Ongoing review: de Klever X SPEED PINION

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Dat wordt niet vermeld, maar ik heb de vraag al gesteld aan SQlab ... wordt (hopelijk) vervolgd. ;)
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Golvas schreef: 18 jul 2020, 12:20 Een Nederlands lid van het Kleverforum heeft zijn bestelde X Speed Pinion ontvangen : https://www.klever-forum.com/viewtopic.php?f=4&t=667
Ik zie net - in deze bijdrage van 12 aug 2020 - dat de eigenaar van deze X Speed Pinion wél een comfortstuur op zijn SP heeft ... :bn:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Lampo
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2020, 19:45
Locatie: Leiden
Merk SP: Klever X-Speed Pinion 1200Wh
Km-stand: 250

Aanstande vrijdag zou mijn Klever X-Speed Pinion met 1200 Wh accu afgeleverd worden, maar met de maatregelen die vanavond aangekondigd schijnen te worden, vrees ik met grote vrezen... :bh:
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Ik vrees - na het lezen van de nieuwsberichten over jullie lockdown - dat jouw vrezen gegrond gaan zijn ... :ai
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Stromeur schreef: 13 dec 2020, 22:57 wat is de greeplengte van dit stuur?
Ik heb contact gehad met een medewerker van SQlab, die me twee keer uitgebreid geïnformeerd heeft.

Het SQlab 311 2.0 stuur wordt geleverd met een standaardbreedte van 740 mm en men geeft aan dat dit stuur per zijde 20 mm in te korten is … om het inkorten te vergemakkelijken zijn er op beide uiteinden markeringen per 5 mm aangebracht.

Het lengte van het rechte stuk dat overblijft na het inkorten bedraagt ruim 150 mm, volgens de medewerker wordt dit type stuur sowieso al veel op trekkingfietsen die uitgerust zijn met Rohloff of Pinion versnellingen gemonteerd.

Ik kreeg als advies om met de standaardbreedte van start te gaan (kabellengte ?) omdat deze breedte veel stabiliteit en een fijn rustig stuurgedrag biedt … handvatten met een open einde kunnen naar binnen worden geschoven om de juiste breedte te vinden alvorens definitief in te korten.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Golvas schreef: 17 dec 2020, 08:16 Het SQlab 311 2.0 stuur wordt geleverd met een standaardbreedte van 740 mm en men geeft aan dat dit stuur per zijde 20 mm in te korten is
Dus je kunt tot max. 700mm inkorten. Dat is 35mm breder dan het Klever stuur (en 5mm breder dan het stuur van de nieuwe ST2, die is 695mm). Op zich nog steeds een prima maat. Al geef ik zelf de voorkeur aan het Klever stuur, maar ik ben klein en vrij smal gebouwd, qua schouders.
Golvas schreef: 17 dec 2020, 08:16 Het lengte van het rechte stuk dat overblijft na het inkorten bedraagt ruim 150 mm
Perfect!
Golvas schreef: 17 dec 2020, 08:16 Ik kreeg als advies om met de standaardbreedte van start te gaan (kabellengte ?)
Dat wordt wel een dingetje, zit retestrak op de PINION. Als je wil kan ik dit weekend weleens kijken hoe ver ik de spullenboel op kan schuiven. Alleen de high rise maakt het misschien nog wat lastiger.
Golvas schreef: 17 dec 2020, 08:16 handvatten met een open einde kunnen naar binnen worden geschoven om de juiste breedte te vinden alvorens definitief in te korten.
Dat is geen probleem. Ergon einddopjes eraf en klaar.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromeur schreef: 31 jul 2020, 20:48 Verbeterpunten:
Beperkte actieradius. De 850Wh accu doet onder optimale omstandigheden en met een lichte berijder ca. 40-45km bij maximale ondersteuning. In de winter en/of bij zware wind tegen zal daar - afhankelijk van gewicht en lengte van de berijder - slechts 20 a 30km van over blijven. Goede zaak dat een 1,2kWh accu is aangekondigd voor eind dit jaar (gaat wel "bulky" ogen in het frame)
Update: de nieuwe 1200Wh accu is inmiddels leverbaar en wordt momenteel door mij getest:

viewtopic.php?f=36&t=4112

Mijn actieradius op de PINION van 40-45km met 850Wh accu in de zomer is nu gestegen naar ca. 61km in de winter (9 graden, nat wegdek, windkracht 5). Bij zomerse temperaturen verwacht ik dat dit zeker 70 a 75km zal worden. Netjes!

