Geveerde voorvork voor de Stromer ST1 X (en ST2)

Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Momenteel in de aanbieding bij QICQ voor een wat betere prijs; van 749,- voor 490,-
Stromer ST1x / ST2 Suspension Fork SR Epixon Matt Black

https://shop.qicq.nl/geveerde-voorvork-st1x-st2.html

Overige accessoires (waaronder accu hoes):
https://shop.qicq.nl/stromer/stromer-accessoires/
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Dat is de maximale prijs die ze eigenlijk hadden mogen rekenen. Maken ze nog steeds leuk winst op.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik zag afgelopen week een ST1 X in de kleur Sand op MP voorbij komen. Ik weet dat de meningen over de looks van deze geveerde vork verdeeld zijn, maar ik vind dit echt wel leuk gelukt zo.

En voor mensen met een Stromer met 26" wielen die een geveerde voorvork overwegen: Stromer stapt overduidelijk definitief over op 27,5" wielen, dus die paar geveerde voorvorken van Stromer voor 26" wielen die zo her en der nog bij dealers liggen, worden nu afgeprijsd.

De volle mep voor deze vork betalen is eigenlijk te gortig (mede daarom liep de vork ook voor geen meter), maar zodra de prijs fors zakt wordt het best interessant:

Stromer ST1 X Sand.jpg
Stromer ST1 X Sand.jpg (107.05 KiB) 4743 keer bekeken
Stromer ST1 X Sand Suspension Fork.jpg
Stromer ST1 X Sand Suspension Fork.jpg (96.42 KiB) 4743 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Royco
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jan 2018, 18:20

@Stromeur,

Ik heb me ook de geveerde voorvork aangeschaft op elektrofharrad24.de. Indien ik de QR-code scan geeft me dit volgende info qua type : TI00385415;SF15-EPIXON-EB-DS-LO-R-15QLC32 26 CTS 300/0 YS727-WO5 C:YS727 17STR-BK AL 80;2018/3/12

De meegeleverde handleiding is gewoon ondermaats, ik heb jou werkwijze doorgenomen maar zit nog met een aantal vragen vooraleer ik effectief de verende voorvork zelf wil plaatsen

- in het forum voor het vervangen van het balhoofd https://stromerforum.nl/viewtopic.php?p=36408 is het duidelijk wat ik kan verwachten bij montage en demontage van stuurbuis en lagers.

- in de eerste stap bij jou montage moet je "de meegeleverde kroonlager ring" plaatsen. Ik begrijp het nut niet van deze extra ring die je zou moeten plaatsen tov een gewone vork. Wat bedoel je met het "juiste gereedschap". Heb je ergens een foto van tijdens de plaatsing en van het gereedschap. Ik heb de kroonlager ring over mijn vork geschoven en deze raakt niet verder dan aan de verdikking van de stuurbuis op 5 mm van het zwarte gedeelte van de vork.
Bijlagen
Nieuwe voorvork met kroonlagerring
Nieuwe voorvork met kroonlagerring
P1050057.JPG (5.54 MiB) 4470 keer bekeken
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Royco schreef: 30 sep 2019, 21:34 Wat bedoel je met het "juiste gereedschap". Heb je ergens een foto van tijdens de plaatsing en van het gereedschap. Ik heb de kroonlager ring over mijn vork geschoven en deze raakt niet verder dan aan de verdikking van de stuurbuis op 5 mm van het zwarte gedeelte van de vork.
Daarom dus het juiste gereedschap ;)

Die ring moet met vriendelijk geweld naar beneden worden getikt. Daar heb je speciaal (duur) gereedschap voor dat je hierna nooit meer nodig zal hebben, maar dit gaat ook uitstekend met een stuk PVC pijp die je over de stuurbuis heen op de ring schuift, een hamer, en rustig tikken maar. Het belangrijkste is dat je de ring niet scheef naar beneden tikt, want dan krijg je hem nog maar moeilijk onbeschadigd terug horizontaal.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Royco
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jan 2018, 18:20

@Stromer,
Heb ondertussen de verende voorvork geplaatst zonder noemswaardige problemen. Je beknopte handleiding heb ik verder aangevuld met mijn ervaringen en tips van de FM. Finaal heb ik de remleiding niet ingekort, zag er niet direct de noodzaak van in. Ik begreep dat jij de leiding wel inkortte. Met hoeveel mm heb je dit gedaan?
Bijlagen
Stromer - verende voorvork.pdf
Handleiding plaatsen verende voorvork Stromer ST1X
(1.13 MiB) 233 keer gedownload
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Royco schreef: 06 dec 2019, 20:28 Ik begreep dat jij de leiding wel inkortte. Met hoeveel mm heb je dit gedaan?
Nope, heb ik ook niet ingekort. Paste prima zo op mijn ST1 X.

Knappe handleiding :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
icyrev
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 dec 2019, 15:16
Locatie: Antwerpen

Heeft er toevallig iemand ervaring met het spatbord van de st2 geveerde voorvork in combinatie met de spatbordverlengers van van zijp?
Heb momenteel een spatbordverlenger achteraan met sks lap en de stabilizator. (zonder zit het echt losjes)

Ik zou nu graag een geveerde voorvork en een 100mm verlenger voor de voorkant bijnemen.
Ik veronderstel dat de stabilizator niet meer kan gebruikt worden, kan iemand mij zeggen of dit spatbord enigzins stabiel blijft in combinatie met spatbordverlengingen?
avos
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 aug 2018, 14:17

Heb net die van mij geplaatst op mijn ST2, en wat een verbetering in comfort (zeker hier in BE)!

Op ebay gekocht voor 200 euro bij:
https://www.ebay.de/itm/STROMER-ST2-Fed ... 4040688253

Maar nu het spatbord:
De ophanging is anders, en degene die je bij het pakket krijgt lijkt me al (veel) steviger dan de originele spatbord ophanging op de vaste vork.

Daar heb ik eerst een 190mm verlenging op gehad, zonder de versteviging, dat was wat onstabiel. Met de versteviging van VanZijp was het een stuk beter, zeg maar goed.

Na een ongelukje, heb ik er een 150mm verlengstuk op zitten met een Brooks Spatlap er nog aan. Dit was stevig op de oude setup, en nu op de geveerde voorvork lijkt dit minstens even goed als niet beter.
ST7 2022: Geveerde vork
ST2 2016: OMNI Interface C, BodyFloat, Ergotec M99, Ergon ST Core, VanZijp spatbord/Brooks spatlap, Magura MT5/4 pots 203mm, Geveerde vork
ST3 2019: Ergotec M99, VanZijp spatbord/brooks spatlap, Coast suspension dropper post
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Ook 2st besteld. (voor beide fietsen)
Met deze prijzen geen straf.
Moet zeggen dat het wel veel comfort geeft.
Je merkt het pas als je weer star fietst dat je dat wel mist.
Montage is goed te doen, alleen even kijken wat je wel/ niet nodig hebt.
Tip met het buisje voor het kroonlager was trouwens wel goud!
Plaats reactie