Ongoing review: de Klever X SPEED PINION

Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen Stromeur,

toffe (doorlopende) review. Hier word ik gelukkig van !

Op dit moment is de ST3 voor mij de meest logische keuze voor een SP voor mijn woon/werkverkeer van 130 km/dag. Da's door al de Corona-beperkingen opeens behoorlijk teruggedrongen tot een wekelijkse trip maar ik hoef nog steeds het OV niet in. Daarmee blijf ik dus ook een SP-gebruiker.
Ik zit niet "vast" aan Stromer maar op dit moment is de ST3 dus mijn keuze. Bovendien nog eens gesteund door een actieve FM die wel eens wil zien hoe lang zo'n ST3 meegaat.
Maar direct als Klever eindelijk eens die 1,2 KW accu vrij gaat geven is er een reële concurrent op de markt die, ere wie ere toekomt, niet zo bekrompen design boven functionaliteit plaatst.

Ik volg dit draadje met grote interesse...…

Succes.
Veel veilige fietskilometers toegewenst,
Reinout
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22964
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Reinout-ST3 schreef: 14 mei 2020, 09:28 Da's door al de Corona-beperkingen opeens behoorlijk teruggedrongen tot een wekelijkse trip maar ik hoef nog steeds het OV niet in.
En dat is maar goed ook, denk ik dan. Zou zomaar kunnen dat angst voor een overvol OV uiteindelijk meer mensen richting de SP beweegt, zoals nu al gebeurt met de fiets en e-bike.
Reinout-ST3 schreef: 14 mei 2020, 09:28 Ik zit niet "vast" aan Stromer maar op dit moment is de ST3 dus mijn keuze. Bovendien nog eens gesteund door een actieve FM die wel eens wil zien hoe lang zo'n ST3 meegaat.
En daar zijn wij allemaal rázend benieuwd naar. Wat dat betreft blijf je ons beste proefkonijn. Hoeveel heb je inmiddels op de teller van jouw Drie staan?
Reinout-ST3 schreef: 14 mei 2020, 09:28 Maar direct als Klever eindelijk eens die 1,2 KW accu vrij gaat geven is er een reële concurrent op de markt die, ere wie ere toekomt, niet zo bekrompen design boven functionaliteit plaatst.
Yup, en een tweede accu, of dat nou 570Wh, 850Wh (die rond die tijd ongetwijfeld goed 2e hands te krijgen gaan zijn) of 1,2kWh is, schuif je zó je Ortlieb in. Dat gaat met de Stromer torpedo niet.

Een uitgebreidere vergelijking op specificatie-niveau tussen deze Klever en de ST3 staat ook nog in de planning, want de ST3 is hier echt wel de te kloppen SP vind ik.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen Sylvia,

helemaal eens met je Corona // OV-opmerking. Geen idee hoe het in de (nabije) toekomst gaat maar hoe we straks in "de nieuwe samenleving" ons woon-werkverkeer gaan doen gaat beïnvloedt worden.
Op werk was men altijd wat terughoudend met mijn SP-afstanden maar spontaan krijg ik nu bijval.
Niets ten nadele van het OV, voor velen een logisch vervoermiddel, maar de SP heeft door de huidige omstandigheden gewoon een extra voordeel.

Ik sta met m'n ST3 nu op 17500 km; dat hadden er eigenlijk al dik 20000 moeten zijn. In deze Corona-tijd maak je wel bizarre gemiddelde snelheden want het is stukken rustiger op de weg. Kijk maar eens naar het gemiddelde van afgelopen maandag: 41,4 km/h. En da's met windkracht 4 a 5 schuin tegen !
huidige stand
huidige stand
Screenshot_20200514-101455_Stromer OMNI.jpg (48.54 KiB) 7889 keer bekeken
De accu's doen het perfect. De ene is nu een dik jaar oud en staat nog op 91%; de andere is 2 1/2 jaar oud en staat op 90%. Dat vind ik echt keurige waarden. Zoals het nu loopt zal ik dan ook geen nieuwe accu kunnen claimen. Ben wel blij dat ik het accuverloop zo netjes bij kan houden met mijn Revolts-laders (die firma lanceert nu batch 2 maar dan zijn ze vet € 500 per lader want er komt ook nog 21% importtax bij ?! aaarrghh (https://www.koulombus.ch/shop-en/s-1-2/ ).
Hoe de kwaliteit is van de accu kan je jammergenoeg niet constateren in je toebedeelde maand.
De ST3 doet het keurig zonder noemenswaardige incidenten. De torpedo-accu kan ik mooi kwijt in JRoen's accutrasporter maar zo'n Klever-beautycase is natuurlijk veel makkelijker weg te werken.

En nu weer on-topic met je Klever-review.
Grtz, Reinout
+/-
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:13

Reinout-ST3 schreef: 14 mei 2020, 09:28 Maar direct als Klever eindelijk eens die 1,2 KW accu vrij gaat geven is er een reële concurrent op de markt die, ere wie ere toekomt, niet zo bekrompen design boven functionaliteit plaatst.
Bekrompen? :shock:
ST3 black, Citroëns: 2cv6 red, cx25 black, ds21 grey, c3 white
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Ja. Zoals het korte voorspatbord waardoor de Stromer door blerf bij slecht weer en bagger op de weg tussen BB en achterlicht wordt onder gebaggerd. Er zijn nog wel een paar voorbeelden te noemen. Van Zijp Techniek heeft het druk met printen van spatbordverlengers.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
+/-
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:13

Prima toch? Kan ik met mooie korte spatbordjes rijden en kan een ander nog wat verdienen met printspul.
ST3 black, Citroëns: 2cv6 red, cx25 black, ds21 grey, c3 white
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1819
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Leuk zo een review....wel een interessante fiets, echter vindt ik het design ook minder dan de stromer...maar uiteindelijk is hoe hij fietst belangrijker dan hoe hij eruit ziet...al wil je beiden natuurlijk :-)
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22964
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Eerste indruk, deel 2

Oké, Klever gaat dus voor Urban. En dat zie je niet alleen aan de algehele look en b.v. het stuur, maar ook in de verdere afwerking.