Omdat ik hier nu zowel de nieuwe Stromer ST2 met riem plus 983Wh accu en de Klever X-Speed PINION met 1200Wh accu heb staan, en daarmee precies dezelfde route heb gereden, is de conclusie dat deze beide combinaties EXACT dezelfde actieradius hebben.

Stromeur schreef: 31 jul 2020, 20:48 Toeterknop zit niet binnen direct handbereik.
Bij de nieuw aangekondigde Klever X-Speed PINION Alpha wordt dit aangepast. Op de Alpha komt een kleurendisplay, waarbij de grootlichtknop verplaatst wordt van de remhendel naar de display, en de toeterknop verplaatst wordt naar de remhendel.

Stromeur schreef: 31 jul 2020, 20:48 Het voorspatbord resoneert op hobbelige klinkerwegen en raakt dan hoorbaar de band.
Het testmodel dat ik hier nu heb staan vertoont dit probleem niet.

Stromeur schreef: 31 jul 2020, 20:48 De display oogt achterhaald, toont weinig gegevens en de bediening is omslachtig/irritant. De Klever Dashboard app laten meedraaien op je smartphone aan het stuur compenseert dit wel heel goed.
De display wordt op de X-Speed Alpha dus vervangen door een kleurendisplay. Behuizing en menustructuur blijven wel hetzelfde.

Stromeur schreef: 31 jul 2020, 20:48 Schwalbe Super Moto X banden doen hun werk goed, maar bieden weinig comfort en het is oppassen bij nat wegdek.
Ik heb nu een test-bike staan in de natte winterperiode en het is écht heel erg oppassen met deze banden. Wat mij betreft zijn winterbanden op de X-Speed PINION onmisbaar vanaf de herfst. Niet vanwege de sneeuw want dat hebben we hier de laatste jaren nauwelijks, maar vanwege te weinig grip op nat wegdek, zeker met bladerblerf en modder erbij.

Stromeur schreef: 31 jul 2020, 20:48 "Nice to haves"
Bike niet zwaarder dan 35kg laten worden t.b.v. de hanteerbaarheid. De PINION weegt in huidige configuratie met 600W motor en 850Wh accu al 32,2kg. Ik vind dat erg veel worden.
De X-Speed PINION met nieuwe 1200Wh accu weegt, nagewogen, 34,5kg.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Als je 1200/850wh x 45km bereik in de zomer van de 850wh accu, zou je op 63,5km voor de 1200wh accu komen.
70-75km lijkt dan wel optimistisch. (feitelijk moet de 850wh dan minder dan 850wh presteren, of de 1200wh meer)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik snap wat je bedoelt, maar de feiten liegen niet. Als ik nu in de kou, met windkracht 5 en op zeiknat wegdek 61km ver kom, dan wordt dat in de zomer onder goede omstandigheden een pak meer dan de 2,5km extra uit jouw berekeningen. Voor een gemiddeld persoon (groter/zwaarder dan ik) zal het relatief wel minder zijn.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Edgecrusher schreef: 22 dec 2020, 12:57 Als je 1200/850wh x 45km bereik in de zomer van de 850wh accu, zou je op 63,5km voor de 1200wh accu komen.
70-75km lijkt dan wel optimistisch. (feitelijk moet de 850wh dan minder dan 850wh presteren, of de 1200wh meer)
Met een grotere accu staan er meer cellen parallel, dus een lagere stroom per cel. Daarmee heb je minder warmte ontwikkeling en minder spanning terugval. Ik weet niet hoeveel verschil dat uitmaakt, maar het is zeker merkbaar.

Ik merkte dit ook toen ik van mijn 735Wh accu naar 1260Wh ging. Ik had daarmee meer voordeel dan ik "simpel berekend" op papier zou moeten hebben.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie