dan voldoende. Als de speedpedelec zich autonoom kan voortbewegen zonder trapondersteuning boven de snelheid van 25 km/uur, dan is een BA-verzekering bromfiets vereist. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de FOD Economie.
Bron: https://www.vlaanderen.be/elektrische-fietsen
30-jarige amateurwielrenner die zoekt of en welke SP ik moet kopen
Plaats reactie