Onze Stromers zij voorzien van MTB-pedalen met pinnen. Klever kiest voor een (no-name) platform-pedaal met anti-sliplaag. Natuurlijk voorzien van de verplichte oranje reflectoren. Ik ben zelf meer van de MTB-pedalen, al vond ik de kunststof pedalen op mijn ST1 X 2017 zwaar tegenvallen in de regen: ze werden te glad. Die heb ik toen vervangen door alu pedalen: nooit meer ergens last van gehad. Ook niet met de alu pedalen op mijn ST2 S, dus dat lag echt aan het materiaal.

Voordeel van platformpedalen is wel dat je hier feitelijk met elke schoen mee kan rijden. Een zool met stevig profiel en voldoende dikte om de pinnen op MTB-pedalen niet te voelen, is hier niet nodig. Mij maakt het niet uit, ik rij toch met wandelschoenen (b-tjes), maar bij Klever hoéft dat dus niet. Bij de eerste rit in een goeie regenbui zal ik wel merken of deze pedalen voldoende grippen.

Klever X Speed Pinion pedaal.jpg
Klever X Speed Pinion pedaal.jpg (4.84 MiB) 7629 keer bekeken

Het zadel op de X SPEED PINION is een Selle Italia NET. Oogt als een lekker comfortabel stadszadel, dat je trouwens ook met leuke custom covers kunt bestellen:

https://netsaddle.selleitalia.com/

Uiteindelijk is een zadel wel superpersoonlijk. Ik ga er nooit vanuit dat ik een zadel dat af fabriek bij een bike wordt geleverd prettig vind. Zelf ben ik b.v. meer van de harde zadels. Maar deze Selle Italia NET zou ademend zijn, en waterdicht. Dus als zachte, iets bredere zadels je ding zijn, dan zou je geen nat achterste moeten krijgen wanneer je Klever een paar uur onbemenst in de regen heeft gestaan.

Ook over dit zadel volgt meer als ik er wat kilometers op heb zitten.

Klever X Speed Pinion pedaal zadel.jpg
Klever X Speed Pinion pedaal zadel.jpg (4.61 MiB) 7629 keer bekeken
Klever X Speed Pinion pedaal zadel 2.jpg
Klever X Speed Pinion pedaal zadel 2.jpg (5.23 MiB) 7629 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22964
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De drager op de Klever is van Racktime met 15mm buizen, en heeft een maximale belastbaarheid van (JOEPIE!) 25 kilo. In vergelijking met deze drager is de 11mm Racktime op onze Stromers met een max. belastbaarheid van 17kg maar een iel ding.

Overigens heb ik aan de 17kg altijd genoeg gehad voor al mijn kantoorspullen, kleding, reparatiesetje, lunch, lader, yadadaa. Maar zodra je een extra accu mee wil nemen wordt toch krap. Dus doe mij maar 25kg, maar dan wel op een mooier ontworpen drager :mrgreen:

Klever X Speed Pinion racktime.jpg
Klever X Speed Pinion racktime.jpg (3.94 MiB) 7624 keer bekeken

Op de X SPEED PINION die ik geleverd kreeg om te testen zitten twee sloten. Dat is niet standaard; Klever wil gewoon dat ik de bike goed op slot zet. Een ABUS vouwslot is gemonteerd onderaan de schuine bovenbuis. Het ringslot trof ik op een verrassende plek: via een adapter samen met de achterreflector gemonteerd aan de bagagedrager.

Opnieuw, sorry, ik vind dit geen gezicht. Maar vooruit, hij zit erop en persoonlijk vind ik een ringslot onmisbaar. Het is bovendien de makkelijkste manier om te voldoen aan de polisvoorwaarden van de meeste anti-diefstalverzekeringen.

Klever X Speed Pinion racktime 2.jpg
Klever X Speed Pinion racktime 2.jpg (3.14 MiB) 7623 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22964
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De lader: keurig ding in een nette aluminium behuizing. Stukken beter dan het broodtrommeltje (de CR245) van Stromer, die inmiddels gelukkig is opgevolgd door de stille, stevigere en meer compacte CR246. De Klever lader wordt op de accu aangesloten via een mini-XLR, heeft een aan/uitknop en één multifuntionele LED (6 functies).

Overigens maakt de fan in deze Klever lader minimaal zoveel herrie als ons broodtrommeltje, dus opladen op kantoor in gezelschap van collega's is er niet bij: daar ga je geen vrienden mee maken. De accu stond hier in de woonkamer te laden terwijl ik zat te werken -> nope. Teveel en te irritant geluid. Met mijn CR245 hou ik het langer uit in de woonkamer.

Klever lader.jpg
Klever lader.jpg (3.42 MiB) 7612 keer bekeken
Klever lader (2).jpg
Klever lader (2).jpg (2.96 MiB) 7612 keer bekeken
Klever lader (3).jpg
Klever lader (3).jpg (3.19 MiB) 7612 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie