Je maakt wat mee als Stromert

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jroen schreef: 03 jul 2021, 10:35 Afgelopen week weer bij de RDW geweest om de Belgische ST1 op Nederlands kenteken te krijgen. Het heeft wat voeten in aarde gehad want het was niet eenvoudig maar de aanhouder wint.
Mocht je ook van plan zijn een Belgische fiets naar Nederland te halen, zorg dat kentekenbewijs deel 1 en deel 2 er bij zitten, ander gaat het niet lukken.
En toch zijn er forumleden die bij hoog en bij laag volhouden dat het zo gepiept is, zelfs voor een Trefecta die - in tegenstelling tot deze Stromer ST1 - überhaupt nooit een EU Typegoedkeuring of kenteken heeft gehad. Gewoon zelf een COC'tje "uitdraaien" en klaar, wordt hier (m.i. volledig ten onrechte) beweerd.

Wat is nou in de praktijk het probleem voor de RDW?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jroen
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 231
Lid geworden op: 27 jan 2018, 22:55
Locatie: Akersloot

Stromeur schreef: 03 jul 2021, 13:09
Jroen schreef: 03 jul 2021, 10:35 Afgelopen week weer bij de RDW geweest om de Belgische ST1 op Nederlands kenteken te krijgen. Het heeft wat voeten in aarde gehad want het was niet eenvoudig maar de aanhouder wint.
Mocht je ook van plan zijn een Belgische fiets naar Nederland te halen, zorg dat kentekenbewijs deel 1 en deel 2 er bij zitten, ander gaat het niet lukken.
En toch zijn er forumleden die bij hoog en bij laag volhouden dat het zo gepiept is, zelfs voor een Trefecta die - in tegenstelling tot deze Stromer ST1 - überhaupt nooit een EU Typegoedkeuring of kenteken heeft gehad. Gewoon zelf een COC'tje "uitdraaien" en klaar, wordt hier (m.i. volledig ten onrechte) beweerd.

Wat is nou in de praktijk het probleem voor de RDW?
Ik was er ook niet bekend mee en ging het avontuur gewoon aan zonder me van a tot z in te lezen. Ik kocht de fiets met de conformiteitsverklaring, origineel aankoopbewijs, factuur, een kopietje van deel 1 en ging er vanuit dat dat voldoende zou zijn. En ik dacht ook dat het kenteken in België bij de verkopende partij zou blijven maar dat geldt dus niet voor de papieren, wel voor het plaatje met kenteken.
Bij het RDW merkte ze op dat een kopietje van een deel 1 geen waarde heeft. Ik had de originele papiertjes van deel 1 en van deel 2 nodig. Dus ik werd eigenlijk weer weggestuurd. En de verkoper had deze papieren in 1e, 2e en 3e instantie niet maar na wat aandringen heeft hij ze toch gevonden, dat ging overigens erg vriendelijk en schappelijk maar was wel even een spannend momentje.
De eerste afspraak bij de RDW was € 104,40, de 2e (terugkom)afspraak was € 31,50 euro. Lukte gelukkig net binnen de maximale tijd die tussen afspraak 1 en 2 mag zitten. Anders zou de 2e afspraak weer ruim 100 euro zijn. Je kan de afspraak online inboeken maar als de agenda van de RDW vol zit (of een ambtelijke storing heeft) gaan er zo weer een paar weken overheen.
Als de fiets is goedgekeurd (ze kijken eigenlijk alleen het framenummer en de kilometerstand na) dan krijg je netjes 2 dagen later het kentekenpasje in de bus en weer een dag later de bijbehorende code die je nodig hebt bij een toekomstige verkoop.
Dus haal je een fiets uit België naar Nederland? Zorg dan dat je kentekenbewijs deel1, kentekenbewijs deel 2, de conformiteitsverklaring, en aantoonbare papieren van een aankoop kunt overhandigen dan komt het wel goed. Of het bij iedereen zo gaat is maar de vraag, maar zo is het mij vergaan in ieder geval.
:d3: ST1X + ST1 :d3: #VanZijpTechniek voor alle Stromer accessoires!
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Ik bedenk me nu wel 3x voordat ik een 2ehandsje uit Belgie ga importeren :) En tegenwoordig zijn er hele goede slagen te slaan op in MP in Nederland; als je maar een beetje geduld hebt.

Maar tof dat je het avontuur bent aangegaan hoor! Was je inclusief de RDW kosten alsnog een beetje voordeliger uit?
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

Mooi zo na een extra nachtdienst.
1625319089133.jpg
1625319089133.jpg (1.89 MiB) 1378 keer bekeken
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Prachtig! :hy:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Jroen schreef: 03 jul 2021, 13:42
Stromeur schreef: 03 jul 2021, 13:09
Jroen schreef: 03 jul 2021, 10:35 Afgelopen week weer bij de RDW geweest om de Belgische ST1 op Nederlands kenteken te krijgen. Het heeft wat voeten in aarde gehad want het was niet eenvoudig maar de aanhouder wint.
Mocht je ook van plan zijn een Belgische fiets naar Nederland te halen, zorg dat kentekenbewijs deel 1 en deel 2 er bij zitten, ander gaat het niet lukken.
En toch zijn er forumleden die bij hoog en bij laag volhouden dat het zo gepiept is, zelfs voor een Trefecta die - in tegenstelling tot deze Stromer ST1 - überhaupt nooit een EU Typegoedkeuring of kenteken heeft gehad. Gewoon zelf een COC'tje "uitdraaien" en klaar, wordt hier (m.i. volledig ten onrechte) beweerd.

Wat is nou in de praktijk het probleem voor de RDW?
Ik was er ook niet bekend mee en ging het avontuur gewoon aan zonder me van a tot z in te lezen. Ik kocht de fiets met de conformiteitsverklaring, origineel aankoopbewijs, factuur, een kopietje van deel 1 en ging er vanuit dat dat voldoende zou zijn. En ik dacht ook dat het kenteken in België bij de verkopende partij zou blijven maar dat geldt dus niet voor de papieren, wel voor het plaatje met kenteken.
Bij het RDW merkte ze op dat een kopietje van een deel 1 geen waarde heeft. Ik had de originele papiertjes van deel 1 en van deel 2 nodig. Dus ik werd eigenlijk weer weggestuurd. En de verkoper had deze papieren in 1e, 2e en 3e instantie niet maar na wat aandringen heeft hij ze toch gevonden, dat ging overigens erg vriendelijk en schappelijk maar was wel even een spannend momentje.
De eerste afspraak bij de RDW was € 104,40, de 2e (terugkom)afspraak was € 31,50 euro. Lukte gelukkig net binnen de maximale tijd die tussen afspraak 1 en 2 mag zitten. Anders zou de 2e afspraak weer ruim 100 euro zijn. Je kan de afspraak online inboeken maar als de agenda van de RDW vol zit (of een ambtelijke storing heeft) gaan er zo weer een paar weken overheen.
Als de fiets is goedgekeurd (ze kijken eigenlijk alleen het framenummer en de kilometerstand na) dan krijg je netjes 2 dagen later het kentekenpasje in de bus en weer een dag later de bijbehorende code die je nodig hebt bij een toekomstige verkoop.
Dus haal je een fiets uit België naar Nederland? Zorg dan dat je kentekenbewijs deel1, kentekenbewijs deel 2, de conformiteitsverklaring, en aantoonbare papieren van een aankoop kunt overhandigen dan komt het wel goed. Of het bij iedereen zo gaat is maar de vraag, maar zo is het mij vergaan in ieder geval.
Dit lijkt me toch ook logisch?
Originele papieren i.p.v. een niet rechtsgeldig kopietje. Deel 1 en 2 lijkt me voldoende.
Aankoopnota en factuur lijken mij geen relevante documenten voor de RDW. Je mag tenslotte ook bij een particulier kopen.
Hebben ze eigenlijk nog naar de COC gekeken?
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Een dagje op reis met de bergingswagen na een lekke band

Ik rijd 22500 km lekvrij met bandenplakspullen en Pirelli's rond. Eén dag laat bandenplakspullen ik thuis omdat ik zo min mogelijk mee wilde hebben met parkeren bij een strandpaviljoen in Egmond aan Zee. Meteen raak! Een staaldraad van 20mm

10:54 Enra gebeld.
11:10 SMS: hulpdienst is onderweg
12:00 bergingsauto gearriveerd
12:05 geparkeerd en ST3 op de bak > staaldraad gevonden.
staaldraad van 20mm
staaldraad van 20mm
IMG_3016.JPG (2.5 MiB) 1350 keer bekeken
De berger heeft wel bandenplakkers maar geen fatsoenlijke bandenlichters om de band zonder beschadigen van de velg te demonteren
12:16 ST3 geladen en zeer netjes vastgezet
zeer netjes vastgezet
zeer netjes vastgezet
IMG_3018.JPG (1.94 MiB) 1350 keer bekeken
12:49 starthulp bij Hyundi Kona. Komt regelmatig voor hoorde ik :o . Onbetrouwbare barrels.
Onbetrouwbare barrel
Onbetrouwbare barrel
IMG_3019.JPG (3.13 MiB) 1350 keer bekeken
13:40 ST3 afgeladen en de berger weer op weg naar een volgen hulpgeval
berger weer op weg
berger weer op weg
IMG_3022.JPG (3.95 MiB) 1350 keer bekeken
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Jroen
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 231
Lid geworden op: 27 jan 2018, 22:55
Locatie: Akersloot

mboelis schreef: 03 jul 2021, 18:09 Een dagje op reis met de bergingswagen na een lekke band

Ik rijd 22500 km lekvrij met bandenplakspullen en Pirelli's rond. Eén dag laat bandenplakspullen ik thuis omdat ik zo min mogelijk mee wilde hebben met parkeren bij een strandpaviljoen in Egmond aan Zee. Meteen raak! Een staaldraad van 20mm

10:54 Enra gebeld.
11:10 SMS: hulpdienst is onderweg
12:00 bergingsauto gearriveerd
12:05 geparkeerd en ST3 op de bak > staaldraad gevonden.
IMG_3016.JPG
De berger heeft wel bandenplakkers maar geen fatsoenlijke bandenlichters om de band zonder beschadigen van de velg te demonteren
12:16 ST3 geladen en zeer netjes vastgezet
IMG_3018.JPG
12:49 starthulp bij Hyundi Kona. Komt regelmatig voor hoorde ik :o . Onbetrouwbare barrels.
IMG_3019.JPG
13:40 ST3 afgeladen en de berger weer op weg naar een volgen hulpgeval
IMG_3022.JPG
Bekende sleepwagen Marco, vrijdag stond onze auto er nog op. Je maakt wat mee...
Bijlagen
20210702_173831.jpg
20210702_173831.jpg (4.09 MiB) 1329 keer bekeken
:d3: ST1X + ST1 :d3: #VanZijpTechniek voor alle Stromer accessoires!
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Jroen schreef: 03 jul 2021, 20:28 Bekende sleepwagen Marco, vrijdag stond onze auto er nog op.
Nix bekend aan hoor ... de ST3 stond op een Iveco, jouw karretje stond op een MAN. ;)
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Jroen
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 231
Lid geworden op: 27 jan 2018, 22:55
Locatie: Akersloot

Golvas schreef: 03 jul 2021, 21:08
Jroen schreef: 03 jul 2021, 20:28 Bekende sleepwagen Marco, vrijdag stond onze auto er nog op.
Nix bekend aan hoor ... de ST3 stond op een Iveco, jouw karretje stond op een MAN. ;)
Ja je hebt gelijk, wel zelfde sleepbedrijf en hemelsbreed 15 km verderop. Prachtig hoor Toyota maar heb nu met 2 toyota's 3 keer stil gestaan in 3 weken tijd...nu weer 10 jaar zonder ellende hopelijk haha.
:d3: ST1X + ST1 :d3: #VanZijpTechniek voor alle Stromer accessoires!
Plaats reactie