Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Er is een nieuwe nationale klaagzang, net nu het monddoekje is afgelegd. Op het Nederlandse fietspad is een strijd ontbrand tussen de bikkels – de fietsers die helemaal zelf hun heren- of damesrijwiel voortbewegen – en de slapjanussen die elektrische hulp krijgen.
De ergernis was er al langer, maar nu haalt het ook de media. Het beperkt zich nog tot ingezonden brieven, maar op korte termijn zal de situatie op het overvolle fietspad zo escaleren dat ook Op1 en Humberto het oppakken voor een twistgesprek. Het is dan nog wachten op twee aansprekende incidenten – een toerist op een fatbike die een tachtiger op een huis-tuin-en-keukenrijwiel omverrijdt of een tachtiger die een jonge moeder van haar elektrische bakfiets afmept – voordat de politiek zich ermee gaat bemoeien.
Een zeer eenzijdig stuk, dat volle fietspad is er alleen in en rond de grote steden, inderdaad het Wilde Westen van het land, hier in Tiel en dat geldt waarschijnlijk voor 75% van het land is het altijd vrij rustig op het fietspad. Ik vrees dat dit lokale 'probleem' uiteindelijk landelijke gevolgen gaat hebben.
Carpe Diem Specialized Vado 5.0 - Trek Powerfly 5 E-mtb - Klever X Speed 2020
Hier in de kop van Noord-Holland kan het ook wel druk zijn. Er is een aardig spanningsveld tussen verschillende groepen in combinatie met vooroordelen over en weer.
De E bike ouderen mopperen op de snelle racefietsers en vice versa. Dan heb je nog de opgevoerde snorfietsers, de langzame fietsers, het fietsen in groepen racefietsers maar ook groepen E-bike of uitjes. Mensen die midden op het fietspad gaan overleggen welke route ze gaan nemen etc.....
Al met al, maak de fietspaden gewoon 1 a 2 meter breder waar kan. Je kan nu amper passeren als je met 2en rijdt en de tegenligger ook. Ook die stomme paaltjes uit de fietspaden..zo is er nog genoeg te verzinnen.
Hier bij mij ook geen probleem. Nu gaat een groot deel van mijn route over de F261 fietssnelweg welke gemiddeld een meter of 4 breed is met twee stroken. Op de tijden dat ik er fiets kom ik niet heel veel verkeer tegen, ondanks dat een deel langs de Efteling en Loonse en Drunense duinen (met groot fietspadnetwerk) passeert.
Drukste punt is het eind van de F261, waar deze over de A59 gaat. Hier kom ik met name in de ochtend een grote hoeveelheid fietsers tegen, soms met drie of vier op een rij.
Qua tijden en rijrichting zit ik echter altijd precies goed. Er komt mij meer tegemoet dan dat ik in moet halen.
Ik denk dat het aanleggen van een fietssnelweg op drukke plekken al een groot deel op kan lossen. Deze zijn al breder en ruimer opgezet dan een normaal fietspad, waardoor het rijden met verschillende snelheden minder snel een probleem oplevert dan over een smal fietspad, zeker als de berm enkele centimeters over het wegdek gegroeid is. De ruimte moet dan wel beschikbaar zijn, of gemaakt kunnen worden.
10-2019 - 10-2022 Stromer ST1x Ocean - 14417 km
10-2022 - ... Stromer ST3 Pinion Deep Black - 8864km and counting
TomSP schreef: ↑06 jul 2021, 11:53
Qua tijden en rijrichting zit ik echter altijd precies goed. Er komt mij meer tegemoet dan dat ik in moet halen.
Dat kan ook gewoon komen door de tegengestelde beweegrichtingen. Als er in beide richtingen evenveel mensen zouden fietsen zou je er ook meer tegenkomen dan dat je moet inhalen. De mensen die met je mee bewegen nader je met: jouw snelheid - hun snelheid. De tegenliggers nader je met: jouw snelheid + hun snelheid.
Oceaanblauwe ST1X met geveerde vork en Kinect zadelpen
Stromeur schreef: ↑06 jul 2021, 20:16
(Hoewel, ik zal tegen die tijd hier ook wel natte voeten hebben.)
Ik denk het ook wel ja... Hopelijk dat het nog heel lang meevalt, maar ik vrees een beetje voor het gebrek aan verandering wat we lijken te accepteren.
Hier in Noord-(oost)Brabant zitten we gelukkig nog goed, maar met al die vluchtelingen uit het westen denk ik dat we hier dan ook overvolle fietspaden gaan krijgen
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]