Geveerde voorvork voor de Stromer ST1 X (en ST2)

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22828
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Inleiding

De Stromer ST1 X wordt standaard geleverd met een aluminium voorvork. Dit is één van de onderdelen die de ST1 X goedkoper maakt dan de Stromer ST2. De ST2 wordt namelijk standaard afgemonteerd met een carbon voorvork. Deze vork is niet alleen duurder, maar ook lichter en er wordt wel beweerd dat een carbon vork comfortabeler rijdt dan een aluminium vork.

De kwaliteit van de infrastructuur in Nederland is over het algemeen van dermate hoge kwaliteit dat de aluminium voorvork van de ST1 X prima voldoet, zeker als je er niet off-road gaat rijden (daar is de Stromer ook niet voor ontworpen).

Omdat het frame van de ST1 X gelijk is aan dat van de ST2 (volgens mij op de uitsparing voor de dagrijverlichting na), zijn de vorken van de ST2 en de ST1 X onderling uitwisselbaar.
Dus wil je b.v. graag een upgrade naar carbon, kijk dan eens rond op 2e hands sites, want er worden regelmatig (nieuwe) carbon ST2 voorvorken aangeboden door eigenaren/dealers die een geveerde voorvork op de ST2 hebben gemonteerd.

Maar wat nou als je in Friesland woont, voornamelijk over oudere, minder goed onderhouden fietspaden rijdt en als ex-RSI patiënt ook nog last hebt van gevoelige polsen? Dan zorgt de hoge snelheid van de Stromer i.c.m. het hobbelige wegdek voor aardig wat gestuiter tegen de polsen en na een woon-werkafstand van 60km retour ga je dat flink voelen.
Daarom heb ik ervoor gekozen om mijn ST1 X te voorzien van een geveerde voorvork.

Stromer biedt optioneel een geveerde voorvork kit aan. Deze kit is oorspronkelijk ontworpen voor de ST2, maar past dus ook op de ST1 X.

De geveerde voorvork voor de Stromer ST2 is een SR Suntour Epixon vork, leverbaar in mat zwart en glans zwart. De vork wordt geleverd inclusief voorspatbord en al het benodigde montagemateriaal. Bij Nederlandse Stromer dealers betaal je zo'n 750 euro voor de vork. Het is mij niet bekend of hier nog montagekosten bij komen. Een geveerde voorvork van Suntour zelf van vergelijkbare kwaliteit is zomaar een paar honderd euro goedkoper, dus dat is een bak geld voor Stromer belettering, een spatbord en wat klein materiaal. Jammer dat Stromer steevast de hoofdprijs vraagt voor dit soort extra's.

En toch heb ik hem gekocht. Ik heb overwogen om een ander merk voorvork te nemen, er rijden bijvoorbeeld ook Stromers rond met fraaie geveerde vorken van Fox (die er wél in wit zijn voor je witte Stromer), maar het gemak dient de mens: met de Stromer vork geen gedoe met het op maat zagen van de stuurbuis, een oplossing moeten klussen voor het spatbord, onderdelen bij elkaar zoeken. En met de officiële vork van Stromer is er geen risico op problemen met garantie.

Voordeel is dat ik de vork zelf kan monteren. Ik heb hem bij een Duitse webshop gekocht voor 570 euro, dat scheelt dus behoorlijk.

Dit is 'm:

Stromer ST1x Suntour Suspension fork.jpg
Stromer ST1x Suntour Suspension fork.jpg (188.46 KiB) 16072 keer bekeken

Lees hieronder over mijn ervaringen en de montage van de geveerde voorvork.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22828
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ervaringen

De geveerde voorvork voor de Stromer ST2 / ST1 X is een luchtgeveerde SR Suntour Epixon vork met 80mm veerweg. Zoals je van een kwaliteitsvork mag verwachten, kun je de vork aanpassen aan het gewicht van de rijder, het terrein waarop gereden wordt en je persoonlijke voorkeur.

Als je je vork zelf wilt afstellen, is een voorvork pompje met luchtdrukmeter onmisbaar, kost een tientje of drie. Maar je kunt de vork natuurlijk ook keurig laten afstellen door je dealer.

De volgende zaken kun je afstellen aan je geveerde Stromer vork:

Lockout: zet de vering van de voorvork aan en uit. Als je b.v heel stijl omhoog moet fietsen en geen trap-energie aan de vering wilt verliezen, dan kun je hiermee de vering tijdelijk uitzetten. Sommige MTB's hebben een op afstand bedienbare lockout via een knop op het stuur. De lockout van de Stromer vork bedien je op de vork zelf en bij normaal gebruik zul je deze niet echt nodig hebben. Lockout op lock = vering uit. Lockout op open = vering aan (en dat laatste willen we).

