Ook de snorfietser moet eraan geloven: helmplicht per 1 juli 2022

Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

LNY schreef: 09 sep 2021, 15:53 Tuurlijk is het allemaal geen rozengeur en manenschijn. Dat is het in het verkeer nooit.
Niet als je je aan de max snelheid op de snelweg houdt met de auto....ook dan wordt er op je bumper gekleefd,
Niet als je bij een zebrapad wilt oversteken....ook dan stopt niet iedereen, etc etc
Maar de extreme voorbeelden van gedrag die jij noemt herken ik écht niet!!!!! Op geen van die wegen.

Maar als je goed positie kiest op, bijvoorbeeld, de Klaprozenweg, dan kan er niemand jou van de weg drukken. Zeker zit er wel eens iemand te drukken. Lekker laten drukken.
De mensen met tolerantieproblemen richting SP's in de regio Amsterdam worden steeds meer een uitzondering is mijn ervaring.
Over de positie op de weg weet ik voldoende; ben ook motorrijder en daar wordt expliciet (praktijk-/theorieles) in onderwezen met motivering waarom, zodat je een zo veilig mogelijke plaats op de weg gebruikt.

Echter wanneer automobilisten (zoals ik aangaf) over doorgetrokken streep, of over de busbaan, of via de buitenbocht je rakelings passeren, of je van de weg af te drukken, of je toeterend gaan opduwen, dan maakt je positie op de weg geen ene bal meer uit, maar je kwetsbaarheid op de SP vs. een brok staal van 1300 - 2000 kg des te meer.
Het ligt hier echt niet aan de positie op de weg van de SP rijder, maar moet gezocht worden bij desbetreffende asociale automobilisten met de foute mentaliteit en/of onwetendheid.
Mijn ervaring in de afgelopen jaren, is dat het er voor de SP rijder (praktijk ca. 39 - 42km max) niet veel beter op is geworden in de omgeving Amsterdam. Acceptatie van de SP, vooral op de één-baans autowegen waar niet kan/mag worden ingehaald en waar in de praktijk 60 - 80 km/u wordt gereden, staan met stip bovenaan.

Daarom zie ik een ontheffingsregeling zoals Gemeenten Amersfoort en Rotterdam als mooie toevoeging om zelf de keuze te hebben op bepaalde wegen voor het fietspad.
Maar deze discussie hoort denk meer thuis in dit topic: Positie Speed-pedelec op de weg
Laatst gewijzigd door J3R op 09 sep 2021, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik denk dat het tijdstip dat je op dergelijke trajecten rijdt en persoonlijke perceptie bij bep. incidenten een rol speelt. (De één denkt: 'wat een lul', waar een ander zich levensgevaarlijk bedreigd voelt.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tijdstip maakt bij mij ook heel veel uit. Als er file staat op de snelweg is er veel meer sluip verkeer, dan is het op de rijbaan echt minder fijn...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Tijdstip speelt zeker een rol, merk soms dat wanneer het druk is en automobilisten in de file staan een stuk "gelatener" zijn, omdat ze er toch niet doorheen komen.
Perceptie is idd persoonlijk, maar mijn ervaringen zijn in genoemde situaties dusdanig concreet en fout, dat er geen enkele twijfel over bestaat dat een ieder dit onacceptabel zou vinden. Ik maak onderscheid wanneer iemand bewust probeert je te snijden en bewust grote risico's neemt om "z'n gelijk" te halen. Op een meter opduwen met een auto van 1300-2000 kg bij 40-45 km/u vind ik onverantwoord; op het moment dat ik ten val kom, kan deze nimmer uitwijken.
Kleine verkeersfouten kan iedereen maken, dat heb ik ook weleens, je excuseert je en wat mij betreft klaar.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Ik begrijp echt wel wat je zegt.
Maar de voorbeelden van wegen die jij noemt zijn vooral aan de zijkanten begrensd door bermen en daar kan je niet ingehaald of gesneden worden.
Klaprozenweg, piet heinkade, ijburglaan. Als je op die wegen toch gesneden wordt klopt de positie op de weg zeker niet. Vandaar dat ik dat zeg.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

LNY schreef: 09 sep 2021, 20:27 Ik begrijp echt wel wat je zegt.
Maar de voorbeelden van wegen die jij noemt zijn vooral aan de zijkanten begrensd door bermen en daar kan je niet ingehaald of gesneden worden.
Klaprozenweg, piet heinkade, ijburglaan. Als je op die wegen toch gesneden wordt klopt de positie op de weg zeker niet. Vandaar dat ik dat zeg.
Met opnieuw slechts een selectief citaat "Klaprozenweg, Piet Heinkade, IJburglaan" je punt willen maken is niet netjes, onderstaand compleet citaat met door mij genoemde wegen houdt deze discussie zuiver.
Maar goed, als je stelt dat je de Klaprozenweg (en andere wegen) al 4 jaar lang, 4 dagen per week gebruikt, dan zou je moeten weten dat daar nu al een tijdje wegwerkzaamheden zijn, waarbij een flink deel van de middenberm is verdwenen...
Daar werd ik over een doorgetrokken streep door een VW Polo op hoge snelheid ingehaald, ik heb alleen niet goed gezien of dat dan een busbaan was in het midden. Deze Polo moest vervolgens snel weer invoegen, omdat er een verkeersheuvel stond en ook dat ging maar net goed.

Ook zou je na 4 jaar gebruik van de Piet Heinkade kunnen weten dat de zwarte tegels in het midden nu niet bepaald een "middenberm" vormen, maar zich vrijwel op straatniveau bevinden (t.b.v. hulpdiensten) en kunnen worden misbruikt als halve inhaalstrook; ik heb die ongein al herhaaldelijk mogen meemaken.

V.w.b. de IJburglaan daar wordt misbruik gemaakt van de uitvoegstrook om af te slaan, die naast doorgaand verkeer ligt; die afslag wordt dan misbruikt als inhaalstrook.
Maar ook als je vanaf de Uyllanderbrug richting de IJburglaan rijdt (langs het Centrum eiland), daar zag ik bijna een frontaaltje op de 50km weg binnen de bebouwde kom, omdat een opduwende auto mij als SP toch (toeterend) wenste in te halen en vervolgens bijna op een tegenligger klapte, waarbij hij mij moest afsnijden om snel weer op de eigen weghelft terug te komen; het ging allemaal maar net goed. Bij het stoplicht heb ik de man maar even hoofdschuddend aangekeken, ik denk dat ie zelf ook het apelazerus is geschrokken.
Ik heb je ook al (onderbouwd) aangegeven dat ik weet waar ik moet rijden op de autobaan; ik ben wel benieuwd waarom je mij dan opnieuw zegt mijn positie op de weg niet te kennen en het blijkbaar beter te weten?
Wat voorbeelden van doorgaande autowegen in Amsterdam welke totaal ongeschikt zijn voor de E-bike (en soms zelfs voor de SP):
Wiboutstraat, Weesperstraat, Prins Hendrikkade, Amstelveenseweg, IJburglaan, Zuiderzeeweg, Plesmanlaan, Piet Heinkade, Van Nijenrodeweg, Bosbaanweg, Klaprozenweg, etc. etc.
Gemeente Amsterdam is bezig met het aanpassen van een beperkt aantal straten om daar brede fietspaden van te maken met rood asfalt waar de auto dan te gast is (max 30 Km). Een goede ontwikkeling, echter voornoemde doorgaande wegen zullen daar geen onderdeel van zijn en blijven zelfs voor de SP soms een risicovolle onderneming; ik kan echt talloze incidenten uit de praktijk benoemen, waarbij er dan door automobilisten zelfs bewust wordt geprobeerd je met de SP van de autobaan te dwingen.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Een weerwoord krijgen en dan de ander beschuldigen van een punt willen maken, tja… de pot verwijt de ketel

De hele klaprozenweg, vanaf de cornelis douwesweg tot aan het Mosplein, heeft gewoon een middenberm. Alleen op de brug niet.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Dat is niet wat er staat, maar goed, laten we het er maar op houden dat er verschil van inzicht blijft bestaan en dit "helmplicht topic" niet verder offtopic door-akkeren.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Plaats reactie