Klever X-Speed PINION Alpha

MarkSpartaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 apr 2021, 19:02
Locatie: Dordrecht
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 1600

Hallo Ik weer
Ben donderdag voor het eerst naar mijn werk gefietst onder winderige omstandigheden.De actieradius van de Alpha met 1200 watt accu is al eerder onderwerp van discussie geweest op het forum en mijn 1e ervaringen zijn positief.Op de heenweg van 31 km met flinke stukken behoorlijk wind tegen ( mijn route heeft een knik met 2 verschillende richtingen qua wind) na aankomst op mijn werk nog 52% over.Terug ook 31 km, met bft 6 a 7 vol op mijn kop voor zeker 13 a 14 km. Voor een belangrijk deel bovenaan een rivierdijk gereden ( langs de Amer) en een fietspad van 4 km richting het tochtgat van de Moerdijkbrug 48% over op de accu. Weeg zelf 90 kg en al te wetenschappelijk is het allemaal niet maar het geeft mij wel een positief gevoel over de actieradius.
Sparta E-Speed M9B Sept. 2017 , Klever X Speed Pinion Alpha April 2021
Nothing behind me, everything ahead of me, as is ever so on the road.
Jack Kerouac, On the Road
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

MarkSpartaan schreef: 02 mei 2021, 15:54 Hallo Ik weer
Ben donderdag voor het eerst naar mijn werk gefietst onder winderige omstandigheden.De actieradius van de Alpha met 1200 watt accu is al eerder onderwerp van discussie geweest op het forum en mijn 1e ervaringen zijn positief.Op de heenweg van 31 km met flinke stukken behoorlijk wind tegen ( mijn route heeft een knik met 2 verschillende richtingen qua wind) na aankomst op mijn werk nog 52% over.Terug ook 31 km, met bft 6 a 7 vol op mijn kop voor zeker 13 a 14 km. Voor een belangrijk deel bovenaan een rivierdijk gereden ( langs de Amer) en een fietspad van 4 km richting het tochtgat van de Moerdijkbrug 48% over op de accu. Weeg zelf 90 kg en al te wetenschappelijk is het allemaal niet maar het geeft mij wel een positief gevoel over de actieradius.
Goed dat je eerste ervaring positief is.
Om het beeld compleet te maken helpt het misschien om te vermelden wat de ondersteuning stand was waar je in reed en de gemiddelde snelheid van de ritten !
:cool2:
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
MarkSpartaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 apr 2021, 19:02
Locatie: Dordrecht
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 1600

Ondersteuningstand was overwegend maximaal , behalve de 1e 2,5 km heen en de laatste 2,5 km terug door woonwijk , daar ec. om het veilig te houden.Gem snelheid moet ik even kijken als ik weer thuis ben , zit nu elders😭
Sparta E-Speed M9B Sept. 2017 , Klever X Speed Pinion Alpha April 2021
Nothing behind me, everything ahead of me, as is ever so on the road.
Jack Kerouac, On the Road
MarkSpartaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 apr 2021, 19:02
Locatie: Dordrecht
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 1600

Kan volgens mij geen gemiddelde snelheid aflezen , en heb ook de rit tijden niet bijgehouden .Kan de gemiddelde snelheid dus niet aangeven.Voor wat het waard is heb vandaag de accu na donderdag leeggereden
op 8% na onder vergelijkbare winderige omstandigheden en over beide dagen 60 km gehaald.Bij benadering 72% Max ondersteuning ,20% toer en 8% economy.En het was op beide dagen echt straf met de wind en wind tegen sowieso hoogste ondersteuning gepakt .Vind trouwens die knipperlichten echt geinig maar of mijn medeweggebruikers ze overdag opmerken ?
Sparta E-Speed M9B Sept. 2017 , Klever X Speed Pinion Alpha April 2021
Nothing behind me, everything ahead of me, as is ever so on the road.
Jack Kerouac, On the Road
Gebruikersavatar
nnicloo
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mei 2020, 09:30
Locatie: Alsemberg, België

Hallo iedereen,

Vorige vrijdag heb ik, dankzij rijwielen Cadans uit Leuven, ook een uitgebreide proefrit kunnen doen met de Alpha. Ik ben een rookie, en dit was slechts de tweede rit op een spedelec ooit voor mij.
Maar toch wil ik graag mijn bevindingen met jullie delen.
In het eerste deel van mijn rit (Leuven-Alsemberg) wou ik speciaal testen of het doenbaar is om met een dergelijke fiets ook 'trage' uitstapjes te maken, over een wat grotere afstand. Dus ben ik samen met mijn vrouw (op haar Flyer 25km/h, met Panasonic middenmotor) op een rustig tempo (20-25km/h) door rustige (deels onverharde) wegen naar Alsemberg gefietst. Het betreft een heuvelend traject, en er was ook flink wat wind op kop. Daarbij heb ik voornamelijk de "N" stand gebruikt ; daarbij ondersteunt de fiets een beetje, waardoor hij fietst als een gewone fiets, alhoewel ik de indruk had, dat ik daarmee toch al beter tegen de wind in geraakte dan met mijn normaal vervoersmiddel voor woon-werk ; de IDWorx Off Rohler. De ondersteuningsstanden zijn verder 'Eco', 'Tour' en 'Max'. Deze zijn alle drie nog in 5 standjes fine-te-tunen. Aangezien mijn beperkte ervaring met snelle fietsen, ben ik begonnen met 1 blokje, (dus de laagste ondersteuning) in de 3 standen. Buiten de voornoemde 'N' stand, gebruikte ik dan ook de 'Eco' (in standje 1), wanneer er extra veel wind was, wanneer het bergop ging, of wanneer vrouwlief extra veel gas gaf.
Dit verliep prima, en ik had daarbij het gevoel dat ik helemaal geen inspanning moest leveren, om het tempo van 25km/h aan te houden. Na 36km had ik nog 72% batterij over. De fiets zelf voelt degelijk, met een uitgesproken comfortabele, rechtop zittende houding. (veel rechter dan op mijn Off Rohler) Deze fietshouding was wel even wennen, je hebt het gevoel dat je daardoor niet zo echt veel kracht op de pedalen kan zetten. Anderzijds werd ik dat precies wel snel gewoon, en ik moest dan ook gewoon niet zoveel kracht zetten. Remmen ging ook goed, duidelijk beter met de schijfremmen, dan de hydraulische velgremmen van Magura die op mijn OR zitten. Bij het afstappen, om door fietserstunnels te gaan, merk je wel dat je met een zware fiets onderweg bent, de achterzijde even opzij trekken als je ernaast wandelt is plots een karwei. Maar geen reden om te klagen, het bijna vanzelf fietsen over langere afstand maakt dat je toch heel vrolijk aankomt !
Daarna heb ik, op mijn eentje, om zo een gevoel te krijgen van het snelheidspotentieel van de fiets, ook een stukje van mijn normaal woon-werk traject afgelegd. Daarbij moet ik, 's avonds in mijn terugrit steeds een langere helling oprijden, met een hellingspercentage tussen de 5 en 8%, gedurende zo'n 3km. Met mijn zwaar bepakte OR rijdt ik dan zo'n 10-11km/h. Deze keer had ik de ondersteuning een standje opgedreven, en heb ik in 'tour' en zelfs ook in 'max' de helling getest. Daarbij werd het duidelijk dat ik zonder veel moeite tegen 30km/h deze helling opreed. Wellicht lukt het bij max ondersteuning ook wel tegen 45. In de namiddag heb ik tot slot, de fiets weer terug gereden naar Leuven, hetzelfde traject volgend, maar nu wel met een wat hogere ondersteuning ; alles op 2 blokjes gezet (2 vd 5), en ook langere stukken gereden in 'tour' en 'max'. Wat mij daarbij onmiddellijk opviel is dat dan de ondersteuning niet meer zo natuurlijk aanvoelt. De fiets gaat dan als het ware te vlot ; het is niet meer in een perfecte 1 op 1 relatie ; harder trappen is harder rijden. De fiets ondersteunt daarbij naar mijn gevoel te veel, waardoor je zonder moeite snel begint te rijden. Bij 'gas' terug nemen (minder hard trappen) gaat de ondersteuning niet direct minder, zolang je de trappers rond beweegt, blijft de fiets nog doorgaan. Dat gevoel had ik niet bij de eerste rit, tegen trage snelheden, daar had ik wel een betere samenhang tussen de eigen inspanning, en wat de fiets hielp.
Natuurlijk, de euforie blijft, op een dergelijke manier langere afstanden afleggen kost geen moeite meer, je vliegt doorheen het landschap. Wat wel opviel was het enorme windgeruis daarbij. In die mate dat ik er 's avonds nog last van had, in de vorm van een fluittoon in de oren. (ik heb wel flaporen, dus zal er allemaal wat meer last van hebben :D) Verder vind ik het jammer dat de spatborden zo dicht tegen de banden gemonteerd zijn ; bij de onverharde wegen (doorheen het Zoniënwoud - illegaal ik weet het, want niet toegelaten voor gemotoriseerd verkeer) kwam er regelmatig een klein kiezeltje tussen de band en het spatbord te zitten, dat dan vervolgens wat over en weer rammelt daartussen om er dan wel ergens tussenuit te vliegen. Mijn IDWorx heeft daar geen last van. Er is netjes 1,5cm tussen band en spatbord. Tot slot wil ik nog even vergelijken met een proefrit, dewelke ik in februari vorig jaar deed, met de MTB Cycletech Code 45. Deze laatste had naar mijn gevoel een natuurlijkere manier van ondersteunen ; daarbij had ik wel het gevoel van harder trappen is harder fietsen, totdat ik tegen de limiet vd ondersteuning, op 45km/h aanliep. De batterij van die fiets is wel veel krapper ; daarbij had ik op 23km de helft vd batterij verbruikt. En wat ook een groot verschil was ; het koppel van de Klever Alpha lijkt veel groter dan van de Code 45. Bij de Code 45 moest ik zelf veel moeite doen om te vertrekken op een steilere helling (mijn eigen straat helt 8%). Eens op snelheid was er geen probleem, en kon ik vlot de helling op, maar het vertrek, en ook gewoon lage snelheid dat ging moeizaam. Maar niet zo bij de Klever ; die ging rustig tegen 15km/h ook de hellingen op, zonder enige moeite. Een beetje vergelijkbaar met het gedrag van de Flyer met zijn middenmotor.
Al bij al een heel geslaagde proefrit, met dank rijwielen Cadans ! Nu nog mijn garage-verbouwing afwerken, zodat ik snel plaats krijg om zo eentje te stallen, en dan kan ik bestellen... :)
Oja, en na mijn 78km, had ik nog 24% batterij over.
IDworx Off Rohler
Joren
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 54
Lid geworden op: 28 mei 2020, 18:30
Locatie: Rollegem
Merk SP: ST1 2020
Km-stand: 11000