Sag: regelt hoe ver de vork wordt ingedrukt als je, zonder verder ook maar iets te doen, op de fiets zit. De sag is afhankelijk van het gewicht en de houding van de rijder en bepaalt dus hoe ver de vork ingedrukt wordt zodra je op stapt. Ter illustratie: ik weeg 55kg. Als er nu iemand van 100 kilo op mijn fiets stapt, zal de voorvork al meteen veel te ver ingedrukt worden en moet de sag eerst worden aangepast.

De Lockout en Sag kun je bovenop de kroon van de vork instellen (voor de kijkers resp. links en rechts op de foto):

Kroon ST1 X vork.jpg
Kroon ST1 X vork.jpg (64.78 KiB) 16044 keer bekeken

Rebound: bepaalt hoe snel de vork terug uitveert. Een goed ingestelde rebound is essentieel voor het rijgedrag van je fiets. Je wil bijvoorbeeld niet dat de vork zo hard terug stuitert dat je het contact met de weg, en daarmee de controle over je fiets, verliest. Maar je wil ook niet dat je vork bij een harde klap (pothole o.i.d.) meteen tegen het einde van zijn veerweg stoot. Als je geen idee hebt hoe de rebound in te stellen, laat dit dan door je dealer doen, want het is een vrij specifiek klusje. Je zult na een paar keer rijden waarschijnlijk nog wel wat aanpassingen willen doen.

De Rebound stel je in met de knop aan de onderkant van de rechterpoot van de vork:

rebound st1 x vork.jpg
rebound st1 x vork.jpg (54.33 KiB) 16043 keer bekeken

Ik heb de geveerde voorvork voor de Stromer ST2 nu enkele weken in gebruik op mijn ST1 X en ik ben er enorm blij mee. In combinatie met de geveerde zadelpen die ik al eerder had gemonteerd rijd ik nu razendsnel en comfortabel vlak. Ik hoef de druk op mijn stuur of zadel niet meer te verlichten om klappen op te vangen, mijn polsen doen geen pijn meer en omdat ik vlakker kan blijven zitten, kan ik de pedaaldruk constanter en hoger houden en daarmee ook mijn snelheid.

Met deze geveerde voorvork is de voorkant van de fiets overigens wel zo'n 6cm omhoog gekomen, mijn zithouding is hiermee ook veranderd. (Dat is inclusief de meegeleverde extra twee spacers van 1cm per stuk als je deze ónder de stuurpen plaatst.)
Hoewel het frame dus in zijn geheel iets naar achteren wordt gekanteld met de nieuwe vork, kun je de stuurhoogte terug omlaag compenseren door één of meerdere van de volgende aanpassingen te doen: 1. De extra spacers en eventueel ook de twee reeds aanwezige spacers boven de stuurpen plaatsen i.p.v. eronder (laat de derde, conische spacer zitten). 2. Het stuur draaien zodat de minimale rise die dit stuur heeft negatief wordt. 3. De stuurpen omkeren zodat deze schuin naar beneden gericht staat i.p.v. naar boven.
Ook even je zadelpunt weer iets naar beneden drukken en je koplamp opnieuw stellen.

Lees hieronder hoe ik de geveerde voorvork heb gemonteerd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22828
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Montage geveerde Stromer voorvork (voor ervaren fietssleutelaars en geheel op eigen risico!!)

Als je de geveerde vork door je dealer laat installeren ben je snel klaar: fiets inleveren en weer afhalen met je mooie nieuwe vork, nog even goed laten afstellen door je dealer en je bent good to go. (Aan te raden bij de ST2 S, aangezien de voorste remleiding intern door het balhoofd en de originele voorvork loopt en volledige gedemonteerd moet worden.)

Wanneer je ervaring hebt met sleutelen aan je fiets en je beschikt over het juiste gereedschap, dan kun je de vork ook zelf monteren. Houd er rekening mee dat je aan de op cd-rom meegeleverde handleiding weinig hebt, deze is nogal cryptisch, universeel (dus niet specifiek voor de Stromer) en gericht op ervaren fietsmonteurs.

Stromer SR Suntour Epixon vork voor de ST2 en ST1 X:

Stromer geveerde voorvork.jpg
Stromer geveerde voorvork.jpg (57.23 KiB) 16071 keer bekeken

De Stromer ST2 geveerde voorvork kit bestaat uit de volgende onderdelen:

- SR Suntour Epixon geveerde voorvork
- SR Suntour steekas met snelontspanner
- Stromer voorspatbord incl. bevestigingsmateriaal
- Magura QM 40 schijfremadapter incl. montageschroeven
- FSA kroonlager ring
- Twee spacers van 1cm per suk (met iets grotere buitendiameter dan de spacers op de ST1 X, is niet onoverkomelijk)
- FSA ahead cap met star-nut
- Magura Olive
- Twee zijreflectoren
- Handleiding op cd-rom


Benodigdheden voor montage:

- Momentsleutel met de juiste bitjes
- Star-nut montage tool
- Kroonlager ring montage tool
- Lagervet
- Montagevet


Verwijderen aluminium voorvork:

- Stromer ophangen in montagestandaard (niet je fiets ondersteboven op de grond zetten, dat gaat niet werken).
- Verwijder de wielas en het voorwiel.
- Demonteer de schijfrem en de remleiding.
- Verwijder de topcap.
- Verwijder de stuurpen inclusief het stuur (houd de vork vast als je de stuurpen schroefjes los draait, want vanaf nu kan de vork uit het balhoofd "vallen").
- Verwijder de drie spacers.
- Schuif de vork uit het frame.
- Onderwijl afdichtring, washer en lagers opvangen en goed onthouden in welke volgorde ze zaten, want deze komen mee los.


Plaatsen geveerde voorvork:

- Monteer de meegeleverde FSA kroonlager ring op de stuurbuis (ervaring en het juiste gereedschap vereist!).
- Monteer de meegeleverde star-nut in de stuurbuis (ervaring en het juiste gereedschap vereist!).
- Plaats het onderlager en schuif de vork het balhoofd in.
- Plaats aan de bovenzijde van het balhoofd het lager, washer, afdichtring en de drie spacers over de stuurbuis terug.
- Monteer het stuur losjes (met de twee meegeleverde extra spacers erboven of eronder naar keus).
- Draai de topcap losjes aan.
- Monteer de remschijf met de meegeleverde magura QM 40 adapter + 2 schroeven.
- Kort de remleiding in, afwerken met de meegeleverde Magura Olive (ervaring met hydraulische remmen vereist)
- Bevestig de remleiding aan de geleider op vork.
- Monteer het meegeleverde spatbord met het erbij geleverde montagemateriaal.
- Plaats het voorwiel met de meegeleverde steekas.
- Draai de balhoofdschroef aan zodat er geen speling meer in het balhoofd zit (ervaring vereist).
- Zet het stuur recht en draai de schroeven van de stuurpen aan.
- Stel de schijfrem af.
- Stel de sag, rebound en lockout in.


Fietsen maar :-)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik ben aan het orienteren voor een Stromer en ook de mogelijkheid voor een geveerde voorvork. Ik ben een ervaren mountainbiker en zelfsleutelaar en vertik het om de hoofdprijs te betalen voor een Suntour vork.
Weet jij de inbouwhoogte van de Suntourvork? (Afstand hart as - bovenkant kroon)
Ik wil eigenlijk op zoek naar een vork met een lagere inbouwhoogte om de sportieve geometrie niet kwijt te raken.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22828
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De inbouwhoogte staat helaas niet in de handleiding die met de vork werd meegeleverd. Ik heb net even gemeten, schiet me er niet op af, want de vork zit gewoon in de fiets dus tot op de millimeter meten is lastig. Ik kom uit op een inbouwhoogte van ruim 45 cm (ik schat 45,3 a 45,5 cm).

De originele aluminium vork heeft volgens Stromer een inbouwhoogte van 41,6 cm.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Dan verandert dus de stuurhoek (wordt 'luier') en je komt meer rechtop. Dacht het al te zien op fotos.
Ik ga eens puzzelen, is vast nog wat te krijgen. Leuke van de 26" wielen is dat dit in de atb-wereld grotendeels achterhaald is en er dus hier en daar wel iets is afgeprijsd. Alleen die inbouwhoogte kan lastig worden....:-(
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22828
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klopt, het stuurgedrag gaat -zeer overdreven gesteld- meer richting opoefiets.

Ik merk het ook wel als ik op hoge snelheid een scherpe bocht instuur: het gevoel dat het voorste deel van de fiets een beetje met me op de loop wil gaan. Maar het gaat inmiddels veel beter. Het was vooral even wennen en heeft bij mij zeker ook te maken met mijn voorzichtige rijstijl. Ik voer de snelheid liever geleidelijk op zolang ik het gedrag van de fiets niet 100% ken, dan dat ik volle bak op mijn bek ga.

Omdat ik 90% van mijn route rechtuit blaas, zit het veranderde weggedrag me verder totaal niet dwars. Mijn zithouding is met wat simpele wijzigingen aan stuur en zadel weer als vanouds, dus ook daar geen problemen.

Als het grootste deel van de route in druk stedelijk gebied zou liggen met veel bochtenwerk, dan zou ik zeker ook de voorkeur geven aan een geveerde voorvork met een lagere inbouwhoogte.

Ik ben heel benieuwd waar jij op uit gaat komen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Stromeur schreef: 26 mei 2017, 20:18...volle bak op mijn bek...
Verende poëzie :D
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22828
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ach ja, vergelijk het maar met "beschaafde verslaafde" :mrgreen:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie