Kostenplaatje woon- werkverkeer met speedpedelec

WittiW
Rookie
Rookie
Luxembourg
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 nov 2021, 20:06
Locatie: Almere

Beste,

Om inzicht te krijgen in de (jaarlijkse) kosten van een speed pedelec, heb ik graag input van jullie. Ik zal kort de situatie schetsen wat ik wil weten.

Ik vind voor mijn situatie een speed pedelec een redelijk alternatief voor de trein of de auto voor mijn woon- werkverkeer. Ik realiseer me vooraf al, dat de speed pedelec alleen om economische redenen niet de goedkoopste, of snelste oplossing zal zijn. Je krijgt er dan wel weer wat beweging voor terug en voor mij nog een leuke route ook.

Wat wil ik weten?
- Hoe lang (of hoeveel kilometer) gaat het frame mee van een speed pedelec? Is daar al iets zinnigs over te zeggen? Ik vind zelf een jaar of 5 wel het minimum
- Hoeveel kilometer gaat een batterij mee, waarbij ik wel van plan ben om fatsoenlijk met de batterij om te gaan (opgelaad houden tussen 20% - 80%)? Ik snap dat dat mogelijk per merk verschilt, dus hoe meer input, hoe beter een gemiddelde zal rekenen.
- Is het gebruik van twee batterijen een zinvol ding? Eén voor op het werk en één voor thuis, waarbij ik dan goed kan zorgen dat ik altijd binnen de bovengenoemde marges blijf?
- Hoeveel kilometer gaan banden mee, met een redelijke rijweg, niet al te slecht en niet off road? Wissel je zomer- winterbanden?
- Hoelang gaan drijfriem, of ketting mee? Kilometers of tijd
- Hoelang gaan aandrijving, inclusief de motor mee? Ook snap ik dat hier veel verschillen zullen zijn.
- Wat voor soort fietskleding gebruiken mensen voor woon- werkverkeer? Zelf denk ik dat een zeer stevige broek, bijvoorbeeld een motorjeans met wat kevlar erin, wel een pré is.
- Is een helm jarenlang bruikbaar? Of is het beter eens in de 2/3 jaar een nieuwe aan te schaffen?
- Verzekeren jullie je fiets all inclusive, ook als je deze eigenlijk nooit op de openbare weg laat staan?
- Wat zijn de kosten ongeveer voor twee onderhoudsbeurten per jaar bij een goede rijwielwinkel? Zijn 2 onderhoudsbeurten genoeg?
- Welke onderdelen van de fiets zijn slijtagegevoelig en brengen kosten met zich mee?

De goedkoopste wijze van reizen zal nu voor mij mijn motor zijn. Maar dat is een oudje en eigenlijk niet geschikt voor de snelweg. Ik heb op dit moment geen auto en ben ook gewoon geen liefhebber van die dingen, dus dat wordt het sowieso niet. Eerste klas reizen met de trein vind ik helemaal prima, maar ik zit op een traject met een stoptrein, waarvan ik weet dat regelmatig de eerste klasse al totaal vol zit voordat ik instap. Maar op zich wel een ok manier van reizen. Als ik de pedelec kosten kan beperken tot iets 25 cent per kilometer (alles inclusief en ook +-), dan vind ik dat een goed alternatief voor de zomermaanden en ben ik ook van plan mijn werkgever met een goed onderbouwd stuk aan te tonen dat deze zijn fietsplan moet uitbreiden met mogelijkheden voor een snelle fiets.

De gegevens uit de antwoorden van dit draadje zal ik in een sheetje plaatsen en openbaar aanbieden. Ik wil verder niet concurreren met de sheet die al beschikbaar is. Maar ik gooi alles wat geld kost in een sheetje, dus dat is meer gewoonte.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

WittiW schreef: 26 nov 2021, 20:14 Ik wil verder niet concurreren met de sheet die al beschikbaar is.
Wat is er mis met de sheet die al beschikbaar is?

viewtopic.php?p=2396#p2396
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WittiW
Rookie
Rookie
Luxembourg
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 nov 2021, 20:06
Locatie: Almere

Niks, maar dat is een sheet waarbij dus al een speed pedelec is aangeschaft en daadwerkelijke kosten worden verantwoord. Ik ga een sheet maken, met verschillende speed pedelecs en kosten daarin verwerken.

De ene sheet is een praktische, de mijne wordt een theoretische. Verschillende sheets :)

/edit, excuus, dat is dan weer een andere sheet. Daar kijk ik in het weekend naar. De kosten per/kilometer lijken me wat laag daar, maar wie weet is dat beter dan wat ik dacht
Laatst gewijzigd door WittiW op 26 nov 2021, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik zou mijn keus niet baseren op een theoretisch excelletje maar op de praktijk, zoals testritten.

Aangevuld met intensief gebruik van de zoekmachine van dit forum, waarmee je verreweg de meeste antwoorden al zult vinden. Weliswaar vanuit de praktijk, maartoch..
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WittiW
Rookie
Rookie
Luxembourg
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 nov 2021, 20:06
Locatie: Almere

okidoki, laat maar zitten dan :)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Je mag het van mij zo proberen hoor.

Maar ik denk dat je aanvliegroute niet de juiste is, dat er te weinig/halve/onduidelijke/respons gaat komen (als die al komt) waar je weinig aan hebt als je de variabelen van invloed niet kent, en dat je teveel van je eigen huiswerk 'uitbesteedt' aan de community.

Stap eerst eens op een paar speed pedelecs die je wat lijken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Door stromeur aangehaalde sheet klopt nog aardig. Mogelijk indexeren, prijzen aanpassen van de fietsen. Metname de afschrijving van de fiets is reeel. (60 procent). Beschreven bijkomende kosten zijn ook reeel. Na twee jaar de verlenging van de garantie meenemen. (80 euro per jaar, cargarant).
Accessoires zijn persoonlijk, de een koopt een regenjack van 400 euro, de ander neemt met een pak van Decathlon genoegen. Overschoenen koop je bij Alie voor 5 euro. Je kunt ook regenschoenen kopen van 200 euries. Oftewel de aannames in de sheet tav de accessoires zijn bruikbaar. Wel zou je wat veelgekozen opties mee kunnen nemen zoals Ortlieb tassen, verende zadelpen....
Bijwerken van deze sheet is zeker geen concurrentie, ik ben benieuwd
Succes, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

En uiteindelijk gaat het er ook om dat je lol aan het fietsen hebt. Tis ook nog gezond ( als je niet valt :bh: )
En..... dat mag ook wat kosten, al levert het wegdoen van je tweede auto in combi met een SP je altijd nog meer op.
Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

Bedoel je mijn excel voorbeeld? Dat is inderdaad een hele praktische, daar komt geen theorie aan te pas :) Ik heb ook de slechte gewoonte om alles wat geld kost in excel te gooien. Wordt je ook niet altijd blij van, zo kom je er achter dat je auto in 9 jaar tijd 57.000 euro opvreet...
Wat je zelf ook al aangeeft, een SP koop je niet alleen voor het geld. Het is ook wel de mentaliteit denk ik, je krijgt er meer voor terug dan de bespaarde brandstof van de auto. Voordat je 25 cent/km aantikt met een speed pedelec ben je zo 30-40.000 km verder.

Goed, jouw vragen.
Je hebt veel informatie nodig die je niet alleen kan verzamelen want je kan gewoon niet in je eentje zo veel verschillende fietsen elke dag gebruiken voor een eerlijk vergelijk. Wat je wel kan doen, is gewoon excel getallen voeren en de computer het werk laten doen. Ik wil je ook best helpen als je er met de indeling/formules niet uit komt.
Je zoekt dus mensen die met de auto, motor, trein, en fiets naar hun werk gaan. Maar waarschijnlijk rijden zij allemaal verschillende afstanden, verschillende brandstof in de auto (diesel, benzine, lpg, elektrisch), OV chipkaart met abonnement of reizen op saldo, gewone fiets of elektrische fiets (met wel of niet opladen op het werk). Al die verschillende voertuigen moeten een eigen tabblad krijgen, ergens moeten de gegevens bij elkaar komen en je moet dan een overzicht krijgen van alle manieren van reizen en in verhouding tot elkaar de kosten kunnen weergeven.
Op zich niet onmogelijk maar het wordt wel een pens vol werk.

- Hoe lang (of hoeveel kilometer) gaat het frame mee van een speed pedelec? Is daar al iets zinnigs over te zeggen? Ik vind zelf een jaar of 5 wel het minimum
Puur het frame, nou zo lang je hem niet onder een bus of vrachtwagen legt toch wel heel lang lijkt me.

- Hoeveel kilometer gaat een batterij mee, waarbij ik wel van plan ben om fatsoenlijk met de batterij om te gaan (opgelaad houden tussen 20% - 80%)? Ik snap dat dat mogelijk per merk verschilt, dus hoe meer input, hoe beter een gemiddelde zal rekenen.
Na 11.000 km 99% SoH. Laden nooit verder dan 80-85%, eens in 3-4 weken een nachtje aan de lader tot 100%.

- Is het gebruik van twee batterijen een zinvol ding? Eén voor op het werk en één voor thuis, waarbij ik dan goed kan zorgen dat ik altijd binnen de bovengenoemde marges blijf?
Als je de 983Wh accu per enkele reis meer dan 85% leeg rijdt en tijdens je werk niet genoeg kan bijladen, ja dan misschien wel. Kost wel 2000 euro.

- Hoeveel kilometer gaan banden mee, met een redelijke rijweg, niet al te slecht en niet off road? Wissel je zomer- winterbanden?
Na 11.000 km nog genoeg profiel en geen problemen. 1 keer een lekke band.

- Hoelang gaan drijfriem, of ketting mee? Kilometers of tijd
Na 11.000 km laat ik nu het kleinste tandwiel vervangen, ketting nog niet. Ik ben meer van het principe, als het niet kapot is, lekker afblijven.

- Hoelang gaan aandrijving, inclusief de motor mee? Ook snap ik dat hier veel verschillen zullen zijn.
Motor volgens de verkoper: makkelijk 100.000km. Hij zegt het, ik weet het niet. Ligt aan het gebruik, veel of weinig regen misschien? Lagers kunnen wel kapot.

- Wat voor soort fietskleding gebruiken mensen voor woon- werkverkeer? Zelf denk ik dat een zeer stevige broek, bijvoorbeeld een motorjeans met wat kevlar erin, wel een pré is.
Ik gebruik eigen kleding, en woon werk verkeer in de broek van de baas en een eigen vest. Wel een AGU regenpak van 320 euro gekocht voor de fiets.

- Is een helm jarenlang bruikbaar? Of is het beter eens in de 2/3 jaar een nieuwe aan te schaffen?
Zelfde als bij een motor denk ik.

- Verzekeren jullie je fiets all inclusive, ook als je deze eigenlijk nooit op de openbare weg laat staan?
Enra all inclusive, kon ook niet anders dacht ik. 260 euro per jaar. Het is nou eenmaal verplicht, en WA scheelt je misschien een paar tientjes. Persoonlijk geen probleem mee.

- Wat zijn de kosten ongeveer voor twee onderhoudsbeurten per jaar bij een goede rijwielwinkel? Zijn 2 onderhoudsbeurten genoeg?
Na 11.000 km nog geen echte beurt gehad.

- Welke onderdelen van de fiets zijn slijtagegevoelig en brengen kosten met zich mee?
Banden en aandrijving vooral denk ik.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

WittiW schreef: 26 nov 2021, 22:41 Niks, maar dat is een sheet waarbij dus al een speed pedelec is aangeschaft en daadwerkelijke kosten worden verantwoord. Ik ga een sheet maken, met verschillende speed pedelecs en kosten daarin verwerken.

De ene sheet is een praktische, de mijne wordt een theoretische. Verschillende sheets :)

/edit, excuus, dat is dan weer een andere sheet. Daar kijk ik in het weekend naar. De kosten per/kilometer lijken me wat laag daar, maar wie weet is dat beter dan wat ik dacht
Het komt mij voor dat je het erg ingewikkeld maakt, hetgeen onnodig is.

Om te beginnen ga je uit van de SP.
Een instapmodel kost 4000€, een hele luxe zeg 14.000€. In stapjes van 2000€ zijn dat 7 verschillende modellen.

Dan een staatje afstand woon-werk en reistijd
Aantal dagen per week 1 tot 5
Enkele reis:
Minimum 10 km
Maximum 60 km
Bedenk zelf de gemiddelde snelheid en reistijd.
Er is een gebied wat niet realistisch is

Hulpmiddelen en onderhoud
Regenpak 30€ budget
Luxe regenpak 400 €
Schoenen basic 100 €
Luxe schoenen. 400 €
Onderkleding 20 €
Luxe onderkleding 200&

Nu even rekenen en zeer waarschijnlijk zal de goedkoopste SP de laagste kosten per km hebben.

Maar ja dan heb je er nog geen ene meter op gefietst.
Mijn tip: beetje rekenen om een idee te krijgen van de kosten en daarna hop naar winkel voor enkele proefritten.
Koop het model SP dat het beste bevalt tijdens de proefperiode. Dat ie misschien wat duurder is dan van te voren bedacht, niet over miepen.
Als je er dagelijks mee onderweg bent ga je het comfort van die ene fiets zeer waarderen
Plaats reactie