Met wat ik allemaal lees over de alpha tikt hij echt alle vakjes af voor mij:
range zoals mijn ST1
meer ondersteuning, zelfs met riem
rechte zitpositie
achterwielmotor
voorvering

Ik dacht eerst om als volgende weer iets als de ST1 of ST2 te nemen maar als stromer niet met iets gelijkaardigs op de proppen komt zal ik zeker naar Klever kijken.
Hopelijk raakt die fiets over 2 jaar rond 7500€ geprijsd. Dan kan ik hem in leasing nemen. Ons budget is max 8000€.
Artois
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mei 2021, 21:33

Ik deed gisteren ook een lange testrit met deze fiets en ben helemaal om. Ik rijd reeds 4 jaar met een Stromer ST2 dus was heel benieuwd naar wat voor andere rijervaring deze Klever met zich meebracht. Na zo’n 40 km rijden, zie ik bijzonder veel voordelen
- Motor is echt een beest: erg veel wind gehad maar nooit het idee gehad dat de fiets zich moest inhouden
- De riem en pinion rijden en schakelen bijzonder soepel. Lijkt me een gigantische meerwaarde in gebruik

Ik lette ook speciaal op enkele minpuntjes die Stromeur liet weten
- De wirwar aan kabels aan het stuur viel mij zeker niet op. Ofwel ben ik minder kieskeurig, ofwel hebben ze dit reeds opgelost, maar ik vond ze zeker keurig weggewerkt. Uiteindelijke een 3 tal kabels die mooi naar de stuurden gingen.
- Het probleem met het laat in gang schieten van de motor kon ik niet herhalen. Misschien dat er hier al een software update voor gebeurd is?

Enige waar ik nog wat aan twijfel is de zithouding. Ik ben gewoon aan een sportieve zithouding (koersfiets, Stromer ST2 sport) en het was toch even wennen om rond te rijden met deze Klever. Ik had op zich wel het gevoel om heel stabiel op mijn fiets te zitten, maar het recht zitten vind ik persoonlijk wel een minpunt. De stuurpen stond reeds in de verste (dus meest sportieve) houding.

Ik zie echter dat veel mensen net heel blij zijn met deze zithouding. Ik vroeg me daarom af wat net de voor- en nadelen zijn van een dergelijke zithouding? Zit je stabieler op je fiets? Of is het vooral gevoel? Heeft een sportievere houding voordelen, behalve dan dat je minder wind vangt?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Er rijden veel veertigers en vijftigers op speed pedelecs. En met de leeftijd komen de pijntjes. Dan is een wat rechtere zithouding soms prettiger.

Ik heb de stuurpen van mijn Alpha ook sportief staan inmiddels. Daarmee zit hij net wat rechter dan mijn ex ST2 S, maar nog steeds goed sportief. Voor mij werkt dat prima.

Maar zithouding is mega persoonlijk dus denk hier goed over na.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
MarkSpartaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 apr 2021, 19:02
Locatie: Dordrecht
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 1600

Vandaag door de 1000 km gegaan (fiets vanaf eind april in gebruik) .Tot nu toe gaat het goed met het Klevertje. Zit alleen een kraak in , dacht eerst dat mijn schoonmoeder achterop zat maar is volgens mij de pinion.Schakelt verder probleemloos maar zal er bij de 1500 km wel even naar laten kijken.Vandaag toerritje van 55 km gereden (accu vanaf huis op 59% en vnl toer ondersteuning) en ik vond het wel hard gaan met de actieradiusbalkjes op de terugweg .Echter bij 12% schoot hij weer terug naar 22% en ik kreeg mijn 2e balkje weer terug :bi Boomertje blij.Blijkbaar nog te weinig data in de fietscomputer om de actieradius goed te kunnen berekenen. Fietst en zit goed met een pittige ondersteuning .Daar moest en moet ik nog wel aan wennen na 4jaar een Sparta HS gereden te hebben .Bijna bij het manoeuvreren door 2 toegangshekjes voor een bovendijks fietspad zo de dijk weer afgeduwd.Tsja hoogste ondersteuning , lage versnelling en bijna vanuit stilstand wegfietsen ,niet zo snugger.Hij gaat af en toe ook lekker freewheelen als je op tempo zit en je benen heel langzaam beweegt , wel apart moet ik zeggen.De Klever ondersteuning is gepassioneerd ,maakt het fietsen leuker maar voor mijn matige stuurmanskunsten wel een uitdaging.In dat opzicht is de Stromer ondersteuning denk ik gelijkmatiger maar naar mijn idee wat saaier. Heb al Heel wat pittig weer voor de kiezen gehad maar eigenlijk gaat alles probleemloos.In zoverre ik het kan beoordelen ligt de fiets ook goed op de weg , stabiel en goed door de bochten
Sparta E-Speed M9B Sept. 2017 , Klever X Speed Pinion Alpha April 2021
Nothing behind me, everything ahead of me, as is ever so on the road.
Jack Kerouac, On the Road
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Gaaf dat-ie je zo goed bevalt. Het gretige gedrag van de motor herken ik als geen ander. Het is dat ik al drie jaar ervaring had met een Stromer ST2 S kanon, dus ik kan wel wat hebben. Maar als het allemaal nieuw is, dan is de combi bijna stil, maximale ondersteuning en lage versnelling op de X Alpha 45 inderdaad garantie voor onverwacht raketgedrag. Ik hou er wel van :mrgreen:

De PINION moet altijd een eind worden ingereden. Ik hoop dat het kraakje er bij de 1500km-check uit is, en anders fixen ze dat wel voor je, waar het ook in zit.

Heel veel veilige km's gewenst! :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie