Continental Top CONTACT Winter II Premium topic
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Pro
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 29 mei 2018, 19:59
Ik las heel wat topics en Posts door over banden en het wordt er niet eenvoudiger op in m’n hoofd
Daarom toets ik graag nog even het volgende af in de vorm van enkele stellingen (voor m’n klever x speed pinion): akkoord of niet akkoord?
-de meeste sp rijders op dit forum die het hele jaar door rijden schakelen eind oktober over naar winterbanden.
-er zijn ook veel sp rijders op dit forum die met defensief rijden op nat wegdek prima uit de voeten kunnen met een goede zomerband (en dus geen winterband monteren)
-nogal wat sp rijders op dit forum laten de winterbanden het hele jaar door liggen. Het nadeel is grotere slijtage, maar dat valt al bij al mee
Bedankt
Daarom toets ik graag nog even het volgende af in de vorm van enkele stellingen (voor m’n klever x speed pinion): akkoord of niet akkoord?
-de meeste sp rijders op dit forum die het hele jaar door rijden schakelen eind oktober over naar winterbanden.
-er zijn ook veel sp rijders op dit forum die met defensief rijden op nat wegdek prima uit de voeten kunnen met een goede zomerband (en dus geen winterband monteren)
-nogal wat sp rijders op dit forum laten de winterbanden het hele jaar door liggen. Het nadeel is grotere slijtage, maar dat valt al bij al mee
Bedankt
-
- Veteraan
- Berichten: 695
- Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03
Inderdaad, ik denk dat de grootste groep overschakelt zoals je doet met autobanden. Het omschakelpunt is voor de meesten nu ongeveer, de herfstvakantie in België.NikolaasArts schreef: ↑04 nov 2021, 06:57 Ik las heel wat topics en Posts door over banden en het wordt er niet eenvoudiger op in m’n hoofd
Daarom toets ik graag nog even het volgende af in de vorm van enkele stellingen (voor m’n klever x speed pinion): akkoord of niet akkoord?
-de meeste sp rijders op dit forum die het hele jaar door rijden schakelen eind oktober over naar winterbanden.
Zeker, en tot nu toe vaak zonder problemen, op een paar pijnlijke en prijzige uitzonderingen na. Maar die redenering is even lek als: "Ik rook en heb nog nooit kanker gehad, dus roken is prima." Mijn advies is: winterbanden (zoals de winter premium) opleggen en defensief rijden.NikolaasArts schreef: ↑04 nov 2021, 06:57 -er zijn ook veel sp rijders op dit forum die met defensief rijden op nat wegdek prima uit de voeten kunnen met een goede zomerband (en dus geen winterband monteren)
Ja, en daar is eigenlijk niets op tegen, want ook in droge omstandigheden presteert de continental winter super. Hij is ook een stuk vinniger dan de pirellis. De slijtage is een stuk sneller maar het 2 keer per jaar wisselen door je FM van banden is een stuk prijziger dan de extra slijtage. Dus mijn advies hier is: als je ze zelf wisselt, gebruik 2 banden, als je het door je FM moet laten doen, blijf gerust heel het jaar door rijden op je conti's.NikolaasArts schreef: ↑04 nov 2021, 06:57 -nogal wat sp rijders op dit forum laten de winterbanden het hele jaar door liggen. Het nadeel is grotere slijtage, maar dat valt al bij al mee
ST3 black 983wh
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Eens met Bram. Mijn stelling is: vallen met de SP is niet gaaf en potentieel erg vervelend en/of prijzig. Met winterbanden is de kans kleiner, dus als je 1x niet valt heb je ze al ruimschoots terug verdiend.
Ik ben een paar keren enorm verrast in de winter: sneeuw op de terugweg. In al die gevallen was ik positief verbaasd over de hoeveelheid grip die ik had. Dat fietst een stuk relaxter dan constant jezelf af moeten vragen waar of wanneer je gaat vallen.
Ik ben een paar keren enorm verrast in de winter: sneeuw op de terugweg. In al die gevallen was ik positief verbaasd over de hoeveelheid grip die ik had. Dat fietst een stuk relaxter dan constant jezelf af moeten vragen waar of wanneer je gaat vallen.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Ik heb de Conti's er nu 1,5 jaar op zitten en gisteren zag ik toevallig dat de zijkanten van de achterband er dramatisch uitzien: over de volledige zijkant tekenen zich diagonale strepen af. Sommige zijn al helemaal door gescheurd. Zie foto.
Heb al een bericht gestuurd naar de fabrikant voor garantie, maar ik vraag me af of dat goed komt.
Heeft iemand hier iets dergelijks meegemaakt?
Mijn eigen verklaring is dat de soepele zijwangen van de band de (grote?) tractiekracht uit de motor niet aankunnen. Of gaat het fout omdat ik met redelijk zachte bandendruk (2,2 bar) rijd?
Overigens vind ik het superfijne banden met veel grip.
Heb al een bericht gestuurd naar de fabrikant voor garantie, maar ik vraag me af of dat goed komt.
Heeft iemand hier iets dergelijks meegemaakt?
Mijn eigen verklaring is dat de soepele zijwangen van de band de (grote?) tractiekracht uit de motor niet aankunnen. Of gaat het fout omdat ik met redelijk zachte bandendruk (2,2 bar) rijd?
Overigens vind ik het superfijne banden met veel grip.
- Bijlagen
-
- IMG_20220325_182238.jpg (2.8 MiB) 674 keer bekeken
-
- IMG_20220325_182305.jpg (3.07 MiB) 674 keer bekeken
ST1x nov 2017 sport 20“ Charcoal - 814 Wh - 20 km enkel - Conti TCWIIP 2,2 - van Zijp - Ortlieb Backroller Pro Plus - Abus pedelec 2.0 Ace - Abus Ivy 9210
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Da's wel heftig. Ik vind die bandendruk vrij laag, maar ik heb bij mij even gekeken: er staat alleen een maximale bandendruk op. Hoe dan ook: bij mij liggen de banden er sinds november 2019 elke winter op en er zit nog geen enkele scheur in. Ik rijd op 3,5 bar voor en 4 bar achter.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Veteraan
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
- Locatie: Utrecht
- Merk SP: Stromer ST1x (2019)
- Km-stand: 6313
Wooo... je binnenband komt er al door. Gelijk eraf halen! Absoluut niet meer mee doorrijden.
Ik heb niet de winter versie; voor licht de "Continental Top Contact II". Die staat op 3bar. Achter Continental Contact City plus op 3.5bar.
Wellicht heeft het iets te maken met de 'winter' compound van deze band? Hoe is je optrek en rem gedrag?
Ik heb niet de winter versie; voor licht de "Continental Top Contact II". Die staat op 3bar. Achter Continental Contact City plus op 3.5bar.
Wellicht heeft het iets te maken met de 'winter' compound van deze band? Hoe is je optrek en rem gedrag?
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Die "redelijk zachte bandendruk" is laag : Continental geeft immers 3 bar op als bandenspanning ... de maximale bandenspanning is 4 bar.
https://www.continental-fietsbanden.nl/ ... ew?id=1320
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)