Ongoiing review: de Klever X SPEED PINION

Bca1984
Runner-up
Runner-up
Belgium
Merk SP: Nog te beslissen

Stromeur schreef: 29 dec 2020, 13:59 Omdat ik beide SP's hier nu in huis heb om te testen, heb ik in het ST2-reviewtopic een vergelijking gemaakt tussen de Stromer ST2 en de Klever X-Speed PINION. Dat is een fotofinish!

viewtopic.php?p=93036#p93036
Heel interessant, bedankt!

Ik lees toch weer dat de schwalbe banden op de klever bijna ondermaats zijn bij regenweer. Ik was wel van plan om op de pinion ook in de regen te rijden, maar als ik dit allemaal lees, is het om schrik te krijgen bij nat weer. Zijn er dan geen alternatieven voor de schwalbe super moto-x? Pirelli?
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Merk SP: Klever X Alpha 45

Beetje regen maakt niet uit hoor. Maar als die regen resulteert in een glad wegdek, b.v. na een lange periode van droogte, in de herfst, bij wegwerkzaamheden, tijdens de aardappel- of bietenoogst of na wekenlang aanhoudende regen, dan is het uitkijken geblazen.

Ik heb het hele jaar door op Schwalbe Big Bens op een Stromer ST1 X gereden. Die zijn vergelijkbaar met de Super Moto-X en dat kan best, zolang je je rijgedrag maar drastisch aanpast aan de omstandigheden. Maar in de praktijk doen veel SP-rijders dit te weinig en dan is een winterband gewoon de beste keus.

De Schwalbe Super Moto-X op de PINION is 27,5" x 2,4". Ik weet niet welke maat-eisen Klever aan de banden van de X-Speed PINION stelt, want ik heb hier geen handleiding en op de website is die ook niet te vinden. Ik zal ze eens vragen.

(Op de "gewone" X-Speed staat Klever de Top CONTACT Winter II Premium toe, die is met 27,5" x 2,00" wel een stuk smaller. Als de velg op de PINION dezelfde is gebleven, dan zou die erop mogen.)
Stromer ST1 X (2017) --> Stromer ST2 S (2018) --> Klever X Alpha 45 (2021)
Lampo
Pro
Pro
Netherlands
Merk SP: Klever X-Speed Pinion 1200Wh
Km-stand: 250

Ik ben benieuwd wat je te horen krijgt van Klever, want na jouw samenvatting denk ik dat de Schwalbe Moto-X het zwakke punt van de Klever Pinion is (wegligging, comfort). Ik wil zelf het hele jaar door rijden, dus ik zal sowieso gaan kijken naar een geschikte winterband en daarnaast ben ik benieuwd wat een andere zomerband doet met het comfort. Want ik ben heel erg blij met de verende voorvork (veel fietspaden hier met boomwortels), maar vanuit de achterkant krijg ik nu wel een behoorlijke 'trap'.

Mag je ook niet zo maar wisselen van band? Want jij bent erg tevreden over de banden onder de nieuwe ST2 toch Stromeur? Dat zou dan een mooi alternatief kunnen zijn voor de Schwalbes...
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands

Volgens mij is Klever nu dicht (Kerstvakantie), maar ik drop ze vandaag alvast een mailtje hierover, dan horen we dat volgende week wel.

Kun jij eens in het boekje van je PINION kijken wat Klever daarin zegt over de bandenmaat?
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan

Continental Urban contact E50 in 27,5x2.2 (55-584)
Of een paar Stromer E-gridlock in 57x584 ;)
(Scheelt mar 3-5mm in de breedte, en met SP typegoedkeuring)
Lampo
Pro
Pro
Netherlands

Stromeur schreef: 30 dec 2020, 13:23 Kun jij eens in het boekje van je PINION kijken wat Klever daarin zegt over de bandenmaat?
Dat is het punt: ik heb er geen boekje bijgekregen... De gebruiksaanwijzing zou ik kunnen downloaden van de website van Klever, maar:

1. De link werkt niet
2. De link suggereert dat je verwezen wordt naar de handleiding van de X-Speed van 2019, dus daar staat de Pinion nog helemaal niet in...

Ik heb al een email gestuurd naar Klever Nederland, maar tot nog toe heb ik nog geen reactie ontvangen...
Lampo
Pro
Pro
Netherlands

Edgecrusher schreef: 30 dec 2020, 14:45 Continental Urban contact E50 in 27,5x2.2 (55-584)
Die Stromer E-Gridlock ligt toch op de ST2? Dat is voor mij wel echt een serieuze optie.

Vandaag weer 42 km gefietst met 50% van de accucapaciteit, was weer heerlijk, maar ik wil wel nog een comfortabeler zadel én het was wel.een beetje oppassen met de natte wegen. Daarnaast viel.het mij op als beginnend speed pedelecer dat automobilisten beter op je reageren als het donker is en ik met de goede verlichting op de rijbaan rij. Wellicht omdat de ketekenverlichting er dan voor zorgt dat het kenteken heel zichtbaar is?
Golvas
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter

Eind vorige week via mail contact opgenomen met een Klever dealer die een goede reputatie heeft en die vanuit de twee locaties waar ik verblijf - ondanks de afstand - vrij vlot bereikbaar is.

Ik had een aantal vragen geformuleerd waarop ik gisteren een kort en krachtig antwoord ontving : vanaf 2021 wordt de samenwerking met Klever stopgezet wegens de slechte service die ze krijgen. :bn:
Golvas V2.0 🇧🇪

:bike: Stromer ST2 2018 - Sport 20" - Matt Black - :battery: 983 Wh
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands

Ik denk dat zo'n verhaal altijd meerdere kanten heeft. We kennen dit ook wel van Stromer dealers. En ook Klevers zijn een tijd lang bepaald niet probleemvrij geweest. De twee testers die ik hier heb gehad trouwens wel, die zijn 100% functionerend. Maar slepende issues ijlen altijd lang na, zowel bij dealers als consumenten.

Het zal iig niet het beleid zijn van Klever, want zij zijn juist bezig met uitbreiding van het dealernetwerk vertelden ze.

Wel balen..
Bca1984
Runner-up
Runner-up
Belgium
Merk SP: Nog te beslissen

Edgecrusher schreef: 30 dec 2020, 14:45 Continental Urban contact E50 in 27,5x2.2 (55-584)
Ik heb de vraag in de klever groep op Facebook gesteld. Daar rijden momenteel verschillende mensen (met de gewone x-speed waarschijnlijk) met de volgende banden (of deze raadden ze toch aan):

Continental top contact
Continental city plus
Schwalbe mtb+
Pirelli eCycle GT

Of dit wel mag laat ik even in het midden...

Ik zou sowieso de schwalbes eronder laten zitten om te beginnen, en mocht ik het toch onveilig vinden, alsnog overschakelen op een andere band.

Volgende week beslissen tussen de klever pinion en de ST2 😊
Plaats reactie